اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به مشاهده کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور استان‌های البرز و آذربایجان غربی به مرغداران توصیه کرد هوشیار باشند و به اقدام‌های پیشگیرانه در این زمینه توجه کنند.

آنفلوانزا مرغی

به گزارش همشهری آنلاین، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل امروز دوشنبه  ۶ بهمن با صدور اطلاعیه‌ای به احتمال بالای بروز و شیوع این بیماری در طیور صنعتی و روستایی استان هشدار داد و افزود: با توجه به بروز کانون‌های این بیماری در برخی از استان‌های کشور ضمن هشدار جدی به تمامی فعالان صنعت طیور و پرورش‌دهندگان طیور سنتی و روستایی انتظار می‌رود ضمن تقویت و تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و افزایش لایه‌های حفاظتی و امنیت زیستی از سهل‌انگاری و عادی‌انگاری بیماری اجتناب کنند.

در این اطلاعیه تاکید شده است که از هرگونه تردد غیرضروری خودداری شده و در صورت مشاهده کوچک‌ترین علایم مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان، رویت تلفات غیرمتعارف، افت معنی‌دار آب و دان و یا کاهش تولید مراتب را سریع به نزدیکترین مرکز دامپزشکی در استان گزارش نمایند تا عملیات کنترل، مهار و مختومه کردن کانون بیماری در کمترین زمان ممکن انجام و از سرایت آن به دیگر واحدهای پرورش طیور جلوگیری شود.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اعلام کرد: تحقیقات کارشناسان دامپزشکی در حوزه رصد، پایش و کنترل و مهار و مختومه کردن کانون این بیماری در استان‌های درگیر نشان می‌دهد که دلیل اصلی شیوع گسترده بیماری در این مناطق انتشار سریع ویروس و از همه مهم‌تر پنهان‌کاری برخی از صاحبان فارم‌ها بوده است و مرغداران و روستاییان باید صادقانه و با شفافیت کامل یاریگر کارکنان دامپزشکی باشند و از هرگونه پنهان‌کاری به عنوان یک رفتار مخاطره‌آمیز خودداری نمایند.

بر اساس این اطلاعیه، ویروس این بیماری در کشور و منطقه در حال چرخش و مترصد بیماری‌زایی بوده و لزوم آماده‌باش در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

دامپزشکی اردبیل یادآوری کرد که به غیر از یک کانون بیماری در حیات وحش تالاب سد میل مغان که آبان‌ماه گذشته در منطقه اصلاندوز گزارش و بلافاصله با تدابیر شدید امنیتی، زیستی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در نقطه صفر مرزی استان مهار و کنترل شد با رصد و پایش شبانه‌روزی استان از گزند این بیماری در امان است.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان در این اطلاعیه  با تاکید بر اینکه دامپزشکی نظارت کاملی بر روند تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ در استان دارد خاطر نشان کرد که  سلامت این فرآورده‌ها کاملا مورد تایید است و جای هیچ نگرانی برای مردم وجود ندارد.

کد خبر 581109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha