چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: شرکت فرانسوی توتال رسماً از تمایل به تداوم همکاری با ایران برای مشارکت در توسعه صنعت نفت و گاز ایران خبر داد.

در حالی که چند روز پیش روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از کریستف دومارژری، مدیرعامل توتال اعلام کرده بود، این شرکت مایل به ادامه همکاری با ایران نیست و در حال حاضر از نظر سیاسی سرمایه‌گذاری در ایران بسیار پرخطر است، مدیرعامل این شرکت در نامه‌ای رسمی‌به وزیر نفت کشورمان این خبر را تکذیب و بر ادامه حضور آن در ایران تاکید کرد.

در همین ارتباط، سیف‌الله جشن ساز معاون وزیر نفت کشورمان نیز اعلام کرد: خبر انصراف توتال از حضور در صنعت نفت ایران، نوعی شیطنت رسانه‌ای و در ادامه جنگ روانی برخی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی‌بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به نمابری که با امضای مدیرعامل شرکت توتال خطاب به وزیر نفت کشورمان ارسال شده است، افزود: در این نامه به صراحت اعلام شده که بر خلاف آنچه در مطبوعات غربی منتشر شده، در تعهد شرکت توتال برای مشارکت در توسعه صنعت نفت و گاز ایران هیچ‌گونه خللی وارد نشده است.

وی با ابراز خوشحالی از اینکه شرکت فرانسوی برای تکذیب خبر رسانه‌های غربی عکس العمل نشان داد، گفت: البته وزارت نفت در بدو انتشار شایعه اعلام انصراف توتال نیز عکس العمل خاصی انجام نداد و آن را مسئله مهمی ‌تلقی نکرد.

جشن ساز اضافه کرد: هم اینک کارهای بسیار بزرگتر از اقدامی ‌که قرار بود شرکت توتال انجام دهد، در مرحله 12حوزه گازی پارس جنوبی -به‌عنوان بزرگ‌ترین مرحله تولیدی این مخزن- به دست شرکتی ایرانی در حال انجام است که قرار است با بهره برداری از آن روزانه حدود 3 میلیارد مترمکعب گاز از آن استحصال شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران افزود: همچنین به‌زودی اسناد مناقصه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی باز می‌شود که همه شرکت‌کنندگان آن را شرکت‌های ایرانی تشکیل می‌دهند و با برنده‌شدن یکی از آنها به سرعت اقدامات توسعه‌ای آن آغاز می‌شود.

وی گفت: بنابراین اصل موضوع آمدن یا نیامدن توتال هیچ گاه در شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان یک موضوع مهم تلقی نشده است هر چند که ما با این شرکت از گذشته ارتباطات خوبی داریم و شرکت فرانسوی تاکنون طرح‌های بزرگی شامل توسعه بخشی از پارس جنوبی و برخی از حوزه‌های نفتی را انجام داده است.

جشن ساز تاکید کرد: رسانه‌های غربی در حالی مسئله کناره‌گیری توتال از صنعت نفت ایران را مطرح کردند که ما با این شرکت قرارداد هم منعقد نکرده‌ایم و فقط تفاهمنامه‌ای برای توسعه یکی از فازهای میدان پارس جنوبی که مشابه آن را در 3 تا 4 مرحله با شرکت‌های ایرانی در حال انجام دارند، امضا کرده و قرار است براساس آن قراردادی در آینده امضا شود.

آمادگی اینپکس ژاپن برای حضور در میدان نفتی آزادگان

رئیس شرکت اینپکس ژاپن در دیدار با وزیر نفت کشورمان آمادگی و علاقه‌مندی این شرکت را برای مشارکت و استمرار حضور در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان با حفظ سهم خود اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، در این دیدار، وزیر نفت کشورمان با درخواست رئیس شرکت اینپکس برای حفظ سهم آن در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان موافقت کرد. به گفته ناجی سعدونی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) 90 درصد از تامین مالی این طرح به‌عهده شرکت نیکو و 10 درصد باقیمانده به‌عهده شرکت اینپکس است.

کد خبر 58210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز