اورزولا فُن در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی خواستار انتشار متن قرارداد اتحادیه اروپا با آسترا-زنکا و شفاف‌سازی شیوه تامین واکسن کرونا از سوی این شرکت شد.

اورزولا فُن در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، اطلاعیه شرکت سوئدی-بریتانیایی آسترا-زنکا درباره تاخیر در تولید واکسن کرونا در دو مکان با انتقادهای گسترده اعضای اتحادیه اروپا مواجه شده است. حالا رئیس کمیسیون اروپایی برای روشن شدن ابعاد ماجرا و رفع نگرانی دولت‌های عضو از مدیران این شرکت خواسته قراردادی را که ماه اوت گذشته برای تامین واکسن بسته‌اند منتشر کنند. واکسن آسترا-زنکا هنوز به تایید نهایی نهاد دارویی اتحادیه اروپا نرسیده است.

بر اساس قراردادی که شرکت سوئدی-بریتانیایی با اتحادیه اروپا بسته، قرار است ۳۰۰ میلیون دوز واکسن آسترا-زنکا به کشورهای عضو اتحادیه برسد و بر اساس یکی از بندها، می‌توان ۱۰۰ میلیون دوز دیگر هم به این رقم افزود. حالا خبر رسیده آسترا-زنکا فقط می‌تواند حدود ۲۵ میلیون دوز واکسن را تا ماه مارس به دست مشتریان برساند و کشورهای اتحادیه اروپا نگران تامین ۷۵ میلیون دوز باقیمانده هستند.

مدیران آسترا-زنکا دلیل کاهش تولید واکسن کرونا را مشکل موجود در دو کارخانه هلند و بلژیک اعلام کرده‌اند. یکی از مدیران ارشد شرکت مدعی شده در متن قرارداد عبارت «شرکت تمام تلاش خود را برای تامین واکسن اتحادیه اروپا می‌کند» آمده است و از ابتدا هم قول قطعی تامین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون واکسن کرونا به کسی داده نشده است؛ ادعایی که نگرانی شدید اتحادیه اروپا را در پی داشته است.

خانم فُن در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی در گفتگو با رادیو آلمان خواستار انتشار متن قرارداد برای پایان دادن به این بحث‌ها شده است. هر چند شاید این اقدام هم نتواند نگرانی سران کشورهای اتحادیه اروپا را برطرف کند. او گفتگوی رادیویی خود در این باره گفت: «قرارداد بندهای محکم و اجباری دارد و همه چیز بسیار شفاف است. ضمن اینکه آسترا-زنکا به صراحت به ما اطمینان داده است هیچ سفارش دیگری نمی‌تواند جلوی تامین واکسن اتحادیه اروپا را بگیرد.»

کد خبر 581874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha