قرنطینه کامل ۸ روستا در استان‌های فارس، هرمزگان و لرستان و اجرای محدودیت‌ها در ۲۳ روستای مازندران خیز پیک کرونا را به مناطق روستایی کشانده است.

رنگ‌بندی کرونایی

به گزارش همشهری‌آنلاین، موج جدیدی از کرونا در آستانه بروز است و این‌ بار قرنطینه را از شهرها به روستاها کشانده است. 

آخرین رنگ‌بندی شهرها با وضعیت ۱۸ شهرستان نارنجی، ۱۲۴شهرستان زرد و ۳۰۶ شهرستان آبی اعلام شده اما با وجود این آمار شهرستان ابرکوه یزد هم‌اکنون وضعیت خوبی ندارد و محدودیت‌های مناطق قرمز در این منطقه در حال اجراشدن است. همچنین تا ظهر دیروز ۸ روستا در استان‌های فارس، هرمزگان و لرستان با وضعیت قرمز قرنطینه کامل شدند و ۳۲ روستای آمل با ممنوعیت ورود افراد غیربومی و چند روستای سمیرم اصفهان هم با افزایش آمار ابتلا به کرونا روبه‌رو هستند.

اعمال محدودیت‌های سراسری هوشمند از ابتدای آذر، انتشار ویروس کرونا را در استان‌های کشور کاهش داد، اما براساس اعلام وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی طی روزهای اخیر به میزان قابل‌توجهی کم شده و کمترین میزان رعایت این پروتکل‌ها هم مربوط به استان‌های تهران، خوزستان، سیستان و بلوچستان و مازندران است تا زمینه خیز دیگری برای پیک جدید و شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در اسفند باشد. 

هرچند بسیاری از مسئولان استانی اعمال یا حذف و کاهش محدودیت‌ها را متناسب با وضعیت شهرها نمی‌دانند و معتقدند وقتی مبادی خروجی از شهرهایی مثل تهران به‌عنوان چهارراه استان‌های کشور به سمت شهرهای شمالی و جنوبی‌ باز می‌شود، حتی اعمال جریمه از سوی نهادهای نظارتی هم مانع تردد مردم و ورود مسافران به شهرهایی با وضعیت حاد و نیمه‌حاد نمی‌شود. در این شرایط شاهد ترافیک و شلوغی مسیرهای منتهی به شمال کشور در روزهای پایانی هفته هستیم. آثار نامطلوب این ترددها را می‌توان در انتقال ویروس و تداوم وضعیت نارنجی استان‌های شمالی دید. از سوی دیگر، بررسی وضعیت شهرها و روستاها هم نشان‌دهنده افزایش ابتلا و موج‌سواری ویروس است.

با توجه به روند افزایشی مبتلایان در برخی استان‌ها، وضعیت شیوع کرونا را در نقاط مختلف کشور در روزنامه همشهری بخوانید. 

کد خبر 582212

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha