سخنگوی وزارت بهداشت با اظهار نگرانی وزارت بهداشت از افزایش بستریان و مرگ و میر بیماران کرونا در دو هفته آینده گفت: باید محدودیت های ترددی و رعایت پروتکل ها در برخی استان ها جدی تر شود.

بیمارستان مسیح دانشوری

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ فوت مهرداد میناوند بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران به دلیل ابتلاء به کرونا در پی حضور در یکی از استودیوهای اینترنتی که برای پخش زنده و بررسی بازی دربی پایتخت در نظر گرفته شده بود و ابتلاء علی انصاریان دیگر پیشکسوت فوتبال ایران در این برنامه و همینطور ابتلاء بسیاری از هنرمندان به این بیماری در سر ضبط برنامه های تلویزیونی و پروژه های سینمایی و پخش های اینترنتی، سوالات زیادی را درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استودیوها بوجود آورد. سوالاتی که البته از واکنش یکی از مسئولان سازمان نظام پزشکی شروع شد.

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استودیوهای ضبط به برنامه «تهران ما سلامت» گفت: موضوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی مختص به شخص و مکان خاصی نیست. ویروس کووید با هیچ کس شوخی ندارد و هرجا که پروتکل ها رعایت نشود و تهویه هوا صورت نگیرد و احیانا شخصی بدون علامت بیماری حضور داشته باشد، قطعا این ویروس سرایت پیدا می کند. 

وی با اشاره به فضای بسته استودیوهای ضبط گفت: استودیوهای ضبط رادیو و تلویزیون کاملا آکوستیک است و هیچ تهویه ای ندارد و برنامه سازان مجبورند ساعت های متوالی را در این اماکن بگذرانند بدون اینکه هوایی رد و بدل شود. ضمن اینکه امکان رعایت فاصله موثر وجود ندارد. این استودیوها راهروهای پر پیچ و خمی دارد و ممکن است فقط برخی اتاق ها به هوای آزاد دسترسی داشته باشد.

لاری با اظهار تاسف از رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی کرونایی در جلسات دولتی گفت: در جلسات مدیران، افراد در هنگام صحبت کردن ماسک خود را در می آورند غافل از اینکه باعث پراکنده شدن ذرات ویروس در محیط می شوند. این رفتار فاجعه بار است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز است تا هر سازمان و اداره ای مسئولیت رعایت موارد بهداشتی کارمندان متبوع خود را بپذیرد اظهار داشت: پس از گذشت یکسال نهادهای مختلف باید پیوست کرونایی برای خود در نظر گرفته باشند و مراقبان وزارت بهداشت هم به نظارت خود عمل کنند.

لاری در ادامه ضمن تاکید بر اعمال نظارتی وزارت بهداشت اظهار داشت: ۷ هزار و ۳۰۰ همکار بهداشت محیط و حرفه ای در وزارت بهداشت فعالیت می کنند. بحث سلامت و بهداشت اقناعی است و همه باید متوجه باشند که چه اصولی را رعایت می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره روند کرونا در ایران در هفته گذشته گفت: روند بیماری طی هفته گذشته در سراسر کشور شیب ملایم کاهشی داشته است. در تهران هم بستری ها و فوتی ها کاهش داشته اند ولی بیماران تست مثبت افزایش یافته اند و نگرانی ما از این است که در دوهفته آتی برخی از این بیماران دچار وخامت حال شده و نیازمند بستری شوند. گیلان، خراسان شمالی، یزد، فارس، خوزستان و کرمانشاه از استان هایی هستند که علائم افزایش ابتلا دارند و باید محدودیت های ترددی و رعایت پروتکل ها جدی تر شود.

وی افزود: ما نگران موج جدید هستیم. در حال حاضر ۱۰ بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی داریم که ۶ نفر آنها در تهران، ۱ نفر در خوزستان بوده و سابقه سفر خارجی داشته اند. نگرانی ما از گسترش ویروس جهش یافته دیگر کشورها در ایران و احیانا جهش ویروس در ایران است. انتقال بیماری های تنفسی اجتناب ناپذیر است و چاره کار فقط در رعایت پروتکل های بهداشتی است.

کد خبر 582168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha