دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

فوتبالیست‌هایی در دنیای فوتبال وجود دارند که غیر از مهارت در این رشته ورزشی در زمینه‌های دیگر کسب و کار نیز موفق بوده‌اند.

فوتبال

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت بیزینس اینسایدر، از بین بازیکنان فوتبال در سراسر دنیا،  ۱۰ فوتبالیست سرشناس وجود دارند که علاوه بر فوتبال در خارج از مستطیل سبز (به خصوص پس از بازنشستگی) در حرفه‌های دیگر نیز موفقیت کسب کرده‌اند.  بازیکنانی که با راه‌اندازی یک حرفه به واسطه مهارت‌های کارآفرینی خارق‌العاده خود، ثابت کردند که علاوه بر مهارت‌هایی که در زمین فوتبال دارند، از توانایی‌های دیگری هم برخوردارند.

دیوید بکهام

در گذشته بازیکنان فوتبال با "مد" و "سبک لباس پوشیدن" رابطه چندانی نداشتند، اما یک بازیکن تغییر اساسی در این زمینه ایجاد کرد؛ دیوید بکهام. ستاره سابق باشگاه‌های منچستر یونایتد و رئال مادرید یکی از اولین فوتبالیست‌هایی بود که خارج از زمین فوتبال نامی برای خود دست و پا کرد. بکهام هر چیزی که می‌پوشید و هر کاری که می‌کرد، مد می‌شد، از پیرایش مو گرفته تا خالکوبی، کفش‌های ورزشی و ناخن‌های وارنیش شده (لاک زده و صیقل داده شده). سال ۲۰۰۳ او گران قیمت‌ترین بازیکن فوتبال جهان لقب گرفت. او آن سال بیش از ۵۰ میلیون یورو درآمد داشت. از آن پس بکهام به الگویی برای دیگر بازیکنان مانند کریستیانو رونالدو تبدیل شد.

الیور کان

الیور کان یکی از بزرگترین و موفق‌ترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال محسوب می‌شود. دروازه‌بان افسانه‌ای تیم ملی آلمان پس از بازنشستگی، از صحنه فوتبال خارج نشد. او از سال ۲۰۰۸ به عنوان کارشناس برای شبکه تلویزیونی ZDF آلمان بازی‌ها را تحلیل می‌کرد. همچنین ژانویه سال ۲۰۲۰ عضو هیئت مدیره باشگاه بایرن‌مونیخ شد. کان سه سال قبل شرکت "گل پلی" (Goalplay) را افتتاح کرد که اپلیکیشن ویژه مربیگری را ارائه می‌دهد و دستکش‌های دروازه‌بانی و ساک ورزشی تولید می‌کند.

جرارد پیکه

جرارد پیکه اسپانیایی یکی از بهترین بازیکنان جهان است. او تا ۲۵ سالگی توانست به تمام عناوین قهرمانی که یک فوتبالیست می‌خواهد در زندگی خود داشته باشد، دست یافت. سال ۲۰۱۰ مدافع بارسلونا با یک خواننده ازدواج کرد و صاحب ۲ فرزند شد. درباره پیکه، اما این همه چیز نیست. گفته می‌شود پیکه از ضریب هوشی ۱۴۰ برخوردار است. او با شرکت خود به نام کاسموس گلوبال هولدینگ (Kosmos Global Holding) در صنایع مختلفی از جمله تنیس و رسانه سرمایه گذاری می‌کند. پیکه همچنین مسئول اصلاحات در مسابقات تنیس جام دیویس بوده است. او مالک باشگاه دسته سومی "اف سی آندورا" در اسپانیا استو او می‌خواهد این تیم را به لیگ قهرمانان اروپا برساند.

کریستین فوکس

کریستین فوکس مدافع اتریشی لسترسیتی که سابقه بازی در تیم‌های ماینتس و شالکه آلمان را در کارنامه دارد، آرزوهای دیگری نیز دارد. این آرزوها شامل تولید یک مجموعه ویدیویی آنلاین به نام " No Fuchs Given" است که مربوط به انجام چالش‌های عجیب فوتبالی می‌شود. او همچنین در وب‌سایت خود کالا هم می‌فروشد. ابتدای سال تیم او در جام جهانی باشگاه‌های الکترونیکی شرکت کرد.

متئو فلامینی

فلامینی در حال حاضر صاحب یک شرکت خاص است. شرکت او هیچ ارتباطی با فوتبال، مد یا ورزش ندارد. این بازیکن فرانسوی که سابقه بازی برای تیم‌های میلان، آرسنال و ختافه اسپانیا را دارد با شرکتی به نام "جی اف بیوکمیکالز" (GFBiochemicals) هدف جاه‌طلبانه‌ای را برای خود تعیین کرده است؛ او می‌خواهد جایگزین پایداری برای محصولات نفتی تولید کند. امروزه شرکت فلامینی اولین شرکتی است که به صورت انبوه اسید لوولینیک تولید می‌کند، بازاری که نشریه معتبر فوربس ارزش آن بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار تخمین زده است.

فیلیپ لام

لام یکی از موفق‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان است. او پس از فتح جام جهانی در سال ۲۰۱۴ بازنشسته شد. بازیکن سابق بایرن مونیخ در دوران بازی هم به تجارت علاقمند بود. سال ۲۰۱۷ سهام شرکت محصولات بهداشتی "سیکستوس" (sixtus) را خرید و این شرکت را به تملک کامل خود درآورد. فیلیپ لام سال ۲۰۱۸ شرکت محصولات غذایی "شینیکاپ" را خریداری کرد.

بیورن گولدن

گاهی اوقات بازیکنان حتی پس از بازنشستگی، موفق‌تر از دوران بازی می‌شوند. گولدن بازیکن سابق تیم ملی نروژ یکی از این نمونه‌هاست. او از سال ۲۰۱۳ رئیس شرکت پوما بوده است. بیورن قبلا برای شرکت‌هایی مانند دایچمان، پاندورا و آدیداس کار می‌کرد.

اولی هوینس

اولی هوینس، رئیس سابق باشگاه بایرن مونیخ، غیر از چند مورد مسئله مالیاتی دیگر مشکلی در زندگی اش نداشته است. او به عنوان بازیکن تیم ملی فوتبال آلمان غربی قهرمان جام جهانی و جام ملت‌های اروپا شد و با بایرن مونیخ نیز جام باشگاه‌های اروپا و بوندسلیگا را فتح کرد. هوینس بعدها به عنوان مربی، بایرن مونیخ را به موفق‌ترین باشگاه آلمان از نظر مالی و ورزشی تبدیل کرد. هوینس سال ۱۹۸۵ یک کارخانه تولید سوسیس تاسیس کرد و اکنون محصولات کارخانه او را می‌توان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای "الدی" در سراسر آلمان و ورزشگاه آلیانز آرنا تهیه کرد.

زلاتان ابراهیموویچ

همانطور که اکثر ما می‌دانیم زلاتان ابراهیموویچ از اعتماد به نفس هیچ چیزی کم ندارد. او عاشق این است که برای خودش کار کند. کتاب زندگینامه خود به نام "من زلاتان هستم" را منتشر کرد. یک اپلیکیشن و یک بازی موبایلی به نام خودش راه‌اندازی کرد که در آن خوش می‌درخشد. سال ۲۰۱۶ برندسازی را نیز امتحان و برند "ای زد" (A-Z) را ارائه کرد، اما این برند ورشکسته شد و پس از گذشت تنها ۲۴ماه در سال ۲۰۱۸ از بین رفت.

مارسل یانسن

یانسن وقتی که ۲۹ ساله بود در باشگاه هامبورگ آلمان از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او هم یک کارآفرین پرشور است. یانسن با شرکت خود به نام "ام یات بتالیگونگ" (MJ Beteiligung) در ۵ حرفه مختلف شامل رستوران" " کالیفرنیا استریت"، یک فروشگاه لوازم پزشکی، یک مرکز ورزشی ساحلی و البته یک برند ورزشی فعالیت می‌کند. او همچنین به عنوان کارشناس به شبکه اسکای اسپورت پیوسته است.

کد خبر 582400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha