مجموع نظرات: ۲
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

در مقاله قبلی با همین عنوان با ذکر مقدمه‌ای به بررسی انواع حساب بانکی سرمایه‌گذاری پرداختیم. گفتیم که انواع حساب بانکی در حالت کلی به دو دسته حساب‌های بانکی سرمایه‌گذاری و حساب‌های بانکی قرض‌الحسنه تقسیم می‌شوند و حساب‌های بانکی سرمایه‌گذاری هم خود به دو دسته حساب‌های بانکی سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت طبقه‌بندی می‌گردند.

بانک

 این شاخه بندی به اینجا ختم نشده و حساب های بانکی سرمایه گذاری بلند مدت نیز به حساب های بانکی سرمایه گذاری بلند مدت سه ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه، یکساله، ۵ ساله و ویژه تقسیم می شوند. در ادامه این بحث در این مقاله شاخه دوم انواع حساب بانکی یعنی حساب های بانکی قرض الحسنه را زیر ذره بین قرار می دهیم.

انواع حساب بانکی قرض الحسنه

در این نوع از انواع حساب بانکی بر خلاف حساب های بانکی سرمایه گذاری به مشتری سپرده گذار در بانک یا هر موسسه مالی قرض الحسنه دیگر سودی پرداخت نمی شود و این مسئله پرداخت یا عدم پرداخت سود واضح ترین وجه تمایز حساب های بانکی سرمایه گذاری با حساب های بانکی قرض الحسنه است.

انواع حساب بانکی قرض الحسنه عبارتند از حساب های بانکی قرض الحسنه پس انداز و حساب های بانکی قرض الحسنه جاری.

حساب بانکی قرض الحسنه پس انداز

در ارائه تعریفی درخور برای حساب بانکی قرض الحسنه پس انداز می توان شخص دارنده این حساب از انواع حساب بانکی را به نوعی خییر و افتتاح این حساب را یک عمل خداپسندانه محسوب کرد؛ در حقیقت حساب بانکی قرض الحسنه پس انداز حسابی است که افراد با افتتاح آن، پول خود را بدون هیچ گونه چشم داشتی در رابطه با دریافت سود و مزایای آن، نزد بانک قرار می دهند و بانک از آن پول برای دادن وام و تسهیلات به افراد دارای مشکلات مالی استفاده می کند. با این حساب داشتن حساب بانکی قرض الحسنه پس انداز را علاوه بر بعد خداپسندانه آن برای فرد دارنده حساب، می توان کمک به اوضاع اقتصادی و مالی جامعه نیز محسوب کرد.

قرعه کشی بانکی در مورد حساب های بانکی قرض الحسنه پس انداز

بانک ها و موسسات قرض الحسنه غالبا برای جذب مشتری جهت افتتاح حساب بانکی قرض الحسنه پس انداز در مسابقه ها و قرعه کشی های بانکی خود این حساب ها را شرکت می دهند و این موضوع افراد زیادی را برای افتتاح حساب بانکی قرض الحسنه پس انداز هر چند با مبلغ کم، تشویق می کند.

در اغلب موارد حساب های بانکی قرض الحسنه پس انداز حساب هایی با مبلغ سرمایه گذاری نه چندان زیاد که از آنها کم استفاده می شود، هستند.

حساب بانکی قرض الحسنه جاری

شاید شما یکی از افرادی باشید که آشنایی با حساب بانکی قرض الحسنه جاری را جهت دریافت وامی که از شرایط دریافت آن داشتن حساب بانکی قرض الحسنه جاری است، بخواهید. به عنوان مثال در مورد دریافت وام بانک دی در قالب طرح ره آورد ارزش آفرین یکی از شروط دریافت وام داشتن حساب قرض الحسنه جاری است؛ اما حساب قرض الحسنه جاری چه نوع حسابی است؟

این نوع از انواع حساب بانکی را افراد خاصی که شرایط افتتاح حساب قرض الحسنه جاری را دارند می توانند داشته باشند. با داشتن این حساب مشتری می تواند بانک را در مورد انتقال بخشی از سرمایه خود به دیگران به طرق مختلف آزاد بگذارد.

داشتن دسته چک با افتتاح حساب بانکی قرض الحسنه جاری

برخی افراد در مورد آشنایی با انواع حساب بانکی این سوال را دارند که با افتتاح کدام نوع از حساب های بانکی می توانند دسته چک دریافت کنند؟ پاسخ سوال آنها داشتن حساب بانکی قرض الحسنه جاری است و بانک برای افتتاح این حساب و تخصیص دسته چک برای دارنده حساب ارزیابی هایی از جمله توانایی وصول چک مشتری را مدنظر قرار می دهند؛ به عنوان مثال حساب بانکی قرض الحسنه جاری را کسانی می توانند داشته باشند که یا مالک یک اداره و شرکت باشند یا جواز کسب در مورد کسب و کار به خصوصی را داشته باشند و یا کارمند رسمی اداره ای باشند. در این صورت با افتتاح حساب قرض الحسنه جاری این افراد می توانند تقاضای دریافت دسته چک نموده و در امور مالی و کسب و کار خود از آن استفاده نمایند.

همچنین توجه داشته باشید که برداشت از حساب بانکی قرض الحسنه جاری تنها از طریق نقد کردن چک انجام نمی شود و دارنده این حساب از انواع حساب های بانکی از طریق کارت هم میتواند اقدام به برداشت از حساب نماید.

کدام نوع از انواع حساب بانکی برای من مناسب است؟

همانطور که مشاهده کردید هر یک از انواع حساب های بانکی دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد بودند. در مورد اینکه افتتاح کدام نوع از انواع حساب بانکی می تواند به نفع شما و مناسب برای شما باشد بایستی به تناسب بین نیاز خود و ویژگی ها و مزایای حساب بانکی گزینش شده دقت داشته باشید. در حقیقت عملکرد هر حساب متفاوت است و آن حساب برای رسیدن به هدف خاصی به وجود آمده است پس این نیاز شماست که تعیین می کند باید کدام نوع از انواع حساب بانکی را داشته باشید.

آیا برای افتتاح انواع حساب بانکی محدودیت سنی وجود دارد؟

تنها محدودیت سنی موجود برای افتتاح انواع حساب بانکی در مورد افراد زیر ۱۸ سال است که این افراد تحت شرایط خاصی می توانند به نام خود حساب داشته باشند:

  • افراد زیر ۱۸ سالی که توسط ولی (پدر) یا قیم (دارای حکم) خود اقدام به افتتاح حساب می کنند می توانند انواع حساب ها به جز حساب قرض الحسنه جاری با دسته چک را به نام خود داشته باشند اما برداشت از حساب یا باید توسط فرد افتتاح کننده حساب و یا با استفاده از حکم رشد توسط خود فرد صورت گیرد.
  • افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۱۲ سال می توانند خود به تنهایی اقدام به افتتاح حساب به نام خود کنند اما نوع حساب آنها تنها باید قرض الحسنه پس انداز باشد. همچنین این افراد پس از ۱۵ سالگی با ارائه حکم رشد می توانند اقدام به برداشت از حساب نمایند.
کد خبر 578797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha