مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر گفت: ۳ درصد داروی وارداتی به کشور حدود ۳۵ درصد از هزینه کل داروی مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهد که این نکته قابل تأمل است.

هزینه دارو - واردات دارو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، علیرضا عسکری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در مراسم تفاهمنامه همکاری با ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری با اشاره به بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های دارویی گفت: شرکت‌ها دانش بنیان ایرانی، پیشرفتی فراتر از انتظار داشته و توانسته‌اند توانمندی‌هایی کسب کنند که مایه سربلندی کشور است. ایران با وجود چنین انگیزه و سرمایه‌های ارزشمندی، لایق پیشرفت بوده و «جهش تولید» که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، به معنای واقعی در این حوزه محقق شده است.

وی ادامه داد: سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر، هولدینگ بزرگی است که انواع راه‌های خدمت‌رسانی به مردم در حوزه‌های دارو، پخش و…، در این هولدینگ تعریف شده و براین اساس می‌تواند به عنوان زنجیره میانی، شتاب مورد انتظار شرکت‌های دانش‌بنیان را از بعد بازاریابی و…، فراهم کند. این رخداد همچنین باعث می‌شود سازمان تدارکات پزشکی از حوزه سنتی فاصله گرفته و به اهداف مورد انتظار جمعیت هلال‌احمر به منظور ارتقا خدمات بشردوستانه در حوزه تولید و صادرات دارو و…، نزدیک‌تر شود.

مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه ۹۷ درصد از داروی مصرفی کشور در داخل ایران تولید می‌شود، افزود: ۳ درصد داروی وارداتی به کشور حدود ۳۵ درصد از هزینه کل داروی مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهد که این نکته قابل تأمل است. بنابراین تلاش ما این است تا با حمایت از شرکت‌های زیرمجموعه هلال و گزارش‌گیری مستمر از روند اجرای تفاهم‌نامه، شاهد پیشرفت در حوزه تولیدات دارویی باشیم.

وی با تاکید بر هم افزایی دو مجموعه سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر و ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری، ابراز امیدواری کرد که پس از امضای این تفاهم‌نامه، برنامه‌هایی تدوین شود که موجب پیشرفت و سربلندی کشور باشد.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امضای تفاهم‌نامه با سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق افتاده و همکاران سازمان تدارکات به تفکر دانش‌بنیانی اعتقاد دارند، اظهار کرد: ما به وجود این تفکر در مدیران و مسئولان هلال‌احمر نسبت به حوزه علم و فناوری افتخار می‌کنیم چرا که عدم تفکر تحول‌خواه و دانش‌بنیانی موجب عقب ماندگی در هر حوزه‌ای خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در تحقیق‌ها و پژوهش‌های علمی که در حوزه زیست فناوری انجام می‌شود، تاکید بر حوزه سلامت و دارو است، افزود: چهار سال قبل صندوق زیست فناوری تشکیل شده و این صندوق حمایت ریسک پذیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه زیست فناوری داشته است. بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه از مرحله ریسک عبور کرده و باید از سمت صنعت مورد حمایت قرار گرفته و متقاضی داشته باشند تا بتوانند به قله صعود برسند.

قانعی در پایان تاکید کرد: با امضای این تفاهم‌نامه امیدواریم در سال‌های آینده، شرکت‌های دارویی هلال جزو شرکت‌های پیشرو دارویی در منطقه و در سطح بین‌الملل باشند.

این تفاهم‌نامه در راستای کمک به توسعه زیست فناوری و با هدف تکمیل زنجیره ارزش صنعت دارو و مواد اولیه آن میان دو مجموعه به امضا رسید که بر اساس آن ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری متعهد است به ایجاد مرکز نوآوری سها (صنایع داروسازی هلال‌احمر) در زمینه فرآورده‌های دارویی و همچنین تجاری سازی طرح‌های فناورانه هلال‌احمر کمک کند.

مراسم امضای تفاهم نامه با حضور مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر، دبیر ستاد توسعه فناوری ریاست جمهوری و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان پرسیس ژن، مهرسام، ماد، پایافن یاخته و داروسازی سها هلال برگزار شد.

کد خبر 584013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha