ام‌البنین به‌معنای «مادر پسران» است که همه فرزندان ایشان در روز عاشورا در دفاع از دین خدا و حریم حضرت امام حسین(ع) به شهادت رسیدند.

حضرت ام البنین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، سیزدهم جمادی‌الثانی سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام الله علیها، مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، است که در مسیر حق‌طلبی و ترویج اسلام و پیروی از امام زمان خود چهار پسر خود را به میدان کربلا فرستاد و توصیه مؤکد کرد که حافظ جان امام حسین علیه السلام باشند. حضرت ام‌البنین علیها سلام به‌اندازه‌ای برای اسلام دلسوز و برای امام حسین  فداکار بود که به‌شهادت تاریخ بعد از شهادت فرزندان خود، تا آخر عمر مدام نام مبارک حضرت سیدالشهدا علیه السلام را تکرار می‌کرد و مدافع حریم اهل‌بیت علیهم السلام بود. ایشان مادری بود که غریبانه‌های خود و حتی سوگ مادرانه‌اش را با یاد شهادت امام حسین علیه السلام همراه می‌کرد.

به‌منظور آشنایی بیشتر با سیره و سبک زندگی حضرت ام‌البنین سلام الله علیها به‌عنوان یکی از بانوان بزرگ، دانا و تأثیرگذار تاریخ اسلام، گفتگو با با حجت‌الاسلام محسن دست‌افکن، استاد حوزه و پژوهشگر اسلامی را بخوانید:

این کارشناس مسائل دینی تصریح می‌کند: «وقتی سبک زندگی حضرت ام‌البنین سلام الله علیها را مرور می‌کنیم، مشاهده می‌شود که ایشان، خود الگوی ادب در برابر فرزندان حضرت زهرا علیها السلام بودند، نقل شده است که وقتی ایشان با امام علی علیه السلام ازدواج کردند، با وجود اینکه نام ایشان هم فاطمه بود، از آن حضرت خواستند تا ایشان را با عنوان فاطمه خطاب نکنند تا مبادا خاطر فرزندان حضرت فاطمه زهرا علیها السلام با شنیدن نام مادرشان مکدر شود. در روایت دیگری نقل شده است که حضرت ام‌البنین سلام الله علیها الگوی رفتاری کاملی برای فرزندان خود بودند به‌طوری که حضرت عباس علیه السلام و سایر برادران ایشان از همان دوران کودکی شاهد بودند که مادرشان چگونه و تا چه‌اندازه به فرزندان حضرت زهرا علیها السلام احترام می‌گزارد، این گونه بود که درس ادب را در مکتب مادر خود آموختند.»

منش و کرامت حضرت ام‌البنین سلام الله علیها

برای آشنایی کلی با زندگی و سیره حضرت ام‌البنین سلام الله علیها، می‌خواهیم بدانیم این بانوی بزرگوار چگونه شخصیتی داشتند که پس از شهادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام، لایق همسری حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام شدند و فرزندان رشیدی مانند حضرت عباس علیه السلام تربیت کردند؟

نام اصلی حضرت ام‌البنین سلام الله علیها، فاطمه بود و دختر حزام‌بن خالد کلابی بودند. ایشان پس از ازدواج با حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام صاحب چهار پسر شدند به‌نام‌های حضرت عباس علیه السلام، جعفر، عثمان و عبدالله، به این ترتیب حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام پسر بزرگ ایشان بود و ام‌البنین به‌معنای «مادر پسران» است که همه فرزندان ایشان در روز عاشورا در دفاع از دین خدا و حریم حضرت سیدالشهدا علیه السلام به شهادت رسیدند.

ماجرای ازدواج حضرت امام علی(ع) با ام‌البنین(س)

در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه شد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام پس از شهادت حضرت زهرا علیها السلام، با ام‌البنین سلام الله علیها ازدواج کردند؟ زمینه و دلایل این ازدواج چه بود؟

باید توجه داشت که بعد از شهادت حضرت زهرا علیها السلام، تنها ازدواجی که به‌انتخاب خود حضرت امیرالمؤمنین صورت گرفت، ازدواج ایشان با حضرت ام‌البنین علیها سلام بوده است.

ماجرا از این قرار بود که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام برادری به‌نام عقیل داشتند که آشنایی خوبی با اقوام و قبیله‌های مختلف داشت و در علم نسب‌شناسی جزء افراد سرشناس بود، به این ترتیب پس از شهادت حضرت زهرا علیها السلام که امام علی علیه السلام تصمیم به ازدواج گرفتند، از برادر خود خواستند خانواده و شخصیتی را معرفی کند که برای ایشان فرزندانی شجاع به دنیا آورد و تربیت کند، در این شرایط، عقیل به آن حضرت پیشنهاد داد دختری از قبیله بنی‌کلاب را به همسری انتخاب کند و در آن میان، فاطمه بنت حزام را به همسری انتخاب کند چون این خانواده دارای مردان و زنان شجاع، قدرتمند، باوفا و شاعر و اهل ادب بودند.

نکته جالب این است که به‌تصریح تاریخ، مادر حضرت ام‌البنین سلام الله علیها هم در ادبیات عرب و شاعری دارای دانش و هنر بود.

کد خبر 581554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha