فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: علائم و اختلالاتی که در مغز و اعصاب به واسطه ابتلا به کرونا ایجاد می‌شود طولانی‌مدت است و شاید ماه‌ها باقی بماند ولی در آلودگی هوا، بعد از پاک شدن هوا از بین می‌روند.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، علیرضا فاطمی فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه آلودگی هوا برای افراد معمولی تغییرات آنی و لحظه‌ای ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: علامت‌هایی همانند سوزش چشم، سردرد و حالت تهوع از جمله علائم شایع آلودگی هوا در افراد معمولی است.

وی افزود: آلودگی هوا می‌تواند آلرژی و بیماری‌های زمینه‌ای در مبتلایان به بیماری‌های ریوی را تشدید کند.

فاطمی با اشاره به اینکه افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای آلرژیک دارند ممکن است آبریزش بینی شدید تری در آلودگی هوا در مقایسه با سایرین تجربه کنند خاطرنشان کرد: ممکن است تداخل بیماری‌های زمینه‌ای همانند آلرژی با آلودگی هوا در این افراد عوارضی مشابه با کرونا داشته باشد.

این فوق تخصص عفونی با بیان اینکه سینوزیت هم می‌تواند ترشحات پشت حلق را در آلودگی هوا افزایش دهد توضیح داد: این نشانه‌ها و علائم نباید با کرونا اشتباه گرفته شود چرا که در افرادی که ریه‌های تحریک پذیر با آلرژن ها دارند، ممکن است علائمی همانند سرفه، تنگی نفس که از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلاء به کووید ۱۹ است، ایجاد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه آب ریزش بینی، سوزش گلو، ترشحات پشت حلق و یا سرفه‌های تک تک می‌تواند از دیگر علامت آلودگی هوا باشد، گفت: معمولاً سردردهای مقطعی و سوزش چشم از علائم شایع کرونا نیست.

فاطمی با بیان اینکه برای تشخیص بین مسمومیت ناشی از آلودگی هوا یا ابتلاء به کرونا باید به پزشک مراجعه کرد، ادامه داد: عوارض کرونا با آلودگی هوا تقریباً یکسان و خطرناک است با این تفاوت که کرونا اختلالاتی همانند از دست دادن حس بویایی و چشایی را معمولاً به دنبال دارد.

وی سرگیجه، عدم توجه و فراموشی لحظه‌ای را از دیگر علامت‌های آلودگی هوا ذکر کرد و گفت: علائم و اختلالاتی که در مغز و اعصاب به واسطه ابتلا به کرونا ایجاد می‌شود طولانی مدت است و شاید ماه‌ها زمان‌بر باشد ولی در آلودگی هوا بعد پاک شدن هوا سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ از بین می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: خلطی که به علت آلودگی هوا از گلو خارج می‌شود، سیاه رنگ است، در حالی که خلط بیمار مبتلا به کرونا معمولاً روشن است و چنانچه عفونی شده باشد، رنگ سبز متمایل به زرد دارد و سرفه‌های ناشی آلودگی هوا و کرونا تقریباً شبیه به هم هستند.

فاطمی نسبت به قرارگیری طولانی در معرض آلودگی هوا خصوصاً در افراد در معرض خطر هشدار داد و افزود: اگر چنانچه مدت آلودگی هوا طولانی و پایدار باشد، ممکن است عوارضی همانند سکته‌های مغزی را نیز در پی داشته باشد.

وی یکی دیگر از نشانه‌های کرونا را درد عضلات و قفسه سینه ذکر کرد و ادامه داد: علامت‌های خستگی، کوفتگی و سرگیجه که نشانه‌های مشخص آلودگی هواست را با کرونا اشتباه نگیرید ضمن اینکه سر دردهای ناشی از آلودگی هوا با مصرف مسکن‌ها بهبود می‌یابد، ولی سردردهای کرونا ممکن است به هر مسکنی جواب ندهند.

کد خبر 581108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha