خراسان رضوی به دلیل داشتن روزهای آفتابی زیاد در طول سال شرایط مناسبی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و نصب نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس در این استان از شرایط مطلوب و صرفه اقتصادی مناسبی برخوردار است که چند وقتی است این طرح به مرحله اجرا درآمده است.

نیروگاه خورشیدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منابع مالی طرح ملی "جهاد روشنایی" از طریق نصب نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس و خرید تضمینی برق در استان خراسان رضوی تأمین ‌شده که بهترین راه برای درآمدزایی آسان افراد کم‌توان، زنان سرپرست خانوار و اقشار محروم جامعه است.

طرح جهاد روشنایی از سوی بسیج سازندگی به‌منظور تولید برق از طریق نصب نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس و ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، سالمندان، بازنشستگان، اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه با ظرفیت هزار و ۱۰۵ نفر در استان خراسان مدتی است که اجرایی شده است.

مزیت این طرح بر سایر طرح‌های اقتصادی این است که نیاز به بازار فروش ندارد، فعالیتی سالم و درآمد آن تضمین‌شده است به‌طوری‌که هر فرد از محل نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در خانه خود و ارسال برق آن به شبکه،  ماهانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال درآمد خواهد داشت. بنا بر گفته مسئولان منابع مالی جهاد روشنایی برای اجرای این طرح از محل بند «ه» تبصره ۱۶ قانون بودجه که مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال برای اقشار کم‌درآمد در نظر گرفته‌شده و پنج بانک عامل عهده‌دار پرداخت تسهیلات با نرخ سود پنج درصد برای خرید این نیروگاه‌ها شده‌اند.

سرمایه‌گذاری مطمئن برای همه

اگرچه مددجویان کمیته امداد خراسان رضوی تاکنون ۵۲۱ نیروگاه خورشیدی در استان نصب‌کرده‌اند، اما بنا بر گفته فرمانده بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع) تسهیلات طرح جهاد روشنایی فقط به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص ندارد بلکه همه اقشار مردم می‌توانند در این طرح شرکت کنند.
 
علیرضا کاشی، سخنگوی شرکت توزیع برق مشهد بابیان این‌که مشهد مقدس بزرگ‌ترین شهر در کل کشور است که در این شهر ۴۶۰ نیروگاه خورشیدی روی پشت‌بام‌ها نصب‌کرده است، گفت: میزان تولید برق این نیروگاه‌ها حدود ۶ مگاوات است. ما برای سال ۹۹ احداث ۱۹۰ نیروگاه دیگر را بنا به درخواست‌های مردم در دست اقدام داریم و در حال انجام کارهای آن هستیم. خانواده‌هایی که در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی و خانگی سرمایه‌گذاری کنند قادر خواهند بود تا مادام‌العمر تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت برق منعقد کرده و از شرکت برق هزینه دریافت کنند.  اگر تا پایان سال ۹۹ این تعداد اضافه شود، ۳ مگاوات دیگر به میزان تولید برق اضافه ‌شده و در کل ۹ مگاوات می‌شود.

نیروگاه‌های خورشیدی خانگی مشهد

محمود پورباقری، معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: متقاضیان واجد شرایط در این طرح باید در ابتدا مالک محلی باشند که می‌خواهند در آن نیروگاه نصب شود یا رضایت‌نامه از مالک محل موردنظر ارائه دهند.  نصب هر کیلووات نیروگاه خورشیدی تقریباً هشت متر مربع فضا نیاز دارد که کل فضای اشغال‌شده توسط نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی ۴۰ متر مربع است. شرکت‌های پیمانکاری که مورد تائید شرکت توزیع نیروی برق باشند وظیفه نصب نیروگاه‌ها را برای متقاضیان بر عهده می‌گیرند. از سال ۹۲ تاکنون ۴۸۰ نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس با ظرفیت کلی ۶.۳ مگاوات در این کلان‌شهر در بخش‌های خانگی، مساجد، مدارس و صنعتی نصب‌شده است و از این نظر مشهد شهر برتر خورشیدی کشور است.

کد خبر 582867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha