مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

یکی از دلایل مهم افزایش روش‌های توانمندی کودک، کتاب خواندن برای اوست. شاید به نظر برسد کودکان با کتاب خواندن فقط به آرامش برسند یا اینکه راحت‌تر بخوابند اما این امر نه‌ تنها برای امروز کودک مفید است، روی شخصیت او در آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود. کودکان باید مهارت‌های زندگی را بیاموزند و کتاب منبع موثر و مهمی در این زمینه است.

image-20210202092800-1.jpeg

والدین کودک می توانند یک علاقه ی بی پایان را در مطالعه ی کتاب در فرزند خود ایجاد کنند به این شکل که :

 هنگامی که برای کودکان کتاب می خوانند آنها کم کم به داستان و شعر علاقه پیدا می کنند و خواهان خواندن کتاب های گوناگون می شوند و مطالعه را شروع می کنند تا به حدی می رسند که کتاب به عنوان سرگرمی آنها می شود و از خواندنش لذت می برند.

قصه خواندن برای کودکان دایره ی لغات و واژگان آنها را افزایش می دهد و آنها را برای نوشتن آماده تر می کند و گوش دادن به داستان موجب می شود آنها احترام گذاشتن به دیگران را یاد بگیرند و قدرت گفتگوی آنها نیز تقویت می شود. هنگامیکه برای کودک قصه می خوانید از او بخواهید که در ادامه ی قصه مشارکت داشته باشد. واژه ها و اشاره هایی که برای قصه انتخاب می کند موجب تقویت قوه ی تخیل و ابتکار در او می شود. کتاب خواندن برای کودکان موجب گسترش دایره ی لغات و افزایش تمرکز، یادگیری راه حل های مساله ، پرورش خلاقیت و آمادگی او برای ورود به مدرسه می شود.

کتاب خواندن موجب تقویت ارتباط کودک با پدر و مادر میشود.

 زمانی که کودک به خواندن کتاب تمایلی ندارد ادامه ندهید و باقی آن را به زمان دیگری موکول کنید و سعی کنید کتاب هایی را که برای او می خوانید بر اساس علاقه آنها باشد.

بیشتر عادت های ما در دوران کودکی و نوجوانی ایجاد می شود به همین دلیل به منظور بهبود وضعیت کتاب خوانی ، کودکان و دانش آموزان را باید به مطالعه ی کتاب تشویق کنیم.

به چند روش کارآمد برای این مسئله در ذیل اشاره شده است:

خواندن :

باید از کودکان و نوجوانان خود بخواهیم به منظور ارتباط بیشتر با دیگران کتاب بخوانند.

اتاق کودکانتان را با کتاب پر کنید

کودکانی که با کتاب هایی که در اطراف آنها وجود دارد رشد کنند یاد خواهند گرفت که کتاب بهترین دوست آنها است و با جستجو کردن در کتاب ها قدرت ماجراجویی خود را ارتقا میدهند.

برای کودکان خود الگو باشید

به کودکان خود اجازه دهید در هنگام مطالعه ی کتاب شما را ببینند تا بفهمند که به چه اندازه شما از خواندن مجلات و کتاب غرق در لذت میشوید و تجربه خواندن خودتان را با دوستان و دانش آموزان به اشتراک بگذارید و به آنها بگویید که چه مطالبی را مطالعه کرده اید و چه چیز هایی را فرا گرفته اید و چه توصیه هایی برای آنها دارید.

دانش آموزان را به خرید کتاب های جدید تشویق کنید

کودکانی که کتاب های تازه برای خودشان پیدا کنند بیشتر به مطالعه ی کتاب علاقه مند شده و احساس استقلال بیشتری دارند.

از کودکان و دانش آموزان بخواهید که به صورت دسته جمعی کتاب بخوانند:

تشکیل گروه های مطالعه ، مجالس ادبی به حس همکاری دانش آموزان کمک میکند. این مساله درک آنها را افزایش میدهد و خواندن کتاب های درسی را در مدرسه دل چسب تر میکند.

کتاب های صوتی را گوش کنید

گوش کردن به کتاب صوتی و بازی های کوتاه در مورد کتاب موجب افزایش مهارت های رمزگشایی خواهد شد، در این روش واژه های بیشتری ارائه میشود و راهبردهای درک مطلب نیز افزایش می یابد.

مکان امن و راحتی برای مطالعه کردن داشته باشید:

فضای راحت و امن باعث تشویق خواننده می شود. از عوامل ایجاد راحتی در هنگام مطالعه کردن می توان به روشنایی مناسب و صندلی راحت اشاره کرد.

خصوصیات کتاب های کودکان:

۱)کتاب های کودکان باید حاوی تصاویر زیاد با رنگ های شاد و متنوع و نوشته های کم باشد.

۲) موضوعات کتاب ها باید خلاقانه باشد که خواندن آن برای آنها جالب و هیجان انگیز باشد.

۳) داستان ها باید حاوی  محتوای آموزشی باشد.

۴) پایان کتاب خوش باشد.

فواید کتاب خوانی برای کودکان

۱)موجب میشود در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشند.

۲) دایره ی لغات آنها گسترش می یابد.

۳) در نوشتن منظور خودشان را بهتر بیان می کنند.

۴) در انشا نوشتن مشکلی نخواهند داشت و خلاقانه می نویسند.

۵) موجب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آنها می شود.

برای خرید کتاب می‌توانید به بانک کتاب "تلکتاب" به آدرس اینترنتی  www.telketab.com مراجعه کنید و این کتاب را به صورت اینترنتی بخرید.

کد خبر 582646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha