کارکنان سالن مونتاژ شرکت ایران خودرو خراسان با تکیه بر دانش فنی خود، ربات حمل قطعات (AGV) را برای اولین بار در ایران ساختند.

ايران خودرو خراسان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت ایران خودرو خراسان، تیمی متشکل از بخش‌های مهندسی تولید، نگهداری و تعمیر سالن مونتاژ به سرپرستی مدیریت سالن، خودرو هدایت‌شونده خودکار (Automated Guided Vehicle) مخصوص حمل قطعات تولیدی را برای اولین بار در ایران ساختند.

انتقال قطعات تولیدی از محدوده لجستیکی و انبارها به خط تولید مطابق با زمانبندی دقیق یک فرآیند تکراری و از مهم‌ترین و هزینه‌برترین مباحثی است که شرکت‌های بزرگ تولیدی دنیا با استفاده از ربات‌های مسیریاب اقدام به تسهیل این امر کرده‌اند. ربات‌های AGV عمدتا برای نقل و انتقال ایمن و راحت‌تر هر نوع بار، قطعات و تجهیزات در محیط‌های صنعتی که حضور انسان در آن غیرممکن یا پرخطر است استفاده می‌شود.

وجود نداشتن نمونه داخلی در کشور و قیمت بالای ربات‌های خارجی موجب شد ایده اولیه پروژه ساخت ربات AGV ابتدای سال ۱۳۹۸ در ذهن همکاران سالن مونتاژ شکل گیرد. در فاز نخست پروژه، نمونه آزمایشگاهی ربات در مقیاس کوچک ساخته و با تکیه بر تجربه‌های به دست آمده و انجام تحقیقات تکمیلی، اقدام به ساخت ربات اصلی شد.

مسیر حرکت ربات طراحی و برای اولین بار در دنیا از نشانگرهای فلزی و سنسورهای پراکسیمیتی جهت تعیین مسیر ربات استفاده شد. مزیت این روش در مقایسه با نمونه‌های خارجی که در آن از نوارهای مغناطیسی استفاده می‌شود هزینه‌های اجرا و نگهداری پایین است.

در این ربات‌ها از دو نوع راهبرد حرکتی و دنبال کردن خط استفاده شده است. در ربات شماره یک از سیستم اصلاح مسیر با تغییر دور موتورهای محرک نسبت به هم (مانند تانک) استفاده شد که مزیت آن سادگی در طراحی و ساخت ربات بود اما در ربات دوم اصلاح مسیر توسط فرمان جداگانه (مانند خودرو) و با فرمان‌پذیری مجزا از نیروی محرکه طراحی و ساخته شد که فرمان‌پذیری و حرکت روان‌تر این ربات از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است.

ربات AGV ساخته‌شده به دست کارشناسان ایران خودرو خراسان امکان حمل یک تن بار را به صورت کشنده دارد و از نظر ایمنی علاوه بر در نظر گرفتن سرعت دو کیلومتر بر ساعت از پنج سنسور تشخیص مانع فراصوت استفاده می‌کند. از طرفی استفاده از قطعات داخلی بدون وابستگی به خارج از کشور و استفاده از قطعات بدون استفاده موجود در شرکت باعث ایجاد کاهش هزینه پنج میلیارد تومانی در ساخت ربات‌ها نسبت به خرید از خارج کشور شده است.

کد خبر 578818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha