تالاب خور در خراسان جنوبی نیاز به حفاظت دارد و رعایت حقابه‌ این تالاب امری ضروری است، در غیر این صورت تالاب‌ خشک و بسیاری از شهرهای استان درگیر ریزگردها می‌شود که این مساله سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی خشک با ماهیت بیابانی است، گفت:‌ در همین استان خشک پهنه‌های آبی بسیاری وجود دارد و این پهنه‌ها به عنوان تالاب پایش و سرشماری پرندگان آبزی انجام می‌شود.  بخشی از این پهنه‌های آبی و تالاب‌های طبیعی مانند تالاب کجی نمک‌زار نهبندان و تالاب خور هستند، بخشی دیگر نیز رودخانه‌های دائمی، مانند رودخانه فرخی در شهرستان قاین و کال‌نی هستند و بخشی دیگر از پهنه‌های آبی خراسان جنوبی نیز سدها و بندهای خاکی مانند سد رزه ‌کارکرد تالاب ‌دارند.

حسن اکبری افزود: باید در زمینه رعایت حقابه‌ها و مدیریت حوزه‌های آبخیزی که منتهی به این موارد می‌شوند به ویژه تالاب خور که حوزه آبی وسیعی دارد، تلاش بیشتری شود.

وی اضافه کرد: هر عملیاتی که در دشت بیرجند و در اطراف آن انجام می‌دهیم بر ماهیت دوام و بقاع تالاب خور تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که تالاب خور در جهتی قرار گرفته که اگر مراقبت نشود می‌تواند به کانون گرد و غبار تبدیل شود بسیار مهم است. در شهرستان‌های بیرجند، سربیشه و خوسف نهایت تلاشمان را برای رعایت حقابه این تالاب و رعایت اصول توسعه و مدیریت زیست محیط پهنه دشت بیرجند داشته باشیم.

کد خبر 583500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha