مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

زهرا کشوری: شهرداری تهران تا 2 ماه دیگر مجموعه‌ای از جدیدترین تجهیزات آتش‌نشانی را پس از 30 سال واردکشور می‌کند.

در حالی که سال‌هاست تجهیزات سازمان آتش‌نشانی پایتخت فرسوده و حتی گاه غیرقابل استفاده شده‌اند، با اختصاص اعتبار ویژه از سوی شهرداری تهران به تجهیز و نوسازی این بخش، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران خبر از خرید و ورود این تجهیزات تا 2 ماه آینده داد.

ورود مدرن‌ترین و مکانیزه‌ترین بالابرها، نردبان‌ها و ماشین‌های 3 کشور آلمان، فنلاند و اتریش پس از 30 دهه از ورود آخرین تجهیزات آتش‌نشانی به تهران، خسارت‌های مالی و جانی در حوادث را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد و سرعت خدمات‌رسانی و نجات آسیب دیدگان افزایش می‌یابد.

آخرین تجهیزات وارده به شهر تهران برای نجات از حوادث و اتفاق‌های مختلف به 3 دهه پیش می‌رسد که بر اثر استفاده‌های مکرر، تخریب و برخی از آنها از رده خارج شده‌اند.

آتش‌نشانی تهران به گفته محمدرضا حاجی‌بیگی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در حالی به انتظار ورود 13 نردبان، 7 بالابر و 10ماشین نجات تا دو ماه و نیم آینده نشسته است که این سازمان برای نجات شهروندان تهران و مدیریت حوادث و اتفاق‌های غیرمترقبه و غیرمنتظره شهر و جاده‌های منتهی به پایتخت تنها دارای یک نردبان و 3بالابر سالم و قابل استفاده است. تمامی دارایی سازمان آتش‌نشانی در این سال‌ها 4نردبان بوده که 3 نردبان آن عمر مفید خود را کرده و از رده خارج شده‌اند.

به گفته حاجی‌بیگی هم‌اکنون نردبان‌ها، بالابرهاو ماشین‌های نجات در حال بارگیری از 2 کشور آلمان و فنلاند اتریش هستند.

2 کشور آلمان و فنلاند در دنیا صاحب فناوری ساخت کارآمدترین و مدرن‌ترین بالابرهای دنیا هستند و بازار این تجهیزات دنیای صنعتی امروز در دست این دو کشور است و نیاز بسیاری از کشورهای دنیا را تامین می‌کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران فناوری نردبان و بالابرهای خریداری شده را متفاوت با تجهیزات مورد استفاده تا به امروز در کشور دانست و الکترونیکی مکانیکی بودن تجهیزات، سرعت‌عمل بالا و قابل کنترل بودن آن در موقعیت‌های مختلف را از جمله تفاوت‌های اساسی تجهیزات خریداری شده نسبت به تجهیزات پیشین این سازمان دانست.

تجهیزات پیشین سازمان آتش‌نشانی دارای سیستم مکانیکی با سرعت عمل کمتر بودند.
به گفته وی با توجه به تاکید محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به بحث ایمنی و نجات جان افراد، 80 میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات مدرن و مکانیزه پیش‌بینی شده که بخشی از این اعتبار در سال 86 و 87 اختصاص یافته و بخش دیگری از آن در سال 88 اختصاص می‌یابد.

حاج بیگی یکی از امتیازهای تجهیزات خریداری شده توسط این سازمان را برنامه‌ریزی روی بالابر و استفاده از سیستم مانیتوری برای استفاده در حادثه دانست. قدرت زوم روی ناحیه‌های تخریب شده، سرعت عمل بالا و پیش‌بینی خرابی از دیگر امتیازهای بالابرهای جدید نسبت به بالابرهای قدیمی است.

به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران نردبان‌های خریداری شده دارای 32 و 54متر ارتفاع هستند که هرکدام قابل استفاده در موقعیت خاص و دارای کارایی متفاوت هستند. وی خرید 13 نردبان و 7 بالابر را براساس استاندارهای کشور ایران، برای شهر تهران کافی دانست و آن را موجب پویایی عملیات نیروهای سازمان در شهر و در طول جاده اعلام کرد.از دیگر تجهیزات خریداری شده توسط سازمان آتش‌نشانی کشور خرید 10 ماشین نجات کامل با 36 ابزار لازم برای مدیریت حادثه‌هاست.

به گفته حاج بیگی همچنین سازمان آتش‌نشانی در ماه‌های آتی، 5 دستگاه ماشین که قدرت اطفای حریق از فاصله 60 متری را دارد وارد تهران می‌کند که امکانات لازم برای مدیریت حادثه‌ها در ساختمان‌های مرتفع و سنگین را از طریق کنترل داخل خوردرو دارد.همچنین محصول همکای مشترک ایران‌خودرو و شرکت «روزن‌باور» اتریش 120دستگاه حریق نجات است که از اواسط سال آینده وارد شهر می‌شود. این خودروها توسط شرکت ایران خودرو و با هماهنگی و تحت لیسانس این شرکت اتریشی، در داخل ایران ساخته می‌شود.

ساخت 120 ایستگاه آتش‌نشانی

همچنین سازمان آتش‌نشانی برای اشراف بر تمامی شهر ساخت 120 ایستگاه آتش‌نشانی را در برنامه خود دارد.به گفته وی در حال حاضر 58 ایستگاه در سطح شهر وجود دارد و بر اساس زمان‌بندی این سازمان هر ماه یک ایستگاه به ایستگاه‌های موجود اضافه می‌شود.
ساخت و سازهای غیراصولی، بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی، ناآشنا بودن با اصول زندگی شهری از جمله مسائلی است که هر روز در گوشه و کنار کلانشهری چون تهران حادثه‌ای را رقم می‌زند. آمادگی، در دسترس بودن و کارایی بالای تجهیزات باعث کاهش تلفات جانی و مالی بسیاری خواهد بود و هزینه‌های سنگین این خسارت‌ها را پایین خواهد آورد.

کد خبر 58109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز