رئیس سازمان برنامه و بودجه از اقدام‌های لازم برای اجرای همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان وزارت علوم، بازنشستگان و پرداخت مطالبات وزارت بهداشت در سال آینده خبر داد.

محمدباقر نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز (شنبه) در لایو اینستاگرامی با مخاطبان صحبت کرد. وی در ابتدای سخنان خود اعلام کرد برنامه او در سال آینده و بعد از پایان دولت برگشت به دانشگاه و ادامه فعالیت برای تدریس است و برنامه‌ای غیر از این نخواهد داشت.

همسان‌سازی حقوق وزارت علوم از سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه درخواست‌هایی برای همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی وزارت علوم با وزارت بهداشت یا دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح بود، توضیح داد: ما از اسفندماه سال گذشته مجوزهای لازم را به وزارت بهداشت ارائه کردیم تا بتواند همسان‌سازی را اجرا کند که بخش اول آن را نیز انجام داد اما برای وزارت علوم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیشنهادی مطرح کردیم که در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید.

وی افزود: با این وجود طی مذاکره‌ای که سازمان برنامه و بودجه با وزیر علوم داشت هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا بتوانیم به غیر از برخی موارد تخصصی همسان‌سازی را در دانشگاه‌های وزارت علوم مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دهیم.

نوبخت گفت: برای کارمندان وزارت علوم نیز با توجه به اینکه پیش از این مجوز استفاده از امتیاز فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری صادر شده بود بار دیگر بر اجرای این مجوز تأکید کردیم، بنابراین نه تنها در مورد اعضای هیأت علمی بلکه کارکنان وزارت علوم نیز مانند دانشکده علوم پزشکی و وزارت بهداشت این همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

مطالبات وزارت بهداشت و کارکنان پرداخت می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه‌های دولت در بودجه سال آینده برای پرداخت مطالبات وزارت بهداشت و کارکنانش یادآور شد: در بودجه سال آینده منابع مربوط به وزارت بهداشت ۲.۳ برابر رشد کرده است که در آن استخدام حداقل ۵۳ هزار نفری  را پیش بینی کرده ایم که البته اولویت با نیروهای شرکتی و قراردادی است.

وی افزود: برای افزایش فوق‌العاده‌های ویژه کارکنان وزارت بهداشت نیز پیش‌بینی لازم در بودجه ۱۴۰۰ صورت گرفت.

ادامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی در سال آینده

موضوع دیگری که مورد اشاره رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار داشت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود که در سال جاری نیز اجرایی شد. نوبخت توضیح داد: برای بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی نیز همسان‌سازی در دستور کار بوده ولی مدل و جدول و ضابطه انجام شده تا حدودی با یکدیگر فرق می‌کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: برای همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد که ۱۸ هزار میلیارد تومان آن برای بازنشستگان کشوری و لشکری بود و همه آن مورد استفاده قرار گرفت ولی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی ۳۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: تعداد بازنشستگان لشکری و کشوری حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که با توجه به منابع ۱۸ هزار میلیاردی سرانه آن‌ها به ۷.۵ میلیون تومان می‌رسد. ولی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی با ۳۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده سرانه براساس تعداد ۳.۴ میلیون نفری آن ها حدود ۸.۸ میلیون تومان است.

نوبخت ادامه داد: طی آخرین مذاکرات صورت‌گرفته سازمان برنامه و بودجه به سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد داد که مرحله دوم همسان‌سازی را نیز براساس منابع پیش‌بینی شده در دستور کار قرار دهد که در این رابطه برای سال آینده مصوباتی نیز داشته‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه این را هم گفت که تعدادی از بازنشستگان عضو غیرهیأت علمی دانشگاه هستند که در شرایط ویژه‌ای قرار داشتند و در مورد آن‌ها با حضور مسئولان صندوق بازنشستگی و وزارت رفاه توانستیم تصمیم‌گیری‌هایی انجام دهیم که مشکل آن‌ها حل شود.

رتبه‌بندی فرهنگیان در هر صورت انجام خواهد شد

نوبخت اشاره‌ای هم به وضعیت رتبه‌بندی فرهنگیان در سال آینده داشت و افزود: وزارت آموزش و پرورش پیش‌نویس لایحه رتبه‌بندی را به دولت ارائه کرده و در دستور کار است و دولت نیز منابع لازم را در بودجه پیش‌بینی کرد.

وی گفت: امیدواریم در سال آینده با توجه به آنچه در بودجه مصوب شده رتبه‌بندی را اجرایی کنیم چراکه حق معلمان است. حتی اگر تصویب هم نشود ما حتما این کار را پیگیری خواهیم کرد. هیچ یک از افزایش‌های اعمال شده در حقوق یا سایر اقدامات در این رابطه بدون پشتوانه قانونی نیست.

قانون تسری سازمان زندان‌ها هم اجرایی می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با اجرای قانون تسری سازمان زندان‌ها گفت: مجوز لازم در این رابطه به سازمان زندان‌ها ارائه شده و اعتبار لازم در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است. از این رو مشکلی در این رابطه وجود ندارد و از اول فروردین ماه می‌توانند اجرایی کنند.

کد خبر 582165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha