کاهش محسوس میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون برای تامین خون بیمارستان‌های تهران چالش‌برانگیز شده است.

دعوت فوري به اهداي خون

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خون و فرآورده‌های خونی ماده حیاتی برای تمام افراد به ویژه بیماران در همه ایام محسوب می‌شود و خوشبختانه در کشورمان این ماده به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گرفته است؛ اما سنت اهدای خون هم مثل بسیاری دیگر از سنت‌ها و برنامه‌های معمول با شیوع و تداوم همه‌گیری کرونا تغییر کرده و همین موضوع سرآغاز دومینویی از مشکلات برای بیماران نیازمند خون  بوده است.

براساس آمار و اطلاعات موجود ذخایر  مراکز انتقال خون کاهش پیدا کرده و این موضوع سبب شده است تا روزهای آتی برای بیماران و کادر درمان بسیار نگران کننده باشد؛ این شرایط در حالی پیش می‌رود که بارها مسئولان انتقال خون اعلام کرده اند؛ کرونا از طریق اهدای خون و تزریق منتقل نمی‌شود و تمام مراکز به طور مستمر ضد عفونی خواهد شد، اما سایه شوم ترس از این بیماری همچنان بر زندگی افکنده شده و  ریتم معمول کارها از بین رفته است.

با وجود این شرایط  همچنان پیمان عشقی رئیس سازمان انتقال خون کشور معتقد است که براساس طبقه بندی‌های موجود در وضعیت کمبود ذخایر خونی قرار داریم ولی هنوز به وضعیت بحرانی نرسیده‌ایم هرچند با توجه به کمبود ذخایر خونی در کشور افرادی که در بیمارستان‌ها عمل جراحی اورژانسی دارند، بیماران تالاسمی، خانم‌های باردار، نوزادانی که نیاز به تعویض خون دارند و مواردی از این قبیل ممکن است در آینده نزدیک دچار مشکل شوند.

او گفت که آلودگی هوا، سرما و تغییر ساعت رفت و آمد مردم در سال‌های گذشته هم بوده است و ما برای مواجهه با آن‌ها آمادگی داشتیم، اما با توجه به شیوع کرونا در کشور، در خانه ماندن مردم و تردد نکردن در سطح شهر برای مراجعه به مراکز انتقال خون مشکل جدیدی است.

هشدار؛ تامین خون ۱۶۵ بیمارستان تهران دچار مشکل جدی می‌شود

عشقی به تاثیر اهدای خون بر ابتلا به کرونا هم اشاره و بیان کرد: تا به حال کسی نبوده است که با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون و با اهدای خون به کرونا مبتلا شود، مراکز انتقال خون به طور مداوم ضدعفونی می‌شوند و جزو امن‌ترین مکان‌ها از نظر احتمال ضعیف  انتقال ویروس کرونا به شمار می‌روند.

نوسانات شیوع کرونا این روزها موجب شده است تا مسئولان سازمان انتقال خون زمستان امسال را از حیث بانک خون خالی از ذخیره قابل توجهی بدانند که بتوان به آن امیدوار بود و این اوضاع وخیم در پایتخت بغرنج‌تر شده است، بر همین اساس محمد رضا مهدی زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت که  ذخایر خون در سطح استان کاهش پیدا کرده البته  تیم‌های سیار خونگیری در تهران افزایش یافته است و در روزهای تعطیل هم چهار مرکز برای پذیرش اهداکنندگان خون فعال هستند.

او ادامه داد که اگر روند مراجعه افراد به مراکز انتقال خون به همین شکل ادامه پیدا کند تا اواسط زمستان در تامین خون و فرآورده‌های خونی ۱۶۵ بیمارستان دچار مشکل خواهیم شد. نیاز بیماران به خون دائمی است و مردم خیر باید به طور مستمر مشارکت بالایی در زمینه اهدای خون سالم خود داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه کاهش شمار مبتلایان بیماری کرونا،  انجام عمل‌های جراحی غیر اورژانسی در کشور و به ویژه در تهران را افزایش داده است، تاکید کرد که به همین دلیل تقاضا برای دریافت خون هم روند صعودی نشان می‌دهد البته علاوه بر این موضوع  نیاز به  برخی فرآورده های خونی  نظیر پلاکت خون برای بیماران سرطانی جزئی جدا نشدنی از نیازهای روزمره‌شان محسوب می‌شود و بابت تامین نیازهای این گروه از بیماران نگران هستیم.

به دنبال این موضوع حمید طاهری سوپروایزر مرکز انتقال خون وصال تهران به خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گفت که  در شرایط فعلی میزان مراجعه کنندگان به پایگاه وصال کاهش پیدا کرده و این در حالی است که  روزانه ۱۲۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی نیازمند داریم اما در وضعیت کنونی میزان اهدای خون به نصف کاهش پیدا کرده است.

او تصریح کرد: روزانه ۷۰ واحد پلاکت آفرزیس توسط بیمارستان‌ها از ما درخواست می‌شود البته  با همکاری مردم تا به امروز خون مورد نیاز بیمارستان‌ها تامین شده و مشکلی در این خصوص ایجاد نشده است ولی برای روزهای آتی نگران تامین درخواست‌ها هستیم.

کد خبر 580528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha