مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از بازگرداندن هفت هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی به بیت‌المال خبر داد.

اراضی ملی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، جعفر مرادی حقیقی گفت: با تلاش و پیگیری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و پشتیبانی و حمایت شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی دراداره کل اطلاعات استان سمنان و بازرسی کل استان سمنان و با صدور رأی قطعی از مراجع قضایی در سه پرونده ۳۰۰ هکتار و در چندین پرونده دیگر هفت‌هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به بیت المال بازگردانده شد .

وی با اشاره به پرونده‌های اراضی ۳۰۰هکتاری افزود: این اراضی در مناطق نزدیک به محدوده‌های قانونی و اطراف شهرهای شهمیرزاد، مهدیشهر و درجزین قرار دارد و به همین دلیل از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است. این اراضی با پیگیری کارشناسان و حمایت ادارات یاد شده و دفاع مؤثر کارشناسان حقوقی در مراجع قضایی با صدور آراء قطعی در سه فقره پرونده قضایی جداگانه به بیت‌المال بازگردانده شد.

مرادی حقیقی ادامه داد: با تلاش و پیگیری مستمر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ۷۰۰۰ هکتار از مراتع شهرستان دامغان که سند مالکیت آن به نام موقوفه صادرشده بود، به عرصه‌های ملی و طبیعی استان بازگردانده شد. این اراضی بخشی از مراتع شهرستان دامغان واقع در اطراف روستای مهماندوست بوده که در گذشته فردی با ادعای وقفیت آن و استفاده از برخی خلاء‌های قانونی موفق به اخذ سند مالکیت مرتع به نام موقوفه شده بود.

وی خاطرنشان کرد: مطابق فتوای مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید، جنگل‌ها و مراتع به عنوان انفال و ثروت‌های عمومی در اختیار دولت قرار دارند و لذا قابلیت وقف را نداشته و موقوفه تلقی نمی‌شوند و چنانچه در گذشته این گونه اراضی به عنوان وقف به ثبت رسیده باشد، باید به منابع ملی اعاده گردد و همچنین قوانین موضوعه که تمامی عرصه های جنگلی و مرتعی جزء انفال و در اختیار حکومت است این مهم پیگیری و تحقق یافت.

کد خبر 580686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha