یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ درباره بیماری‌های واگیری که باید به‌طور اضطراری مورد توجه پژوهشگران باشد، هشدار داد.

X disease

در فهرست این بیماری‌ها نام «بیماری X» هم آمده و به عنوان مرگبارترین بیماری واگیر جهانی توصیف شده بود که انسان‌ها هیچ گونه آمادگی در برابر آن ندارند. هدف سازمان جهانی بهداشت از نام بردن بیماری ایکس توجه دادن به احتمال ظهور ویروس‌های بیماری‌زای جدید بود که از قبل شناخته نشده و آمادگی برای مقابله با آنها وجود ندارد.

ظهور کروناویروس جدید نشان داد که سازمان جهانی بهداشت در هشدارش حق داشته است.

کلمه «کرونا» (به معنای تاج) در نام این خانواده ویروس‌ها به دلیل ظاهر ذرات ویروس زیر میکروسکوپ الکترونی است. مولکول‌های پروتئینی گل‌میخ‌مانندی که در سطح ذرات ویروسی قرار دارند ظاهری شبیه تاج به آن می‌دهند.

هفت ویروس از خانواده ویروس‌های کرونا یا کروناویروس‌ها انسان‌ها را مبتلا می‌کنند که ۴ نوع شان باعث ایجاد سرماخوردگی معمولی می‌شوند

۳ نوع دیگر کروناویروس که بیماری شدیدتر تنفسی و ذات‌الریه ایجاد می‌کنند:

- ویروس کرونای عامل ایجاد بیماری سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) که در سال‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۲ میلادی در چین ظهور کرد و به کشورهای دیگر هم رسید. میزان کشندگی این ویروس حدود ۱۰ درصد بود.

- ویروس کرونای عامل ایجاد بیماری مرس (نشانگان تنفسی خاورمیانه) که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ میلادی در عربستان سعودی ظاهر شد و میزان کشندگی آن حدود ۵۰ درصد بود.


- بالاخره ویروس جدید کرونا که اواخر سال میلادی ۲۰۱۹ در چین شناسایی شد، در ابتدا «ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹» (nCoV-۲۰۱۹) نام داشت و اکنون نام رسمی آن SARS-COV-۲ (ویروس کرونا- سارس ۲) است و بیماری‌ای که ایجاد می‌کند، «کووید-۱۹» (بیماری ویروس کرونا-۲۰۱۹) نامیده می‌شود.


این ویروس برای نخستین بار در شهر ووهان در استان هوبی در مرکز چین پدیدار شد و چین در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ برای نخستین بار آن را گزارش کرد. تصور می‌شود مخزن این ویروس جدید خفاش‌ها باشند که احتمالا از طریق یک حیوان واسط انسان‌ها منتقل شده باشد. 

کد خبر 579698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha