هرچند برگزارکنندگان جشنواره تئاتر و فیلم فجر عنوان کرده‌اند که اجازه شفاهی برای برگزاری بخش حضوری این جشنواره‌ها را به شکل محدود دارند ولی گفته می شود، هنوز هیچ ابلاغ رسمی از سوی وزارت بهداشت درباره حضور مخاطبان در این دو جشنواره صورت نگرفته است.

سینما کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، کمتر از یک هفته تا آغاز به کار جشنواره‌های فیلم فجر و تئاتر فجر باقی مانده است ولی هنوز ابهام‌های بسیاری درباره حضور مخاطبان در این دو رویداد وجود دارد.

 امسال برخلاف دوره‌های گذشته که در چنین مقاطعی بازار حدس و گمان درباره آثار جشنواره‌های فجر و پیش‌بینی جایزه‌ها پر رونق بود، بزرگترین دلمشغولی دست‌اندرکاران و مخاطبان تئاتر و سینما درباره حضور مخاطبان و پیامدهای احتمالی آن در این رویدادهاست.

با  اینکه برگزارکنندگان دو جشنواره تئاتر و فیلم فجر عنوان کرده‌اند، در جلساتی که با مدیران وزارت بهداشت داشته‌اند، به صورت شفاهی به آنان اجازه داده  شده که این جشنواره‌ها را به شکل محدود با حضور مخاطبان برگزار کنند ولی طبق پیگیری ایسنا، هنوز هیچ  ابلاغ رسمی و مکتوبی از سوی وزارت بهداشت یا ستاد ملی مقابله با کرونا درباره حضور مخاطبان در این دو جشنواره اعلام نشده است.

ظاهرا یکی از دل خوشی‌های مدیران جشنواره‌ها این است که در آخرین بررسی‌ها، وضعیت تهران از نظر شیوع کرونا، زرد تشخیص داده شده و به همین دلیل تئاتر و سینما که جزو مشاغل گروه سوم محسوب می‌شوند، می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها به فعالیت خود به شکل محدود ادامه دهند.

البته کسانی که پیگیر اخبار سینما و تئاتر هستند، حتما به یاد دارند که همزمان با  انتشار خبر بازگشایی سالن‌ها این موضوع عنوان شد که وضعیت تهران شکننده است و معلوم نیست این اطلاعیه تا چه زمانی دوام داشته باشد. همین وضعیت متزلزل سبب شد بسیاری از اهالی سینما و تئاتر از خیر اجرای نمایش‌ها یا اکران فیلم‌هایشان بگذرند و منتظر شرایط با ثبات‌تری بمانند.

با این حال همین چراغ سبز، برگزارکنندگان جشنواره‌ها را دلگرم کرد که می‌توانند جشنواره‌های خود را به صورت فیزیکی برپا کنند. اعلام موافقت شفاهی کیانوش جهان‌پور، سخنگوی پیشین وزارت بهداشت در یکی از جلسات مشترک با مسئولان جشنواره فیلم نیز قوت قلب بیشتری برای آنان بود.

گرچه تا همین چند روز پیش خبرهای متعددی درباره ورود کرونای انگلیسی در صدر اخبار رسانه‌ها بود ولی به فاصله اندکی، مدیران فرهنگی دل خوش کردند که وضعیت تهران زرد است و می‌توان جشنواره برگزار کرد!  

با این همه و با وجود این دلگرمی‌ها وضعیت هر دو جشنواره فیلم و تئاتر همچنان با ابهام‌های بسیاری رو به روست.

جشنواره تئاتر فجر که کمتر از یک هفته تا برگزاری آن باقی مانده، در اطلاعیه‌ای که چندی پیش درباره حضور نمایندگان رسانه‌ها منتشر کرده بود، اعلام کرد که استعلام سلامت نمایندگان رسانه‌ها (از نظر ابتلا به کرونا) به کمک کد ملی‌شان گرفته می‌شود ولی هنوز مشخص نیست این جشنواره چگونه می‌خواهد استعلام سلامتی دیگر مخاطبان خود را بگیرد. بر اساس پیگیری‌های غیر رسمی ایسنا ظاهرا قرار است اطلاعات مخاطبان از طریق سایت فروش بلیت‌های جشنواره به وزارت بهداشت ارجاع داده شود تا این وزاتخانه درباره سلامت افراد متقاضی، خبر بدهد اما هنوز سایت فروش بلیت آثار این جشنواره اعلام نشده است. از سوی دیگر مشخص نیست که چگونه می‌توان اطمینان پیدا کرد فردی که بلیت خریده و کد ملی‌اش ثبت شده، همان کسی است که وارد سالن می‌شود. به این معنا که ممکن است کسی که بلیت را خریده، آن را برای شخص دیگری خریداری کرده باشد یا بلیت خود را به فرد دیگری بدهد. بنابراین این پرسش وجود دارد در هر اجرا آیا کد ملی تماشاگران هنگام ورود به سالن چک می‌شود!؟

وضعیت جشنواره فیلم هم تقریبا مشابه است. هرچند اعلام شده این جشنواره هم سینماهای مردمی خود را با ظرفیت محدودی در تعداد زیادی سینما برپا خواهد کرد ولی هنوز مدیر بخش استان‌های جشنواره و جزییات اکران‌های مردمی آن معرفی نشده است.

از سوی دیگر این پرسش جدی مطرح است که وزارت بهداشت با آن همه مشکلاتی که بر سرش هوار شده، چگونه می‌خواهد استعلام تک تک متقاضیان حضور در جشنواره‌های فجر را بگیرد.

حتی این کار هم انجام بشود و در میان همه مشکلات وزارت بهداشت، کسانی مامور تشخیص سلامت مخاطبان جشنواره‌های فجر شوند، چه کسی می‌خواهد ضمانت بدهد که این افراد در بازه زمانی ده روزه جشنواره همچنان سالم خواهند ماند. اگر در میان آنان کسانی با وسیله عمومی رفت و آمد کنند، اگر در میانه جشنواره کسانی آلوده به ویروس شوند، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ آیا قرار است وزارت بهداشت هر روز برای همه افراد استعلام بگیرد؟ البته بهتر است خیلی خودمان را ناراحت نکنیم، می‌توانیم مانند همیشه از منطق «کی بود، کی بود، من نبودم» استفاده کنیم و بگوییم از کجا معلوم این افراد در جشنواره فجر ویروس گرفته‌اند، کرونا هم آنقدر موذی هست که دست ما را برای این توجیه‌تراشی کاملا باز بگذارد.

بگذریم، به هر حال در شرایطی که بیشتر جشنواره‌های معتبر دنیا تعطیلی را بر برگزاری جشنواره‌ای با هزار اما و اگر، ترجیح داده‌اند، اصرار عجیب ما برای برگزاری جشنواره آن هم به شکل حضوری، هرچند نکته عجیبی نیست ولی همچنان قابل تامل است.

درست است در چند ماه گذشته بارها اهالی سینما و تئاتر فریاد زده‌اند که دیواری کوتاه‌تر از ما نیست که در هر وضعیتی، اولین مکانی هستیم که تعطیل می‌شویم ولی نمی‌توانیم خود را فریب بدهیم، برگزاری جشنواره با این همه اما و اگر، نه تنها به نفع هنرمندان و مخاطبان نیست بلکه می‌تواند مایه دردسر هم باشد. کافی است در این میان آمار مبتلایان به کرونا کمی بالا و پایین شود، هزاران ذهن و زبان بیمار، فریاد خواهند زد که افزایش آمار به دلیل بازگشایی سینما و تئاتر است! در حالیکه مکان های شلوغی چون مترو، بازار بزرگ تهران و اتوبوس و رستوران ها بطور عادی مشغول به کار هستند و هیچ کس انگشت اتهام را شاید به سمت آنها خیلی جدی نگیرد!

کد خبر 581210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha