شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

کاپیتان اسبق رئال، سرمربی سابق این تیم را به تیم ملی کشاند تا کاپیتان فعلی قوهای سفید مادرید دوباره به جمع ماتادورهای قرمز‌پوش ملحق شود. این مثلث مادریدی می‌تواند به یک چند‌ضلعی تبدیل شود.

 فهرست دل‌بوسکه برای بازی ماه آینده با دانمارک مشخص می‌کند سلطه سانتیاگو‌برنابئو بر تیم ملی تا چه اندازه جدی است.

دل‌بوسکه در اولین کنفرانس مطبوعاتی‌اش گرایش شدید به رئال را رد کرد اما دعوت از رائول را هم نتوانست انکار کند تا گمانه‌زنی‌هایی که به دلیل اصرار هیه‌رو و حضور او در تیم ملی صورت گرفته بود به نوعی تایید شود. رسانه‌های اسپانیایی به‌خصوص روزنامه‌های دور‌از دربار معتقدند راهی را که آراگونس با حمایت از بازیکنان 2 ایالت جدایی‌طلب کاتالونیا و باسک در پیش گرفته بود، با آمدن دل‌بوسکه به بن‌بست مطلق خواهد رسید.

«حالا با آمدن مربی تازه، شاید درهای تیم ملی فوتبال اسپانیا به روی پسر نیک سانتیاگو برنابئو باز شود.»

این اولین واکنش روزنامه مارکا چاپ مادرید در برابر انتخاب فدراسیون فوتبال اسپانیا بود. این فدراسیون به‌طور رسمی ویسنته دل بوسکه سرمربی پیشین تیم فوتبال رئال مادرید را به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی این کشور معرفی کرد تا او جای لوییز آراگونس، سرمربی قبلی تیم ملی اسپانیا را روی نیمکت مربیگری این تیم بگیرد.

مارکا برای ادعای خود، دلیلی تقریبا منطقی هم عنوان کرد: «مرد 57 ساله سالامانکایی، به‌جز رئال مادرید، هیچ تیم دیگری را نمی‌شناسد و طبیعی است که کاپیتان تیم سابقش را به تیم جدیدش دعوت کند.»

دل بوسکه در زمان جوانی، بازی در تیم جوانان رئال، تیم دوم رئال و تیم اصلی رئال را تجربه کرد و در زمان مربیگری هم به جز یک فصل حضور ناموفق در بشیکتاش که به خداحافظی او از این تیم منجر شد، در هیچ تیم دیگری مربیگری نکرده است.

مطرح شدن او به‌عنوان سرمربی فقط حاصل یک اتفاق بود. وقتی جان توشاک نتوانست آنچه را که مدیران رئال می‌خواستند، به دست بیاورد، کنارش گذاشتند و با هدف به دست آوردن زمان برای پیدا کردن یک مربی نامدار دیگر، کمک‌مربی آن زمان رئال را روی نیمکت جابه‌جا کردند تا او موقتا هدایت تیم را بر عهده بگیرد. نتایج درخشان رئال در بازی‌های لالیگا، سران سانتیاگو برنابئو را که سخت در پی یک نام بزرگ بودند، سست کرد.

 آنها وقتی که نتایج رئال را دیدند، به ویسنته تا آخر فصل مهلت دادند و بعد هم هدایت تیم را به‌طور کامل به او سپردند. به این صورت دل بوسکه روی نیمکت رئال تنها شد تا دست به کارهای بزرگی بزند. تقریبا تمامی خریدهای پر سر و صدای رئال در زمان مربیگری دل بوسکه صورت گرفت.

انتقال لوییز فیگو از بارسلونا به رئال (که تا سال‌ها برای او دردسر درست کرد و سرانجام ستاره پرتغالی را راهی لیگ سری A ایتالیا کرد)، در اولین سال مربیگری مستقل این مربی انجام شد. او این خرید را بلافاصله پس از پشت سر گذاشتن 11 بازی موفق فصل قبل و قطعی شدن سرمربیگری‌اش در رئال انجام داد.

یک سال بعد، نوبت به بزرگترین خرید تاریخ فوتبال رسید. رئال که قهرمانی در لیگ قهرمانان را نشانه رفته بود، برای آنکه به خواسته‌اش برسد، فوق ستاره یوونتوس و تیم ملی فرانسه را صید کرد. زیدان که در قبال 3 میلیون دلار از بوردو به یووه رفته بود، 5 سال بعد در حالی به رئال رفت که نگاه دنیا متوجه او بود. 66 میلیون یورو رقمی نبود که دنیا در برابر آن بی‌تفاوت بماند. دل بوسکه با کمک ستاره محجوب و فرانسوی‌اش به قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا رسید تا مشخص شود انتخابش کاملا درست بوده است.

آخرین خرید پیرمرد سالامانکایی، رونالدو بود که البته به‌دلیل این خرید مورد شماتت فراوانی قرار گرفت. بازیکن برزیلی، بعد از 2 فصل مصدومیت در اینتر، به رئال پیوست و البته نتوانست مانند روزهای پرفروغ پی‌اس‌وی آیندهوون و بارسلونا درخششی خیره‌کننده داشته باشد.
البته رئال یک خرید دیگر هم در زمان دل‌بوسکه انجام داد: دیوید بکام. البته دل بوسکه دیگر فرصت نکرد بازی ستاره قهرکرده با فرگوسن را در رئال از روی نیمکت ببیند.

حالا مرد 57 ساله فوتبال اسپانیا جایگزین پیرمرد 69 ساله شده است. او در آخرین تجربه مربیگری روی نیمکت یک تیم ترکیه‌ای (بشیکتاش) نشست و جالب اینکه آراگونس که تیم ملی را به دلیل بی‌مهری مسئولان فدراسیون فوتبال اسپانیا رها کرده هم در حال حاضر مشغول همکاری با یک تیم باشگاهی ترکیه‌ای (فنرباغچه) است. دل بوسکه معتقد است در رؤیایی‌ترین و بهترین شرایط، تیم ملی را پذیرفته و دقیقا همین نکته برای اهالی فوتبال در اسپانیا دغدغه ایجاد کرده است.

روزنامه آ اس در این باره می‌نویسد: «او رئال را در بدترین وضعیت و بحرانی‌ترین شرایط تحویل گرفت و اتفاقا خوب هم کار کرد، اما این بار داستان فرق می‌کند. اسپانیا شیرین‌ترین روزهای تاریخ فوتبالش را سپری می‌کند و اگر قرار باشد او همان کارنامه‌ای را که پس از قبول مربیگری تیم قهرمان لیگ ترکیه به جا گذاشت، تحویل دهد، آن وقت اسپانیا دوباره باید نیم قرن برای یک افتخار دیگر صبر کند.»

نکته مهم دیگر درباره این مربی، علاقه‌اش به ستارگانی است که سابقه بازی برای او دارند. رائول یکی از این بازیکنان است که حتی بحث حضور او در تیم ملی به اولین کنفرانس مطبوعاتی دل بوسکه هم راه پیدا کرد، اما دل بوسکه زرنگتر از آن بود که بخواهد با پیش کشیدن این مورد، اسیر شود: «درها برای همه بازیکنان شایسته باز است.»

او در اولین قدم، عاقلانه‌ترین تصمیم را می‌گیرد؛ «اول باید از آراگونس، تیمش و مدیران فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌دلیل قهرمانی تیم ملی کشورم تشکر کنم. من به تیم آراگونس وفادار می‌مانم. سبکی را هم که اسپانیا را به یکی از بزرگترین پیروزی‌ها در تاریخش رساند، حفظ می‌کنم.»

اما با این حال، دل بوسکه دوست دارد به تیم قهرمان، یکی دو ستاره را اضافه کند. مارکا می‌نویسد: «رائول 31 ساله یکی از این بازیکنان خواهد بود. او درک خوبی از رائول دارد و می‌خواهد به‌دلیل محبوبیت این بازیکن، او را در اختیار داشته باشد.»

اولین آزمون دل بوسکه، بازی با دانمارک است که یک ماه بعد برگزار خواهد شد.

کد خبر 58349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز