دانلد ترامپ روز سه‌شنبه در آخرین ساعت‌های حضور در کاخ سفید بیش از ۱۰۰ حکم عفو صادر می‌کند اما بعید است این عفوها شامل خودش یا دیگر اعضای خانواده رئیس جمهوری آمریکا شود.

ترامپ در كاخ سفيد

به گزارش همشهری آنلاین، مقام‌های رسمی کاخ سفید درباره اینکه آیا ترامپ می‌تواند و باید خودش را هم عفو کند با او بحث کرده‌اند و به نظر می‌رسد رئیس جمهوری آمریکا متقاعد شده است دست به یک اقدام بی‌سابقه در تاریخ ایالات متحده نزند. در واقع، چنین به نظر می‌رسد که اگر ترامپ روی نام ترامپ قلم عفو بکشد، بسیاری از اتهام‌ها را پذیرفته و خودش را گناهکار جلوه داده است.

ترامپ بیشتر وقت روز یکشنبه را به دیدار با دخترش ایوانکا، دامادش جرد کوشنر و مشاوران ارشد خود گذراند تا درباره فهرست انبوه منتظران عفو ریاست جمهوری آمریکا بحث کند. از آنجا که درباره هر مورد عفو جداگانه گفتگو و تصمیم‌گیری شد، این جلسه محرمانه بسیار طول کشید و تقریبا تمام وقت ترامپ و مشاورانش را گرفت. برخی حقوقدان‌ها و کارشناسان معتقدند اینکه کسی بخواهد خودش را ببخشد و عفو کند، خلاف قانون اساسی آمریکاست اما چون تا امروز مورد آن پیش نیامده، باید دید واکنش‌ها به اقدام احتمالی ترامپ چه خواهد بود.

همزمان ماجرای استیضاح احتمالی ترامپ در سنا هم در پیش است و اگر رئیس جمهوری آمریکا در این محاکمه گناهکار شناخته و محکوم شود، مهم‌ترین پیامد آن جلوگیری از حضور در دوره‌های آینده انتخابات ریاست جمهوری است. در هر حال، هنوز معلوم نیست عفو ریاست جمهوری شامل حال حلقه اول نزدیکان ترامپ هم می‌شود یا نه؛ چهره‌هایی چون استیو بنن و رودی جولیانی که در چهار سال اخیر بسیار به رئیس جمهوری آمریکا خدمت کرده‌اند. لابی‌کننده‌ها هم ماه‌هاست می‌کوشند موکلان خود را در فهرست عفو ترامپ قرار دهند.

ترامپ تا امروز ۹۴ نفر را عفو کرده که بسیاری از آنها در دفتر رابرت مولر، دادستان ویژه پرونده داشته و محکوم شده‌اند. پل منفورت رئیس پیشین کارزار انتخاباتی ترامپ، راجر استون دوست قدیمی رئیس جمهوری آمریکا و مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی که به دروغ گفتن به پلیس فدرال آمریکا اعتراف کرده بود. فهرست عفو چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه منتشر می‌شود و ترامپ صبح روز چهارشنبه پیش از آغاز مراسم تحلیف جو بایدن کاخ سفید را ترک می‌کند تا دوران پساریاست جمهوری را از عصر چهارشنبه در اقامتگاه فلوریدا آغاز کند.

کد خبر 579934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha