۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس ساخت داخل امروز در مراسمی در بوستان گفت‌وگو وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شد. این اتوبوس‌ها دارای استاندارد یورو ۴ و مجهز به فیلتر دوده هستند و ضوابط مناسب‌سازی برای معلولان هم در آن‌ها پیش‌بینی شده است.

شهردار/   اتوبوس جديد

به گزارش همشهری‌آنلاین، در این مراسم که در بوستان گفت‌وگو برگزار شد، شهردار تهران با تاکید بر حاکمیتی بودن توسعه و نگهداری ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها گفت: «حمل‌ونقل عمومی تهران و کلانشهرها را موضوع حاکمیتی می‌دانم به این معنا که همان طور که حاکمیت برای بهداشت و درمان هزینه می کند برای این موضوع هم باید هزینه کند.»

پیروز حناچی اضافه کرد: «تا قبل از کرونا در تهران روزی ۵ میلیون سفر را مدیریت می‌کردیم و مترو ۲ میلیون و ۲۰۰ سفر و اتوبوس ۲ میلیون و ۳۰۰ سفر داشتند که جمعا به  ۴/۵ میلیون سفر می‌رسید. با اضافه شدن ظرفیت تاکسی‌ها، این رقم به ۵ میلیون سفر در روز هم می‌رسد. به همین خاطر در موضوعی که روزانه ۵ میلیون نفر با آن درگیرند، نباید صرفا به منابع شهرداری متکی بود.»

مدیر ارشد شهری تهران ادامه داد: «امروز طبق قراردادی که در تیرماه با ایران‌خودرو دیزل داشتیم ۱۱۰ اتوبوس و مینی‌بوس دیگر را وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کردیم. با این قرارداد خط تولید اتوبوس ایران‌خودرو  دیزل که ۱۰ سال تعطیل شده بود، دوباره فعال شد.»

شهردار تهران با بیان این که با وجود اضافه شدن این تعداد اتوبوس همچنان ناوگان حمل‌ونقل عمومی با مشکل مواجه است، گفت: «از این بابت شرمنده مردم هستیم اما تلاش می‌کنیم هرچه زودتر نسل جدید اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهری را وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کنیم.»

حناچی در ادامه به نقد شدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته‌شده هم اشاره کرد و گفت: «هزار میلیارد تومان از این اوراق به شهرداری رسیده و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر به زودی به حساب شهرداری واریز می‌شود.»

او اصلی‌ترین مشکل شهرداری‌ها چه در ایران و چه خارج از کشور را آلودگی و ترافیک دانست و اضافه کرد: «موضوع بسیار مهمی که برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدتی برای آن وجود دارد اما در کشور ما به دلیل مشکلات عدیده دیگری مثل نبود منابع درآمدی پایدار برای مدیریت شهری، آن مشکلات حل نشده است. تا وقتی منابع پایداری برای شهر تعریف نشود به شهرداران می‌گوییم شهر را آن‌طور که می‌توانید اداره کنید نه آن‌طور که باید.»

تصویب نشدن دو لایحه شهری در مجلس فسادآور است

شهردار تهران ادامه داد: «هم‌اکنون دو لایحه مهم مربوط به درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها در مجلس در دستور کار است و امیدوارم به زودی تصویب شود. این لوایح اگر به نتیجه نرسد، به فساد در شهر دامن می‌زند و  در درازمدت بزرگ‌ترین صدمه به مدیریت شهری خواهد بود.»

حناچی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش هزینه‌های ساخت و تجهیز مترو هم اشاره کرد و  گفت: «هزینه احداث مترو در سال ۸۹،  ۵۲ میلیارد در هر کیلومتر بوده و این عدد در سال ۹۹ به هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین قیمت یک رام قطار از  ۸/۴ میلیون دلار در سال ۸۹ هم اکنون به  ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.»

او افزود: «در سال ۸۹، تهران  ۵۸ رام قطار شهری داشت  که الان  ۱۷۲ رام قطار به شهروندان تهرانی خدمات‌رسانی می‌کنند. ضمن این که تا اوایل سال بعد، خط ۶ و ۷ مترو و ۱۰ ایستگاه باقی‌مانده آن هم به اتمام می‌رسد و تعداد سفرهای مترو نیز افزایش پیدا می‌کند.»

شهردار تهران در پایان از اجرای پروژه قطار ملی در آینده نزدیک خبر داد و با اشاره به  شرایط دشوار تحریم گفت: «در چنین شرایطی انتقال پول سخت است و با همکاری همکارانم در داخل کشور این پروژه را  آغاز کرده‌ایم  و قول داده بودیم در بهمن‌ماه رونمایی شود. بر همین اساس، با یاری خدا هفته جاری اولین بخش این قطار را رونمایی خواهیم کرد ودر اولین اقدام، سفارش بیش از ۱۰۰ واگن را در قالب این طرح بزرگ خواهیم داشت. ضمن این که قرارداد واردات ۶۳۰ واگن «سی‌کی‌دی» از چین  را هم دنبال می‌کنیم.»

نیاز تهران به ۳ هزار اتوبوس جدید

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم با بیان اینکه تهران نیازمند ۳ هزار اتوبوس جدید است، گفت: «دولت مصوبات خوبی در زمینه خرید اتوبوس دارد که تاکنون محقق نشده و امیدواریم با همت وزارت کشور این مصوبات به نتیجه برسد و اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان شوند تا وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران که فرسوده است بهبود یابد.»

محمد علیخانی خاطرنشان کرد: «امروز شاهد بهره‌برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم؛ هرچند همانطور که می‌دانید نیاز ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران بسیار فراتر از این تعداد است، باز هم تحویل همین تعداد را باید غنیمت شماریم چراکه این تعداد اتوبوس، در شرایط سخت ناشی از شیوع کرونا و تحریم‌ها تحویل داده شده است. البته ما انتظار داریم دولت با توجه به مصوبات خوبی که در زمینه خرید اتوبوس داشته به این مصوبات جامه عمل بپوشاند. اخیرا هم در ستاد ملی کرونا تحویل ۵ هزار اتوبوس به شهرها مصوب شد که امیدواریم سهم شهر تهران هم از این تعداد داده شود.»

پس از این که دولت به تعهدات خود در زمینه توسعه و تجهیز حمل‌ونقل عمومی عمل نکرد، شورای شهر تهران رأساً وارد شد و با پیگیری‌های صورت‌گرفته و تصویب اعتبارات لازم، قراردادی میان شهرداری و ایران‌خودرو دیزل منعقد شد تا۲۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شود. در سری اول از این قرارداد  ۱۰۰ دستگاه و امروز نیز ۱۱۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد ناوگان حمل‌ونقل تهران شد.

مراسم بهره‌برداری از ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و تحویل تاکسی‌های نوسازی‌شده ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران امروز با حضور مسئولان کشوری، شهردار تهران و جمعی از اعضای شورای شهر تهران در بوستان گفت‌وگو برگزار شد.

کد خبر 583420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha