زلزله شدید بامداد جمعه در جزیره سولاوسی اندونزی دست‌کم ۳۴ کشته داشت و فروریختن سقف یک بیمارستان باعث شد ده‌ها بیمار و پزشک و پرستار زیر آوارها گرفتار شوند.

زلزله اندونزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این زلزله ۶.۲ ریشتری ساعت یک بامداد جمعه به وقت محلی در سولاوسی غربی رخ داد و پس‌لرزه‌های شدید پس از آن هزاران نفر از ساکنان شهرهای ماموجو و ماجن را وادار کرد خانه‌های ویران خود را رها کنند و از ترس رانش زمین و رخ دادن سونامی احتمالی به بلندی‌های اطراف بگریزند. برخی منابع خبری ابتدا بزرگی زمین‌لرزه را ۶.۴ ریشتر اعلام کرده بودند.

صدها خانه در این دو شهر کاملا ویران شده و هزاران نفر زیر آوارها گرفتار یا مجروح شده‌اند. فقط در ماموجو ۲۶ نفر جان خود را از دست دادند و انتظار می‌رود آمار کشته‌ها بسیار بیش از این باشد. در ماجن تعداد کشته‌ها چهار و تعداد زخمی‌ها حدود ۶۴۰ نفر گزارش شده است. شدت زلزله به اندازه‌ای بود که برق منطقه رفت، تمام خطوط تلفن قطع شد و رفت و آمد پروازهای فرودگاه محلی هم حالت عادی ندارد.

ویدئوهای تکان‌دهنده و دردناک لحظه رخ دادن زمین‌لرزه و واکنش‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. زلزله حدود هفت ثانیه طول کشید و پیش از فروریختن ساختمان‌ها بسیاری از ساکنان دو شهر ماجن و ماموجو از خواب بیدار شدند و گریختند. گرچه زنگ هشدار سونامی به صدا درنیامد اما مردم از ترس غرق شدن در آب دریا به بلندی‌های اطراف رفتند.

سال ۲۰۱۸ یک زلزله ویرانگر ۶.۲ ریشتری در شهر پالو در سولاوسی رخ داد و سونامی پس از آن هزاران نفر را به کام مرگ کشاند. دست‌کم ۲۶ پس‌لرزه شدید در ساعت‌های پس از زلزله اصلی در روز جمعه رخ داده و روز پنجشنبه هم یک زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در منطقه چند خانه را ویران کرده بود.

زلزله روز جمعه در شرایطی اوضاع جزیره سولاوسی را بحرانی‌تر کرد که مقام‌های بهداشتی اندونزی با فراگیرتر شدن شیوع کرونا دست به گریبانند. آمار بیماران روزانه کووید-۱۹ در این کشور پرجمعیت از مرز ۱۰ هزار نفر گذشته و پیامدهای زلزله می‌تواند این آمار و کشته‌های ناشی از کرونا به شدت افزایش دهد.

کد خبر 579429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha