رییس جمهور در دیدار با روسا و جمعی از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور از استفاده و بهره گیری از همه‌ی ظرفیت‌های پژوهشی کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمود احمدی نژاد، نوزدهم مهرماه پس از مراسم افطار در جمع روسای دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: در جلسه‌ای که برگزار شده است، قرار شد هر چه ظرفیت مفید و غیر تکراری در زمینه‌ی پژوهشی در کشور وجود دارد تا پایان سال جاری در مورد آن‌ها تصمیم گیری شود.

وی با بیان این که برای اجرای این طرح دو شرط وجود دارد، گفت: شرط اول بهره گیری از این امکان، تکراری نبودن ظرفیت‌ها و نیز بهره گیری از تحقیقاتی است که به نیازهای کشور پاسخ دهد.

احمدی نژاد با اشاره به بودجه 1200 میلیارد تومانی پژوهش در کشور، گفت: دانشگاه‌های ما امروز نیروی کار آمد تربیت نمی‌کنند و باید تلاش کنیم دانشگاه‌های ما انسان‌هایی را بسازند که در محیط اجتماعی کنونی ما کارآمد باشد.

وی با تاکید بر این که ساختن دانشجوی کارآمد وظیفه‌ی دانشگاه‌های ماست، گفت: من اعتقاد و باور دارم که دانشگاه‌های ما می‌توانند کشور را بسازند، منتها باید استارت آن زده شود.

رییس جمهور کشورمان با خطاب قرار دادن روسای دانشگاه‌ها، اظهار کرد: آن‌ها هم اکنون یک فرصت تاریخی برای آبادنی کشور را یافتند و باید فرصت کنونی را غنیمت بشمارند.

احمدی نژاد در بخشی از سخنانش با بیان این که تصمیم‌های خوبی برای حمایت از زبان فارسی اتخاذ شده است،‌ گفت: زبان فارسی ظرفیت بسیار بالایی دارد و فرهنگ امروز دنیا بسیار طالب این زبان است. امروز از شرق دور تا غرب، همه دنبال ایران هستند و طالبند که بدانند در ایران چه خبر؟

رییس جمهور همچنین با اشاره به فعالیت برخی از دانشگاه‌ها در کشور، گفت: دانشگاه تربیت مدرس، رسالت مشخصی دارد این دانشگاه درست نشده است که مدرس تربیت کند،‌ بلکه درست شده است که مدرس تراز جمهوری اسلامی‌ایران تربیت کند.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سخنان یکی از روسای دانشگاه‌ها که خواستار افزایش حقوق هیات علمی‌دانشگاه‌ها شده بود، گفت: اگر بخواهیم حقوق انسان‌ها و فوق لیسانس‌های دیگر وزارت خانه‌ها را معادل وزارت علوم کنیم، سالانه به بیش از هفت هزار میلیارد تومان بودجه جاری نیاز داریم که این امر معادل 15 درصد تورم است.

وی با اشاره به افزایش بودجه‌ی دانشگاه‌ها، گفت: وقتی رییس جمهور شما یک دانشگاهی است باید توجه ویژه‌ای به دانشگاه داشته باشد به همین منظور بحث بودجه‌ی دانشگاه‌ها را خارج از نوبت مورد بررسی قرار می‌دهیم و برای پیشرفت کشور این بخش را تقویت می‌کنیم.

احمدی نژاد در مورد استقلال دانشگاه‌ها نیز گفت: من موافق این امر هستم، اما استقلال دانشگاه یک شرط دارد و آن این است که خروجی آن، باید مشخص باشد.

به گفته‌ی وی،‌ اگر دانشگاهی مستقل بود، ولی خروجی مشخصی نداشته باشد نه تنها مفید نیست، بلکه زیان آور نیز خواهد بود.

احمدی نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مورد خطاب قرار داد و از وی و همکارانش خواست تا با استفاده از یک برنامه‌ی مشخص غذاهای ایرانی را ارتقا داده و فرهنگ عمومی ‌را برای استفاده از غذاهای عمومی‌ تقویت کند.

به گزارش ایسنا، پیش از سخنان رییس جمهور هشت تن از استادان و روسای دانشگاه‌های مختلف کشور‌، در اظهاراتی با بیان مشکلات و موانع آموزشی و پژوهشی کشور خواستار افزایش بودجه‌ی دانشگاه‌ها شدند.

در این دیدار وزیران علوم، تحقیقات و فن‌آوری و نیز بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند.

کد خبر 5805

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز