مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

شیرهای کشویی یا همان دروازه‌ای شیرهایی هستند که جهت قطع و وصل برای جریان‌های سیال استفاده می‌شوند. این شیرها یا کاملا باز یا کاملا بسته هستند. می‌توان گفت شیر کشویی یکی از شیرآلاتی است که در صنعت آب و سیالاتی که دمای آنها از ۸۰ درجه سانتیگراد کمتر است بسیار کاربرد دارد.

شیر کشویی.jpg

لازم به ذکر است که امکان کم و زیاد کردن فشار در مسیر نیست به همین دلیل است که برای کنترل فشار در مسیر لوله کشی نباید از شیر کشویی استفاده کرد.

شیر کشویی زمانی که باز هستند، سیال از مسیری عبور می کند که از لحاظ ابعاد و اندازه با سایز خط یکسان باشند، دیسک آن ها از مسیر خارج می شوند و در بونت شیر قرار می گیرند. هنگامی که جریان به دیسک شیر برخورد می کند ارتعاشات درون دیسک شروع می شود. حال اگر این مدل برای تنظیم جریان استفاده شود باعث سایش و فرسایش درون دیسک می شود. در نتیجه هیچ وقت نباید از شیرهای کشویی برای تنظیم جریان استفاده شود. بنابراین در این شیرها باید به این مسئله دقت کرد که در زمان نگه داری در انبار و بسته بودن شیر روی خط نباید شیر در وضعیت نزدیک به حالت بسته قرار گیرد.

مزایای شیر کشویی  

شیر کشویی یا شیر دروازه ای به علت طراحی و عملکردی که دارد ( باز یا بسته بودن ) مزایای بسیار زیادی دارد که عبارتند از :

  • عدم نیاز به سرویس های دوره ای
  • آب بندی کامل هنگام بسته بودن شیر
  • استفاده از زبانه چدن داکتیل در زبانه فلزی
  • سهولت باز یا بسته کردن شیر در مسیر لوله کشی
  • عدم نیاز به نگهداری در طول زمان بهره برداری از شیر و سرویس های دوره ای
  • استفاده از رینگ برنزی یا استیل در زبانه فلزی جهت آب بندی بهتر

لازم به ذکر است که شیرهایی که با لایه رنگ پودری به روش الکترواستاتیک و پاشش رنگ آمیزی می شوند در مسیر لوله های آب مورد استفاده قرار می گیرند.

شرکت ای شاپ صنعت یکی از معتبرترین فروشگاه های تجهیزات ابزار دقیق است که شیرهای کشویی را بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت ارائه می دهد.

اجزای تشکیل دهنده شیرکشویی

  • سرفلکه : باز و بسته کردن شیرها معمولا توسط سرفلکه انجام می شود.
  • بدنه : به قسمتی از شیر که به سایر اقلام و تجهیزات وصل می شود را بدنه می گویند.
  • بونت : قسمت های متحرک شیر درون بونت قرار می گیرند و از طریق پیچ به بدنه وصل می شود.
  • تریم : به مجموعه ای از استم، دیسک و سیت رنگ های سیر کشویی تریم می گویند.
  • محور ولو : به این قسمت استم هم نیز می گویند که وظیفه اصلی آن جابه جایی دیسک درون شیر است. در واقع می توان گفت عاملی است که دسته را به دیسک انتقال داده و همچنین باعث می شود به بالا و پایین حرکت کند.

دسته بندی شیرهای کشویی از لحاظ دیسک و سیت

  • موازی
  • گوه ای
  • گیوتینی
  • کانال دار

شیر کشویی موازی : در این حالت، دو دیسک موازی با یکدیگر قرار می گیرند. در برخی مدل های موازی دیسک از دو صفحه موازی تشکیل شده است که به وسیله یک فنر از وسط به حامل متصل شده اند. این مدل از شیرهای کشویی برای سیالاتی که ذرات معلق دارند مناسب تر از مدل گوه ای است. 

شیر کشویی گوه ای : یکی از پرکاربردترین انواع شیرکشویی مدل گوه ای است. تفاوت مدل گوه ای و موازی در این است که در مدل موازی، در فشارهای پایین آب بندی مناسب بین دیسک و سیت وجود ندارد اما در مدل گوه ای، چه در فشار بالا و چه در فشار پایین آب بندی نیز مناسب است. همچنین این مدل از شیرهای کشویی برای سیالاتی که ذرات معلق دارند بسیار نامناسب هستند. قابل ذکر است که این شیرها با توجه به شکل ظاهری دیسک آن ها به سه دسته لبه صلب، لبه منعطف و لبه شکاف دار تقسیم می شوند.

شیر کشویی گیوتینی : این مدل از شیرهای کشویی در سیالاتی که جریان های لجنی و مقادیر زیادی از جامد حل شده دارند مورد استفاده قرار می گیرند. این شیرها برای سرویس های باز و بسته کردن و ایجاد جریان و تنظیم آن ها استفاده می شوند. یکی از مزیت های مهم این شیرها، مهره ماسوره در آن ها است به طوری که به راحتی تعویض می شود بدون آنکه شیر از خط جدا شود.

شیر کشویی کانال دار : این مدل از شیرها جزء شیرهای کشویی موازی محسوب می شوند. دیسک درآن ها از یک صفحه ای ساخته شده است که جنس آن از فلز است و روی آن ها حفره دایره شکلی تعبیه شده است. سایز آن مطابق سایز لوله است و کاربرد فراوانی در خطوط انتقال سیالات دارد. ارتفاع شیرهای کانال دار از سایر شیرهای کشویی بیشتر است که علت آن شکل خاص دیسک در آن ها است.

کد خبر 582567

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha