دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

هوشنگ امیر احمدی رئیس انجمن دوستی ایران و آمریکا، در سفر پیشینش به تهران گفته بود که با لطف آقای احمدی‌نژاد به ایران آمده است.

 امیراحمدی اسفند ماه گذشته بعد از 10‌سال اجازه یافت به ایران سفری داشته باشد. همان روزها برخی با این عنوان که وی به بهانه ابراز تمایلش به بهبود روابط تهران-واشنگتن بیشتر در نقش جاسوس ایرانی‌تبار آمریکایی فعالیت می‌کند، نسبت به حضور وی در ایران به دولت نهم اعتراض کردند.

او در گفت‌وگو با همشهری عصر –دیروز- ادعا کرد که با اکثر اعضای کابینه احمدی‌نژاد دیدار داشته است. امیراحمدی همچنین دیدارهایی نیز با محموداحمدی‌نژاد در خلال سفرش به نیویورک جهت شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل‌ داشت. مقامات آمریکا می‌گویند دولت بوش در نظر دارد یک پایگاه دیپلماتیک در ایران را که نظیر دفتر منافع آمریکا در کوبا عمل نکند، تأسیس کنند. اما رئیس‌جمهور دیروز در پایان جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران دولتش را بی‌نیاز از این واسطه‌گری‌ها دانست.

اگر قرار باشد، گفت‌وگو می‌کنیم

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که بعد از جلسه طولانی هیأت دولت، زیر درختان سرو نهاد ریاست‌جمهوری حاضر شده بود، در حالی که به صدای اذان اشاره کرد، خواست که سؤال خبرنگار همشهری آخرین سؤال باشد؛ سؤالی که درباره سفر دوباره هوشنگ امیراحمدی توضیح می‌خواست.

 محمود احمدی‌نژاد گفت: این مسائل جای سؤال از رئیس‌جمهور ندارد، اما او ادامه داد: افراد می‌توانند به ایران بیایند و بروند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر قرار باشد ما با آمریکا گفت‌وگو کنیم، اینکه دیگر نیاز به واسطه ندارد. من گفته‌ام با آقای بوش حرف می‌زنم. احمدی‌نژاد تاکید کرد: همه چیز ما روست. دولت چیز پنهانی از مردم ندارد. اگر قرار باشد روزی با آمریکا گفت‌وگو کنیم به مردم می‌گوییم که می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم، به مردم می‌گوییم ما تشخیص داده‌ایم و به نفع مردم است که گفت‌وگو کنیم، هرکس نظری دارد بگوید. نیازی هم به این واسطه‌گری‌ها نداریم.

این وظیفه ماست

محمود احمدی‌نژاد که پس از جلسه هیأت دولت در ساختمان شهید مطهری مجموعه پاستور در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در ادامه پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری گفت: همه ایرانی‌ها، در تمام دنیا، مورد حمایت کامل دولت جمهوری اسلامی هستند. احمدی‌نژاد تاکید کرد: حتی ایرانیانی که مخالف دولت‌اند، در خارج از کشور، تحت حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران هستند. این وظیفه ماست.

به گزارش همشهری عصر، رئیس‌جمهور ادامه داد: اصلا نگاه نمی‌کنیم که فرد ایرانی کجا ایستاده است. اگر مشکلی برایش پیش بیاید، یا حقی از او ضایع شود، از او به‌طور کامل حمایت می‌کنیم. احمدی‌نژاد گفت: ما برای همه احترام قائل‌ایم. هر ایرانی و هر انسانی برای ما محترم است.

پس سرکنسولگری…؟

رئیس‌جمهور درباره طرح مباحثی مبنی بر ایجاد سرکنسولگری در ایران از سوی آمریکایی‌ها و نظر جمهوری اسلامی در این ارتباط اظهار کرد: ما هنوز تقاضای رسمی در این ارتباط دریافت نکرده‌ایم.

شما اگر یادتان باشد بعد از سفر اول به نیویورک، سازمان هواپیمایی کشور نامه‌ای به طرف مقابل خود نوشت و درخواست کرد که پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا ایجاد شود که این امر دلایلی داشت؛ یکی از دلایل آن این بود که صدها هزار نفر از تاجران، صنعتگران، دانشگاهیان و مردم آمریکا داوطلب بودند به ایران سفر کنند که البته دولت آمریکا در این ارتباط سخت‌گیری‌هایی می‌کند و اجازه‌ نمی‌دهد.

 از طرف دیگر ایرانی‌هایی در آمریکا هستند که می‌خواهند به‌صورت مستقیم به ایران سفر کنند. از طرف دیگر برخی از مردم ایران نیز فارغ از مناسبات سیاسی دو کشور تمایل دارند که به آمریکا سفر کنند و ارتباط خود را با ملت این کشور گسترش دهند.

از ارتباط ملت‌ها استقبال می‌کنیم

وی با بیان این‌که ما بر ارتباط بین ملت‌ها تاکید داریم و توسعه‌ روابط بین ملت‌ها را کار درستی می‌دانیم و به هر اقدامی که باعث توسعه‌ روابط بین ملت‌ها شود کمک و از آن استقبال می‌کنیم افزود: ملت ایران دارای ریشه‌های استواری است. ملت ایران ملتی انسانی و اثرگذار است و هیچ نگرانی از ارتباط گسترده‌ مردم با سایر ملت‌ها نداریم و از آن استقبال می‌کنیم.

از خودشان بپرسید

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به این پرسش که « سخنگوی دولت و وزیر امور خارجه به تازگی اعلام کرده‌اند آمریکایی‌ها به‌دنبال روش‌های عاقلانه‌تری هستند، نظر شما چیست؟ و نمونه‌هایی از این عاقلانه‌تر شدن را ذکر کنید» اظهار کرد: اینها را از خودشان بپرسید، ولی ما دوست داریم همه عاقلانه رفتار کنند.

ایران قدرت جهانی است

رئیس‌جمهور گفت: چند وقت پیش گفت‌وگوهایی با برخی مقامات این کشورها داشتیم و آنها به ما گفتند که ایران قدرت منطقه‌ای است، من از آنها تشکر کردم و گفتم ایران قدرت جهانی است. اخیرا نیز می‌گویند ایران ابرقدرت منطقه‌ای است و شما خواهید دید که آنها در آینده می‌گویند ایران قدرت جهانی است.  احمدی‌نژاد افزود: ایران یک قدرت انسانی و فرهنگی و پیام آن پیام انسانی و فرهنگی است و در واقع این پیام یک نسیم است که روح‌ها را زنده می‌کند؛ این قدرت منبعث از فرهنگ و انسانیت است که دنیا را می‌گیرد.

کد خبر 57982

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز