دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران پ ک ک گفتند ربودن سه کوهنورد آلمانی در شرق ترکیه «ابتکار شخصی فرمانده محلی» این گروه بوده است.

روزنامه آلمانی زود دویچه سایتونگ گزارش داد، در همین حال این گروه با اعلام اینکه گروگان‌ها در سلامت به سر می‌برند، درخواست‌های خود را از دولت آلمان تکرار کرد.

این گروه ممنوعه از دولت آلمان خواسته است به خاطر کوهنوردان ربوده شده‌اش بر ترکیه فشار وارد آورد. بر اساس گزارش روز یکشنبه خبرگزاری فیرات، این گروه می‌گوید برلین باید بر آنکارا فشار بیاورد تا حملات نظامی خود را علیه پ ک ک متوقف کند.
در همین حال تصریح شده است این آلمانی‌ها را یک گروه محلی بدون هماهنگی با سران پ ک ک ربوده است.

این کوهنوردان روز سه‌شنبه گذشته در کوه آرارات در شرق ترکیه ربوده شدند. حدود یک هفته پیش از آن دولت آلمان مدارکی در خصوص احتمال حمله یا ربایش این افراد به دست آورده بود. آگوست هانینگ، دبیرکل امور داخلی آلمان گزارشی که مجله خبری اشپیگل در این باره منتشر کرد را تایید کرده است.

این مجله گزارش داده بود کادر رهبری پ ک ک به برلین درباره «پیامدهای منفی» سیاستش در قبال اکراد هشدار داده بود. شورای اجرایی این گروه پایان ژوئن در پیامی خواستار آن شده بود «سیاست خصمانه در قبال جنبش آزادی‌بخش» این گروه کنار گذاشته شود.

اندکی بعد از آن پلیس ترکیه و اداره امور جنایی آلمان (BKA) اعلام کردند در محافل کرد فعال در ترکیه ناآرامی حاکم است. BKA به وزارت‌های امور داخلی ایالت‌های مختلف آلمان در تاریخ دوم ژوئیه هشدار داده بود که اطلاعاتی مبنی بر آن وجود دارد که احتمال حمله یا ربایش اتباع آلمان در ترکیه در آینده منتفی نیست.

در درخواست فوری از ربایندگان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواستار آزادی این کوهنوردان شد. در نشریه بیلد آم زونتاگ وی گفت دولتش هر کاری لازم باشد می‌کند تا این افراد آزاد شوند. صدراعظم آلمان در همین حال تصریح کرد: «دولت اجازه نمی‌دهد ربایندگان اخاذی کنند.»

در حاشیه اجلاس سران مدیترانه در پاریس، مرکل و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه برای همکاری نزدیک توافق کردند. اردوغان اطمینان داد دولتش هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد تا این اتباع آلمان «به سرعت و ایمن» آزاد شوند. پیش از این فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان با علی باباجان، همتای ترک خود در خصوص این گروگان‌گیری رایزنی کرده بود.

کد خبر 57952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز