گروه شهری: آزمایش سنجش میزان مقاومت ساختمان‌ها با استفاده از شبیه‌سازی‌ زلزله، نشان داد که در حدود 500 هزار واحد مسکونی تهران در برابر زلزله‌های متوسط و شدید آسیب‌پذیر هستند

این آزمایش توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در قالب «طرح تهیه دستورالعمل بهسازی نسبی لرزه‌ای ساختمان‌های متداول شهر تهران» بر میز لرزان دانشگاه صنعتی شریف انجام شد.

به گزارش خبرنگار ما، این نخستین آزمایش دینامیکی یک مدل فیزیکی است که طی آن سازه ساده احداث شده، به‌عنوان نمونه ساختمان‌هایی که در دهه‌های گذشته در شهر تهران بدون ستون‌های فلزی و بتنی ساخته شده‌اند، روی میز لرزان انجام شد.

بر این اساس سازه‌ای تحت آزمایش لرزه‌ای براساس نمونه‌ عینی زلزله زرند قرار گرفت و طی 3 مرحله لرزه ضعیف، متوسط و نسبتاً شدید ابتدا آسیب دید و سپس تخریب کامل شد.

این آزمایش نشان داد که سازه نمونه‌ای و در واقع تمامی ساختمان‌هایی که با این شیوه ساخته شده‌اند، در زلزله‌های متوسط و شدید مقاومت نخواهند کرد و تهدیدی برای جان ساکنانشان است که تعداد آن در تهران در حدود 500هزار ساختمان برآورد شده است.

ایجاد طرح تهیه دستورالعمل بهسازی نسبی لرزه‌ای ساختمان‌های متداول شهر تهران با شیوه‌های ساده فنی و مهندسی و از طریق اقدامات سریع و کم هزینه امکان‌ آن را دارد تا مقاومت اینگونه ساختمان‌ها را افزایش دهد.

به این ترتیب در مراحل بعدی آزمایش، سازه‌های مقاوم‌سازی‌ شده با شیوه‌های ساده، عمدتاً کلاف‌بندی و انسجام سقف، در برابر لرزه‌های مصنوعی آزمون می‌شود و درصورت موفقیت آمیز بودن و مثبت بودن نتایج، این شیوه به‌صورت دستورالعمل‌های اجرایی تدوین و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در تشریح این طرح گفت: یکی از موضوعات مهم و اساسی در راهبرد کاهش خطرپذیری در برابر زلزله، مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌های موجود با کمترین هزینه، با سرعت بالا و به‌صورت ساده است.

با این روش دست‌کم جان شهروندان در زلزله‌ای متوسط به بالا حفظ می‌شود، چرا که شیوه تخریب کامل ساختمان و ساخت دوباره آن نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار گسترده دارد که از عهده بسیاری از مردم و توان پرداخت تسهیلات اعتباری خارج است.

مازیار حسینی راهکار دوم را مقاوم‌سازی‌ یا بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران دانست که بر مبنای آن با تمهیدات ساده و ارزان قیمت این نسل از ساختمان‌های شهر در برابر زلزله و تا حد حفظ جان شهروندان مقاوم خواهند شد و در واقع آستانه فروریزش ساختمان ارتقا خواهد یافت.

وی افزود: طرح تهیه دستورالعمل بهسازی نسبی لرزه‌ای ساختمان‌های متداول شهر تهران با هدایت و نظارت این سازمان و با مشارکت مراکز علمی معتبر در حال مطالعه و تدوین است.

کد خبر 58208

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز