سه کشور اروپایی آلمان، لهستان و سوئد در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به اخراج دیپلمات‌های خود از مسکو، دیپلمات‌های روسیه را اخراج کردند.

نشست خبري لاوروف با جوزپ بورل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، همزمان با سفر جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) به مسکو و دیدار و گفتگو با سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه)، روس‌ها اعلام کردند دیپلمات‌های آلمان، لهستان و سوئد را به اتهام شرکت در راهپیمایی‌های اعتراضی در ماجرای بازداشت الکسی ناوالنی از خاک خود اخراج می‌کند.

در حالی که مقام‌های وزارت امور خارجه سه کشور اروپایی از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مسکو انتقاد می‌کنند، بورل اعلام کرد از ماجرای ماجرای اخراج دیپلمات‌های آلمان، سوئد و لهستان درست همزمان با حضور در نشست خبری با وزیر امور خارجه روسیه آن هم در شبکه‌های اجتماعی باخبر شده است. دمیتری پسکف، سخنگوی کرملین هم گفت که تصمیم درباره اخراج دیپلمات‌های اروپایی یک روز پیش از سفر بورل به مسکو گرفته شده بود.

گفته می‌شود برخی مقام‌های رسمی در سه کشور اروپایی فشارها را بر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزایش داده‌اند تا به خاطر این رسوایی از مقام خود کناره‌گیری کند. از سوی دیگر، بورل و دیگر مسئولان اتحادیه اروپا وزارتخانه‌های امور خارجه آلمان، سوئد و لهستان را به نادیده گرفتن تلاش‌های بورل برای جلوگیری از اقدام مسکو در اخراج دیپلمات‌ها متهم کرده‌اند.

انتظار می‌رود تنش‌های دیپلماتیک میان مسکو با برلین، استکهلم و ورشو در روزهای آینده افزایش یابد و حتی به تصمیم‌گیری درباره اعمال تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه روسیه بینجامد؛ اقدامی که می‌تواند رویارویی شرق و غرب اروپا را در پی داشته باشد و خاطره‌های تلخ دوران جنگ سرد را بار دیگر زنده کند. در این میان، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار یک بیانیه اقدام سه کشور اروپایی را «توجیه‌ناپذیر و غیر مسئولانه» خواند و از آن به شدت انتقاد کرد.

کد خبر 584037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    0 0
    والا چه بگم