اولین قسمتی که از ظاهر ساختمان به چشم می آید، نمای بیرونی آن است و هر صاحب خانه ای ترجیح می دهد ظاهر ساختمان زیبا و جذاب باشد. برای اینکه خانه جلوه مناسبی داشته باشد و نظر دیگران را به خود جلب کند، یکی از بهترین راه ها استفاده از سنگ طبیعی در نمای ساختمان است. نمای سنگی بسیار کاربردی و زیباست و احساسی شکوهمند به خانه می بخشد.

سنگ طبیعی.jpg

مزایای استفاده از سنگ های طبیعی در نمای ساختمان

سنگ های طبیعی بسیار محبوب اند. چرا که با محیط زیست سازگارند و برای سلامت انسان خطری ندارند. سنگ ها مزایای بسیاری نسبت به سایر مواد اولیه دارند. به عنوان مثال ، یک سنگ می تواند سال ها دوام بیاورد بدون اینکه جذابیت و مقاومت خود را در برابر تأثیرات گوناگون محیطی از دست بدهد. در ادامه به ۴ مورد از مهم ترین مزیت های استفاده از سنگ های طبیعی در نمای ساختمان می پردازیم.

ماندگار و با دوام

سنگ طبیعی با دوام و نسوز است. در حالی که گاهی برخی از خانه ها به یک ویرانه تبدیل می شوند، نمای سنگی ساخته شده برای قرن ها باقی می ماند. شما به عنوان یک معمار می توانید از روی سازه اصلی، سنگ نما را بازسازی کنید. علاوه بر این، هزینه نگهداری سنگ طبیعی بسیار پایین است و نیازی به رنگ و یا نقاشی هم ندارد.

عایق حرارت

سنگ طبیعی سازگار با محیط زیست است زیرا جرم حرارتی سنگ عایق طبیعی را فراهم می کند که این اتفاق هم برای کره زمین خوب است  و هم هزینه های انرژی شما را کاهش می دهد. یک توده حرارتی بزرگ در بخش عایق بندی شده خانه می تواند نوسانات دمای روزانه را متعادل کند. وقتی دمای محیط بالاتر از جرم باشد، جرم حرارتی انرژی گرمایی را جذب می کند و هنگامی که محیط خنک تر است انرژی گرمایی را پس می دهد.

دارای ارزش فروش مجدد

یکی از مهم ترین ویژگی های سنگ های طبیعی این است که به ندرت مستهلک می شوند. در واقع اگر در هر بخشی از بنا، سنگی مرغوب به کار ببرید،  این ماده می تواند به اندازه طول عمر آن ساختمان به عنوان یک ارزش افزوده قلمداد شود؛ چرا که بسیار ماندگار است و استفاده از آن مثل یک سرمایه گذاریِ مطمئن است. در میان سنگ های طبیعی، یکی از مقاوم ترین سنگ ها گرانیت است که در ادامه به  آن ها می پردازیم:

سنگ گرانیت نطنز

گرانیت

سال هاست که گرانیت به یکی از محبوب ترین سنگ ها برای استفاده در نمای ساختمان تبدیل شده است. این سنگ ساختار دانه ای- بلوری دارد و حاوی مقادیر زیادی کوارتز است. گرانیت ها دارای انواع دانه درشت، دانه ریز و دانه متوسط اند. گرانیت ویژگی هایی دارد که این سنگ را به متریالی فوق العاده برای استفاده در نمای ساختمان تبدیل می کند. از مهمم ترین این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب در آن نفوذ نمی کند.
  • استحکام بالایی دارد و عمر آن بسیار طولانی است.
  • می توان آن را صیقل داد و جلای آن تا مدتی طولانی حفظ می شود.
  • با انواع روش های فرآوری سنگ می توان بافت های متنوعی ایجاد کرد؛ چرا که این سنگ به خوبی بریده می شود.

گرانیت مشکی سروش

گرانیت دارای رنگ های گوناگونی است. شما می توانید هر دو رنگ سیاه و سفید گرانیت را پیدا کنید. این تنوع رنگ به شما امکان می دهد که از گرانیت در سبک ها و رنگ های متفاوت معماری استفاده کنید.

اما سنگ گرانیت مشکی می تواند به یک تزئین فوق العاده برای نمای ساختمان تبدیل شود و توجه مهمانان و افرادی را که از آن جا عبور می کنند جلب کند.

گرانیت های مشکی سروش بیشتر از نسخه های یکنواخت سنتی، تنوع دارند و ما در برابر چشمان شما طیف گسترده ای از پرداخت ها و اندازه ها را قرار می دهیم که برای انواع کاربرد سنگ در معماری مناسب اند. گرانیت های مشکی سروش از دو معدن سنگ گرانیت نطنز و لاگهر استخراج می شوند و با تنوع گسترده ای از پرداخت ها اعم از گرانیت فلیم و فلیم چرمی و ... دارای اندازه ها و بافت های گوناگون اند.

گرانیت های مشکی بسیار چشمگیر اند و با نوعی زیبایی مغناطیسی مانند قطعات مجسمه ای یکپارچه در کنار هم قرار می گیرند و شکوه خاصی به نمای ساختمان می بخشند. در ادامه به تاریخچه سنگ گرانیت مشکی می پردازیم.

سنگ گرانیت مشکی

تاریخچه سنگ گرانیت مشکی

 تمام سنگ های گرانیتی که در طیف رنگ های خاکستری تا مشکی قرار دارند اصطلاحا گرانیت مشکی خوانده می شوند. در میان مردم مصر باستان گرانیت مشکی کاربردهای گسترده ای در ساختمان سازی داشته است. برای مثال هرم معروف و بزرگ جیزه در سطحی وسیع با گرانیت مشکی پوشانده شده است؛ خصوصا برای دیوارهای اتاقی که تابوت فرعون در آن پیدا شد از این سنگ استفاه شده بود.

 در گذشته اغلب برای ساخت سنگ قبر، از گرانیت مشکی استفاده می کردند و این سنگ با جذب و بازتاب نور خورشید جلوه ای خیره کننده بر جای می گذاشت. هنوز هم گرانیت مشکی یکی از بهترین انتخاب ها برای ساخت سنگ قبر به شمار می آید.

گرانیت مشکی وزن زیادی داشته و قطعا کار کردن با آن دشوار بوده اما مردم مصر باستان به خوبی از خاصیت ماندگاری و تاب آوری آن در برابر آب و هوا آگاه بودند و استفاده های بسیاری از این سنگ کرده اند.

حتی گرانیت های سیاهی که امروزه در ویرانه ساختمان های باستانی کشف می شوند همچنان بی نقص و زیبا به نظر می رسند. زیبایی و دوام سنگ گرانیت مشکی آن را به یکی از محبوب ترین متریال ها در طراحی فضاهای لوکس تبدیل کرده است.

تاریخچه زمین شناسی

بیشتر سنگ هایی که در ساختمان سازی از آن ها استفاده می شود از خانواده سنگ های رسوبی هستند. سنگ های رسوبی در اثر فشاری که طی میلیون ها سال به دانه های رسوب مستقر در لایه ها وارد می شود به وجود می آیند. اما گرانیت ها از دسته سنگ های آذرین هستند و بنا براین در دمایی بسیار بالا و در جایی نزدیک هسته زمین از مواد آتشفشانی شکل می گیرند. آن دسته از فعالیت های آتشتفشانی که روی گداخته های سنگ گرانیت انجام می شود تقریبا در عمق ۱۶ هزار متری زمین اتفاق می افتد. میلیون ها سال زمان لازم است که آتشفشان ها ماگما را به سطح زمین برسانند تا پس از سرد شدن، به این سنگ متراکم، ماندگار و زیبا که ما امروز می بینیم تبدیل شود.

گرانیت های مشکی می توانند بر اساس تفاوت دانه ها و رنگ هایشان شکل های بسیار گوناگونی داشته باشند. دانه های سفید، کریستال های معدنی فلدسپار اندو رنگ های مشکی از بیوتیت های معدنی و یا میکای سیاه حاصل می شوند. حالت شیشه ای گرانیت به دلیل وجود کوارتز است.

گرانیت هایی که امروز می بینید در حدود ۳۰۰ میلیون سال پیش به وجود آمده اند و این عدد دو برابر عمر قدیمی ترین سنگ های رسوبی است. جالب است بدانید که این گرانیت ها قبل از پیدایش خزندگان، پستانداران و پرندگان تشکیل شده اند.

با توجه به عمر گرانیت مشکی، عمقی که در آن تشکیل شده است و همینطور حرکات تکتونیکی صفحات زمین، این سنگ با ارزش می تواند در چندین محل از کره زمین پیدا شود.

کد خبر 583804

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha