نتیجه شیوع کرونا برای ولادیمیر پوتین، دورکاری اجباری بوده است. او یک‌سال گذشته را دور از دفتر کار خود در کاخ کرملین در اقامتگاه «نوو اوگایوو» در حومه غربی مسکو گذرانده است؛ اقامتگاهی که از سال ۲۰۰۰ به بعد به‌عنوان اقامتگاه اصلی رئیس ‌جمهوری روسیه مورد استفاده بوده است.

پوتین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از همشهری، کرملین طی این مدت، سختگیرانه‌ترین پروتکل‌ها را برای حفاظت از رئیس جمهوری در برابر کرونا به اجرا گذاشته و او را عملا در یک محیط امن قرار داده است؛ چراکه در وضعیت فعلی اگر اتفاقی برای رئیس ‌جمهوری ۶۸ساله روسیه بیفتد، بحران جانشینی روسیه را به‌کلی زیر و رو خواهد کرد. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، ولادیمیر پوتین به عمد اجازه نداده هیچ فردی در اطراف او به‌قدری رشد کند که توانایی مدیریت امور در دولت روسیه را داشته باشد. او که طی ۲دهه گذشته حرف اول و آخر را در روسیه زده، با تغییر قانون اساسی زمینه را به‌گونه‌ای فراهم کرده که تا سال۲۰۳۶ همچنان بتواند در قدرت بماند.

طی یک‌سال گذشته، ملاقات‌ها با ولادیمیر پوتین به‌شدت محدود و در بسیاری از موارد ممنوع شده است. بهار امسال وقتی که کرونا راهش را به همه کشورها باز کرد، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اعلام کرد که پروتکل‌های تازه‌ای برای حفاظت از پوتین به اجرا گذاشته شده است. او گفت از همه افرادی که قصد ملاقات با رئیس ‌جمهوری را دارند تست کرونا گرفته می‌شود و همه جلسات به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام خواهد شد. ماجرا اما به همین‌جا ختم نشد. کرونا از دیوارهای کرملین هم عبور کرد و همین زنگ خطر بزرگ را برای مقام‌های ارشد دولت به‌صدا در آورد.

خود پسکوف به کرونا مبتلا شد. میخائیل میشاستین، نخست‌وزیر و وزرای فرهنگ و مسکن هم به ویروس آلوده شدند. پیش از آن، پوتین در جریان بازدید از بخش کرونا یکی از بیمارستان‌های مسکو، لباس مخصوصی به تن کرد و خبرساز شد. خبر اصلی اما بعد از این بازدید منتشر شد. رئیس بیمارستان که در جریان این بازدید، تمام‌مدت همراه پوتین بود، خود به کرونا مبتلا شد و همان زمان در مورد وضعیت سلامتی پوتین، شایعاتی مطرح شد. از آنجا بود که پروتکل‌های مربوط به دیدارهای رئیس ‌جمهوری روسیه نیز به‌کلی تغییر کرد و نشست‌هایی که قرار بود با حضور شمار زیادی از مقامات برگزار شود، لغو شد. پوتین تنها در یک‌مورد در نشست با اعضای مجلس سنا در کرملین شرکت کرد که در آن نشست هم، فاصله ۱۰متری اعلام‌شده از سوی مسئولان دفتر ریاست‌جمهوری رعایت شد. دیگر نشست‌ها همه به‌صورت ویدئویی انجام شده است.

کارکنان دفتر رئیس ‌جمهوری به ۲گروه تقسیم شده‌اند؛ یک گروه در کرملین مستقر است و گروه دیگر به نوو اوگایوو منتقل شده. خبرنگاران هم دیگر امکان ورود به کرملین را ندارند. ساختمانی در مجاورت اقامتگاه رئیس ‌جمهوری برای کارکنان دفتر رئیس‌ جمهوری درنظر گرفته شده و آنها اجازه خروج از محوطه را ندارند. چند خبرنگار و عکاس مقیم هم در این ساختمان حضور دارند و تمامی مسائل خبری مرتبط با رئیس‌ جمهوری از مسیر آنها انجام می‌شود.

هرکسی قرار باشد وارد محدوده اقامتگاه شود، ابتدا از او تست کرونا گرفته می‌شود. در صورتی که تست فرد منفی باشد، برای مدت ۲هفته در هتلی که از قبل برای این منظور درنظر گرفته شده، قرنطینه کامل خواهد شد. شرط تست کرونا و قرنطینه دوهفته‌ای طی ماه‌های گذشته برای همه افرادی که با رئیس‌ جمهوری دیدار داشته‌اند رعایت شده است. حدود ۴‌ماه قبل، زمانی که قرار بود پوتین از گئورگی نیکلائویچ، دانشمند سرشناس روسی، تقدیر کند نیکلائویچ را ۲هفته قرنطینه کرده و سپس با هلی‌کوپتر و تحت تدابیر امنیتی به محل اقامت پوتین منتقل کردند. بعد از آن بود که پوتین بدون هیچ نگرانی در مراسمی که از سوی کرملین برای نیکلائویچ ترتیب داده شده بود، یک مدال افتخار به او تقدیم کرد.

اواسط تابستان زمانی که واکسن روسی اسپوتنیک ساخته شد، دختر پوتین یکی از کسانی بود که ۲دوز آن را دریافت کرد تا رئیس ‌جمهوری نشان دهد چقدر به کار دولتش اطمینان دارد. با وجود گذشت چندین ماه اما خبری از تزریق واکسن به خود پوتین نیست. سخنگوی کرملین چندی قبل در مقابل پرسش‌های متعدد خبرنگاران در مورد تزریق واکسن از سوی پوتین گفت که او هنوز واکسن نزده است. پسکوف به خبرنگاران گفت: «خب وقتی پای شخص اول کشور در میان باشد، پروتکل‌های خاصی هم به میان می‌آید.»

کد خبر 583765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    30 0
    چرا بهش واکسن خودشون را نزنن که اینقدر سختی نکشه
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      14 0
      دخترش رو سپر کرده واکسن زده. خودش دیگه منصرف شده
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    50 3
    حالا آسمون ریسمون کنید تا ماجرای قالیباف توجیه شه
    • دلسوز IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      5 1
      آفرین برهوش وذکاوتت. بله منظورش همین بوده
    • دلسوز IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      6 0
      پس چرااین مواردرا ازقبل به قالیباف نگفتید!؟
    • رضا IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      5 1
      دقیقا . اخرشم یک بیانیه میاد بیرون که اصلا قالیباف قرار نبود بره مسکو . اصلا پوتین کرونا داشته . اصلا این قالیباف اون قالیباف نبوده
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      6 1
      برای ملاقات حضوری تحویلش نگرفتن حالا هی میگن قالیباف پروتکل قبول نکرده
  • IE ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    5 3
    دریای خزر همشوبدین شایدهوامون داشته باشه
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    2 2
    احتمالا آقای پوتین دیر متوجه خواهد شد که آقای قالیباف از ایران به مسکو تشریف بردند اما افسوس که آن موقع دیگر دیر خواهد بود . واقعا متاسفم آقای پوتین
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    4 1
    کرونا که تمام بشه خود پوتین میاد دستبوس قالیباف .
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    6 4
    همه اینها را گفتید تا عدم ملاقات با قالیباف را توجیه کنید مگر گروه مشاوران رئیس مجلس از این مطالب بی اطلاع بودند که اقدام به تنظیم سفر ایشان کردند .
  • ۲۳۴ AE ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    6 1
    خود پوتین به واکسن خودشون اعتماد ندارند. خیلی جالبه
  • ۲۳۴ AE ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    5 0
    دخترش هم واکسن روسی را نزد. این واکسن زدن یک نمایش برا مردم بود.
  • ناشناس IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    9 1
    قالیباف را به حضور نپذیرفته یک کلام بگویید تمام. دیگر چرا توجیح می کنید
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    7 1
    وای فیلمشو بگو من دیدم به عنوان یه ایرانی از خجالت آب شدم واقعا انقد بی محلی می بینین بازم پامیشید میرید روسیه؟