فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به عنوان یک شرکت که به بخش خصوصی تعلق دارد با بیش از ۲۳۰۰ شعبه در سراسر کشور و حدود ۱۲۰۰ فرانچایز (نمایندگی) بزرگ‌­ترین و پرفروش‌ترین شرکت در صنعت خرده‌فروشی ایران است و بیشترین تعداد فرانچایز در این صنعت به این مجموعه مجرب تعلق دارد.

image-20210120115201-1.jpeg

مجتبی فرقانی، مدیر فرانچایز و توسعه فروشگاه ­های زنجیره­ای افق کوروش به توضیح و تشریح فعالیت ­ها و برنامه ­های این مجموعه پرداخت و شرایط همکاری افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه فرانچایز این مجموعه را دارند تشریح کرد.

بدون شک اطمینان از کیفیت و مرغوبیت کالاها، اعمال نظارت و سیاست گذاری مداوم و مستمر توزیع، کاهش هزینه‌های خرید، حذف واسطه‌گری، انتقال سریع کالاها از چرخه تولید به چرخه مصرف، صرفه‌جویی در وقت و انرژی شهروندان، تنظیم بهینه و هدفمند بازار و ارتقای امنیت شبکه توزیع، از مزایای ایجاد و راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نیز توسعه و بهینه ­سازی شبکه‌های توزیع است.

مجموعه این عوامل موجب شده است تا فروشگاه­ های زنجیره­ای در سراسر کشور با استقبال مردم روبرو شوند. با این حال همواره این دغدغه برای فروشگاه­ های زنجیره­ای و هموطنان عزیز وجود دارد که عموما دسترسی به این فروشگاه­ ها زمان­بر است.

فروشگاه­ های زنجیره­ای افق کوروش به عنوان بزرگ­ترین فروشگاه زنجیره­ای کشور، طی ۳ سال گذشته با هدف نزدیک­تر شدن هرچه بیشتر به مشتریان خود و پاسخگویی به نیازهای آن­ها درکنار افزایش شعب متعلق به خود، اقدام به اعطای نمایندگی (فرانچایز) نیز نموده است.

در همین راستا و برای اطلاع­رسانی بیشتر مردم شریف ایران، گفتگویی با مجتبی فرقانی، مدیر فرانچایز و توسعه فروشگاه ­های زنجیره­ای افق کوروش انجام شد تا به طور دقیق­تر تشریح فعالیت ­ها و برنامه­های افق کوروش در این راستا مورد بررسی قرار گرفته و شرایط همکاری افرادی که قصد دریافت نمایندگی دارند، تشریح شود.

برای شروع به تعریف فرانچایز بپردازیم و اینکه مدل عملکردی آن به چه شکل است؟

فرانچایز به زبان ساده همان نمایندگی است. افراد به عنوان شریک تجاری با شرکت همکاری می­کنند و دو طرف با تعامل سازنده به اداره فروشگاه می‌پردازند. مواردی از قبیل اجاره محل، استخدام پرسنل (پس از طی دوره­ های آموزش تئوریک و کارآموزی) و هزینه‌های جاری فروشگاه به عهده نماینده بوده و تأمین کالا، آموزش پرسنل، پشتیبانی، تبلیغات سراسری و ... بر عهده شرکت است. در نهایت متناسب با فروشی که نماینده‌های ما دارند در ماه درصدی از فروش را به عنوان حق‌العمل دریافت می‌کنند.

افق کوروش به عنوان یک مجموعه خصوصی از چه سالی به حوزه فرانچایز ورود کرد؟

اولین فرانچایز افق کوروش در اردیبهشت سال ۹۶ راه‌اندازی شد. در سال ۹۶ جمعاً ۶۶ فرانچایز تأسیس شد. رضایت فرانچایزهای مجموعه و مزایای متعدد آن برای فرانچایزگیرندگان (نماینده ­ها) منجر به استقبال روزافزون متقاضیان شد به طوری که اکنون به ۱۲۰۲ فرانچایز رسیده­ایم که تقریبا معادل یک دوم کل فروشگاه‌های ما می‌شود. در سال جاری ماهانه بالغ بر ۳۰۰۰ درخواست اخذ نمایندگی در وبسایت شرکت ثبت گردیده است که این درخواست­ ها توسط تیم مجرب توسعه گلچین می ­شود.

دلیل اینکه افق کوروش به سمت راه‌اندازی فرانچایز رفت چه بود؟

نگاه مجموعه افق کوروش همواره به این صورت بوده که در کنار خدمت رسانی به عموم مردم و ارائه کالا با بهترین کیفیت و بهترین قیمت، به اقشار مختلف جامعه خدمت کرده و تا جایی که ممکن است، عموم مردم را در سود خود شریک کند. اعطای نمایندگی و همچنین عرضه سهام افق کوروش در بورس، هر دو در این راستا و با هدف سهیم نمودن مردم در کسب و کار افق کوروش صورت پذیرفته است. در سال جاری بالغ بر ۹۰ درصد توسعه‌ شعب در قالب فرانچایز می­باشد.

در فضای بین المللی و داخلی کدام نمونه‌ها هستند که به سمت فرانچایز حرکت کردند؟

در جهان شرکت‌های مختلفی توسعه خود را با نگاه ویژه بر فرانچایز پیش می­برند حتی در عرصه بین­المللی، که از برترینها با ده ها هزار شعبه فرانچایز در کشورهای مختلف می­توان McDonald's و ۷-Eleven را نام برد. در زمینه توسعه فرانچایز ۷-Eleven با بیش از شصت هزار فرانچایز در هفده کشور، پیشروترین شرکت در صنعت خرده فروشی است.

نمونه‌های مشابه در ایران کدام مجموعه‌ها هستند؟

فروشگاه رفاه یکی از نمونه‌هایی است که پس از افق کوروش به این سَمت رفت. وین مارکت هم به تازگی این کار را آغاز کرده که زیرمجموعه فروشگاه رفاه محسوب می‌شود. شرکت‌های دیگری مانند هفت نیز به تازگی در این حوزه فعال شده­اند. در حال حاضر تعداد فرانچایزهای افق کوروش از تعداد کل شعب هر یک از فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر بیشتر است. بر اساس گزارشات IMI-۱۰۰ سازمان مدیریت صنعتی، افق کوروش در سه سال اخیر همواره شرکتی پیشرو بوده و با اقتدار خاصی بر فراز قله صنعت خرده فروشی کشور می­ درخشد.

فرایند اخذ مجوز فرانچایز افق کوروش و شرایط آن چگونه است؟

افراد متقاضی از طریق وب سایت افق کوروش ( https://www.okcs.com/franchise ) درخواست خود را ثبت نموده و کارشناسان ما در بازه زمانی یک هفته‌ای تقاضای آنها را بررسی می‌کنند. ملک پیشنهادی از منظر محل ملک، فاصله با سایر شعب، تراکم جمعیتی و متراژ (حداقل ۱۰۰ متر فضای خالص فروش در طبقه همکف به علاوه ۲۰ متر فضای انبارش کالا) بررسی شده و در صورت احزار شرایط اولیه، امور اداری مربوطه آغاز می­گردد؛ اولین کار ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز از جمله وثیقه است. در مرحله بعد متقاضی باید پرسنل خود را معرفی کند، پس از ارزیابی و تأیید پرسنل توسط منابع انسانی شرکت، این افراد آموزش‌های تئوری را فرا می‌گیرند و سپس برای طی دوره کارآموزی عملی دو هفته­ای به شعب معرفی می­شوند. به طور موازی فرایند اخذ تسهیلات و تجهیز فروشگاه انجام شده و پس از تایید پرسنل آموزش دیده و انجام امور تبلیغاتی، فروشگاه افتتاح می­گردد. در صورت همراهی متقاضی کل فرایندهای مذکور طی مدت یک ماه انجام خواهد شد.

تسهیلاتی که ارائه می‌شود به چه صورت است؟

در حال حاضر تسهیلات بدون بهره تا سقف هشتصد میلیون تومان جهت تجهیز و راه اندازی فروشگاه فرانچایز ارایه می­شود که بازپرداخت آن طی مدت پنج سال صورت می­پذیرد. شایان ذکر است عمده تسهیلات به خرید تجهیزات فروشگاه اختصاص می­یابد که توسط شرکت مستقیما به تامین کننده پرداخت می­گردد و در مواردی که مبلغ کل تجهیزات بیشتر از مبلغ تسهیلات نباشد مابه ­التفاوت بعنوان کمک‌ هزینه‌ تامین هزینه ­های نصب تابلو، ودیعه ملک و از این دست پرداخت می­شود

این تسهیلات در تمام شهرستان­ها یکسان است؟

بله، در کل کشور یکسان است.

همزمانی تغییر قانون متراژ در اتحادیه با تمرکز افق کوروش بر موضوع فرانچایز منجر به ایجاد شائبه­هایی شده است. در این رابطه توضیح دهید، آیا پس از این تغییرات بر فرانچایز متمرکز شدید؟

این قانون اخیرا تغییر کرده است ولی ما توسعه شعب فرانچایز را از سال ۹۶ آغاز کردیم و در انتهای سال ۹۸، ۸۳۰ فرانچایز فعال داشتیم.

در کل یکی از مزایای اصلی مدل فرانچایز، انگیزه بالاتر فرانچایزگیرنده به نسبت پرسنل استخدامی شرکت­ها در جهت رشد فروش و بهره­ وری است که البته نیازمند مدیریت صحیح شرایط توسط شرکت فرانچایزدهنده است. با توجه به تخصص و تجربه بسیار عالی تیم افق کوروش در سایه رهبری مدبرانه مدیریت ارشد مجموعه، فرابندهای مربوطه به خوبی طراحی و مدیریت شده و همین امر دلیل اصلی استقبال گسترده از اعطای نمایندگی یا فرانچایز افق کوروش می ­باشد که همیشه یک شراکت برد-برد برای طرفین بوده است.

فرایند تامین و لجستیک برای شعب فرانچایز چگونه است؟

کالا به صورت امانی و متناسب با متراژ و ظرفیت هر شعبه در اختیار فروشگاه­ های فرانچایز قرار می­گیرد. تامین کالاها در فروشگاه به صورت سیستماتیک براساس بروزترین مدل­های کنترل موجودی صورت می­پذیرد. افق کوروش با حدود ۱۰۰هزار متر مربع فضای انبارش و ناوگان حمل و نقل متشکل از ۶۰۰ دستگاه کامیونت، کامیون و تریلی، روزانه ۶هزار تن کالا، از انبارهای خود به فروشگاه ­های سراسر کشور ارسال می­نماید.

آیا تامین کالای شعب فرانچایز و سایر شعب یکسان است؟

از دید مشتری اگر بخواهیم به فروشگاه ­های مجموعه نگاه کنیم هیچ تفاوتی میان شعب اجاره­ای و فرانچایز نیست؛ از نظر تجهیزات و چیدمان، تنوع کالایی، قیمت­ها و تخفیفات و ...

فرایند نظارت بر فرانچایزها با شعب دیگر متفاوت است؟

خیر. این فرایند کاملا مشابه است و تیم­های فروش در کل کشور ، اداره فروشگاه ­ها را کنترل می­نمایند. جهت رعایت هرچه بیشتر استانداردهای شرکت که در راستای افزایش کیفیت خدمت ­رسانی به مشتریان عزیز است، به صورت مستمر تیم ­های بازرسی حضوری و کنترل دوربین­ها نظارت مستمر بر کلیه شعب را بر عهده دارند و علاوه بر آن گزارشات دریافتی از مشتریان نیز ما را در این امر یاری می­دهد.

آیا فرانچایز گیرنده ­ها این امکان را دارند در کنار اقلامی که از افق کوروش می­گیرند، اقلام دیگری را هم به فروش برسانند؟

به صورت عمومی این کار امکان پذیر نیست ولی اگر متراژ فروشگاه مناسب باشد، در صورت صلاحدید معاونت اجرایی منطقه، می­توانند در فروشگاه غرفه دایر کنند که البته نظارت ویژه­ای بر اقلام غرفه و اداره آن توسط شرکت انجام می­شود.

آیا تخفیف­ ها در فروشگاه افق کوروش به صورت همزمان در تمام فروشگاه­ ها اعمال می­شود؟

تخفیف‌های ما عمدتا به صورت سراسری است و بندرت در روزهای خاص ممکن است پروموشن­ های محلی وجود داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است در استان ایلام تمام شعب پروموشن خاصی داشته باشند ولی آن تخفیفات خاص در همان روز در استان هرمزگان وجود نداشته باشد و یا برعکس. قریب به اتفاق تخفیف­ها و قیمت­ گذاری­ ها یکسان و سراسری است.

درصدی که فرانچایز گیرنده ­ها از فروش دریافت می‌کنند به چه صورت است؟

این مسئله بیشتر به ترکیب فروش یا سبد خرید مشتریان فروشگاه بستگی دارد. همانطور که کالاها ممکن است درصد تخفیف ­های متفاوتی داشته باشند، سودآوری کالاها نیز با یکدیگر متفاوت است.

به این نکته هم باید اشاره کنم، فرانچایز گیرنده‌های ما با خیالی آسوده می‌دانند با یک شرکت بورسی و معتبر که زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ، بزرگترین هلدینگ خصوصی کشور است، همکاری می­کنند. کما اینکه در حال حاضر بسیاری از فرانچایزهای ما چند شعبه دارند و همچنان در پی افتتاح شعب بیشتر هستند.

کد خبر 580280

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha