رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بزرگترین فیلسوف علوم انسانی اسلامی در عصر حاضر را آیت الله مصباح یزدی معرفی کرد و گفت: آیت الله مصباح فاتح همه میادین علمی و معرفتی بود.

آيت‌الله علي‌اكبر رشاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مراسم نکوداشت آیت الله مصباح یزدی با سخنرانی آیات علی اکبر رشاد و محمود رجبی و حجج الاسلام والمسلمین محمدصفر جبرئیلی و عباس نیکزاد به صورت مجازی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این مراسم آیت الله علی اکبر رشاد، آیت الله مصباح یزدی را شخصیتی انقلابی و معیار اندیشه مستقیم و مستقل دینی معرفی کرد و گفت: بسیار دشوار است که در این لحظه‌ها از ایشان سخن بگوییم اما در ظاهر در بین ما نباشد، هر چند که او در آثار تدوینی و تکوینی‌اش زنده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ما با اندیشه‌هایش تنفس می‌کنیم و او پیشاپیش جبهه انقلاب ایستاده است، پیش می‌تازد و فرمان فکری می‌دهد؛ شاگردان و سربازان انقلاب ایشان را چون مشعلی در مسیر انقلاب می‌نگرند و به دنبالش حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح، حقیقتاً مصباح بود، اظهار داشت: ایشان شجره مبارکه بود، شجره‌ای که مستقل بود و شرقی و غربی نمی‌اندیشید و اسلامی فکر می‌کرد، او نور می‌افشاند اما نه اینکه نور را از دیگری اخذ کند بلکه خود منبع نور بود. علامه برای روشن شدن نیازمند نور و نار نبود، ذاتش نور بود و او منبع نور معنوی و الهی به شمار می‌رفت؛ خداوند او و دیگران را به نور خویش هدایت فرمود.

این استاد برجسته حوزوی با بیان اینکه دل آیت الله مصباح یزدی خانه خدا بود، گفت: قلب ایشان پایتخت الهی بود، قلبش را خداوند اشغال کرده بود، جانش آکنده از نور و صفات الهی بود، او دائم خدا را ذکر می‌کرد و هرگز از یاد خدا غافل نمی‌شد. مردی که هرگز جاه و مقام دلش را نلرزاند، هرگز به دنبال جاه و مقام نبود و به دست نیاورد، او به جیفه دنیا دل نداشت و به دنبال آن نبود. ایشان پیوسته در حال پرداخت زکات بود و سخاوتمندانه زکات علم خویش را پرداخت می‌کرد و در اختیار نسل‌ها قرار می‌داد.

آیت الله رشاد افزود: جوانان بسیاری در حوزه و دانشگاه ریزه‌خوار و زکات خوار خان معنوی و روحانی و معرفتی ایشان بودند و مدام به تغذیه نسل جوان و تأمین نیازهای فکری این نسل اهتمام داشت و اقدام می‌کرد. همه عمر خویش را به توجه ایتام آل محمد و شیعیان متمرکز کرده بود، ایشان تنها خوف از روزی داشت که چشم‌ها و دل‌ها آشفته می‌شوند و او می‌خواست در این روز آرام باشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه خداوند بالاترین پاداش را به آیت الله مصباح یزدی عطا کرد، گفت: چه عنایتی بالاتر از این آثار انبوه که در حوزه‌های علمیه وجود دارد. آیت الله مصباح همه میادین معرفتی را فتح کرد، فلسفه گام‌های او را دارد، کلام میدان تاخت و تاز فکری، نوآوری و نظریه پردازی ایشان است، تفسیر و قرآن پژوهی ساحت سفر روحانی این عالم جلیل‌القدر است، حدیث پژوهی میدان تلاش و جهاد اوست، معرفت شناسی عرصه نوآوری‌هایش است.

وی افزود: عرصه اخلاق در نظر و عمل علامه مصباح را می‌شناسد، فیلسوف و معلم و در نهایت مجسم اخلاق است، هم مجتهد و هم عامل اخلاق است، حوزه فقه و حقوق، حوزه جامعه شناسی تاریخ، حوزه علوم اجتماعی، حوزه علوم پژوهی همه و همه میادینی هستند که ایشان با شمشیر قلم، اخلاص و ایثارش فتح کرده است. آیت الله مصباح مجتهد بود و بزرگترین فیلسوف علوم انسانی اسلامی عصر حاضر است.

کد خبر 579393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha