روز چهارشنبه که شاخص ۳۰ هزار واحد سقوط کرد، شاهد رشد مازاد عرضه و خروج پول حقیقی از بورس بودیم. آیا این روند امروز هم ادامه می‌یابد؟

بورس هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، روز چهارشنبه شاخص کل بورس  با ثبت افت ۳۰ هزار و ۸۴۲ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد نزول کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز ۸ هزار و ۴۰۶ واحد پایین آمد و در رقم ۴۵۴ هزار و ۷۸۶ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۳۸۱ واحد افت کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۳۲۰ واحد رسید. آیا این سیر نزولی امروز هم ادامه می‌یابد؟

  • بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در  بورس  قیمت سهام شرکت‌ درخشان تهران(با نماد معاملاتی پدرخش) ۵ درصد افزایش یافت و بیشترین رشد را در میان شرکت‌های بورسی داشت. شرکت‌های موتورسازان تراکتورسازی ایران (خموتور) و داروسازی فارابی (دفارا) نیز در رتبه بعدی جدول بیشترین افزایش قیمت قرار داشت.

در  فرابورس  نیز قیمت بازار اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی،‌ تملی۸۰۷ و سهام شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) ۵ درصد رشد داشتند و بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. بعد از این دو،‌ شرکت صنعت روی زنگان (با نماد زنگان) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرد.

  • بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای فلامی (لامیران)‌،‌ کحافظ (کاشی و سرامیک حافظ)،‌ وبصادر (بانک صادرات)، سکرما (سیمان کرمان)،‌ کپارس (کاشی پارس) و قثابت (قند ثابت خراسان) در روز ‌چهارشنبه با افت ۵ درصدی بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس نیز شرکت‌های مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور)، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) و پالایش نفت شیراز (شراز) با افت ۵ درصدی بیشترین کاهش قیمت را داشت.

  • عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه هزار و ۸۴۲ میلیارد تومانی بسته شد که علامتی منفی برای سهام‌داران بورس است.

  • کاهش ارزش صف های خرید

در پایان معاملات چهارشنبه، ارزش صف‌های خرید ۲۵ درصد کاهش یافت و به رقم ۶۴۵ میلیارد تومان رسید. 

  • کاهش ارزش صف های فروش

روز چهارشنبه ارزش صف‌های فروش نیز ۱۴ درصد کاهش یافت و ۲ هزار و ۴۸۷ میلیارد تومان شد. 

  •  بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) برای چهارمین روز پیاپی با صف‌ خرید ۲۳۵ میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) و رایان هم افزا (رافزا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

  • بیشترین عرضه‌ها

در آخر هفته بیشترین صف فروش نیز به نماد وتوصا (گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۳۴ میلیارد تومانی داشت. پس از وتوصا، شتوکا (توکا رنگ فولاد سپاهان) و کدما (معدنی دماوند) بیشترین صف فروش را داشتند. 

  • پیش بینی بورس امروز

در روزی که شاخص ۳۰ هزار واحد سقوط کرد، آمار عرضه و تقاضای معاملات نشان می‌دهد که ارزش فروش حقیقی‌ها بیش از حقوقی‌ها بود. روز چهارشنبه در سمت تقاضا، ۷۸ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۲۲ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۹۳ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۷ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در نتیجه بازار با مازاد عرضه هزار و ۸۴۲ میلیارد تومانی بسته شد.

علاوه بر این شاهد خروج ۲ هزار و ۳۱ میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس بودیم که نسبت به روز سه‌شنبه رشد ۶.۷ درصدی داشت. این بالاترین رقم خروج پول حقیقی در ۲۱ روز کاری گذشته از ۲۵ آذر به این سو است. 

به نظر می‌رسد با توجه به وجود مازاد عرضه در پایان معاملات روز چهارشنبه و رشد خروج پول حقیقی از بازار سهام،‌ امروز نیز شاهد نزول شاخص بورس باشیم.  تحلیل های فنی نیز تصور می کنند شاخص تا سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار در یک موج نزولی قرار دارد. البته این گروه امیدوار هستند این نقطه حمایت مهمی برای بازار باشد. ‌البته برخی نقطه دقیق حمایت را یک میلیون و ۲۱۰ هزار عنوان می کنند. اما کارشناسانی که نگاه بنیادی به بازار دارند تصور می کنند بورس سطوح پایین تری را نیز به خود خواهد دید زیرا فعلا نشانه ای برای صعود وجود ندارد و فضای ترس و تردید در بازار زیاد است. برخی مدل ها نیز از حرکت بازار به سوی یک میلیون واحد خبر می دهد. البته بورس این روزها یک برگ دارد دست مرئی دولت و بازارساز تلاش دارد روند را برگرداند از دید برخی کارشناسان این حمایت ها می تواند حرکت نزولی بورس را کندتر کند.

کد خبر 579497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha