رئیس مدیریت بحران شهر تهران گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد در هنگام وقوع زلزله آماده هستیم و اگر بجنبیم و فعالیت کنیم و تمام سازمان‌های مربوطه ورود کنند، به ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌رسیم و بخشی از اقدامات هم در درازمدت انجام می‌شود.

زلزله ترکیه م

به گزارش همشهری‌آنلاین رضا کرمی محمدی، رئیس مدیریت بحران شهر تهران درباره میزان آمادگی تهران دربرابر زلزله گفته است: کلان‌شهر تهران بدون حساب و کتاب در حال رشد است و باید برای ایمنی آن اقداماتی صورت گیرد. در حال حاضر ۲۰ درصد در هنگام وقوع زلزله آماده هستیم و اگر بجنبیم و فعالیت کنیم و تمام سازمان‌های مربوطه ورود کنند، به ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌رسیم و بخشی از اقدامات هم در درازمدت انجام می‌شود.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو که خبرگزاری فارس منتشر کرده است را در ادامه بخوانید؛

- در یکی از سناریوها اوج زلزله را درنظر گرفته اند  و مبنا، آن سناریو قرار گرفت، اما ممکن است اصلا آن زلزله رخ ندهد. در آن سناریو زلزله بالای ۶.۵ ریشتر درنظر گرفته شد.

- ۲۶ شتاب‌نگار در کل تهران نصب شده است. در سایر کشورها تعداد شتاب‌نگارها خیلی زیاد است و تا حدود ۲۰۰ شتاب‌نگار هم نصب شده است. ما هم باید تعداد شتاب‌نگارها را افزایش دهیم. در حال حاضر این شتاب‌نگارها هشدارهای لازم را می‌دهند و اگر سازمان‌های مختف به ما متصل شوند و زیرساخت‌ها فراهم شود می‌توانیم از میزان تلفات کم کنیم. به عنوان مثال؛ آتش‌نشانی فرصت دارد که نیروهای خود را از ایستگاه‌ها خارج کند و تا بتواند در بحران کمک‌رسانی کند، دیگر خودش گرفتار نیروهای مانده در زیر آوار نمی‌شود و اگر این کار  در هلال احمر رخ دهد اتفاقات خوبی می‌افتد. البته دوستان اعلام آمادگی کردند، اما ایجاد زیرساخت‌ها طول می‌کشد. یا به عنوان مثال در مترو، قطاری که در حرکت است و با سرعت در پیچ قرار دارد، در هنگام وقوع زلزله امکان خروج از ریل وجود دارد و راه را هم می‌بندد و از سوی دیگر مسافران هم گرفتار می‌شوند، اما اگر این اعلام سریع رخ دهد، قطار سرعتش را کم می‌کند و میزان تلفات کم می‌شود. 

- با وجود شتاب‌نگارها حدود ۲۰ تا ۲۵ ثانیه قبل از وقوع زلزله مطلع می شویم. حدود ۲۰ تا ۲۵ ثانیه ما فرصت داریم و این زمان طلایی است و زمانی که شتاب‌نگار اطلاع می‌دهد، ما در کسری از ثانیه اطلاع‌رسانی می‌کنیم و سازمان‌های مرتبط در جریان قرار می‌گیرند و با این کار می‌توانیم میزان تلفات را کم کنیم. 

- باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود، در مترو، در هلال احمر و... . البته در حال حاضر در آتش‌نشانی این اتفاق در حال رخ دادن است. زمانی که سیگنال ارسال می‌شود آنها درها را باز کرده و نیروها را خارج می‌کنند. در هلال احمر هم این ا تفاق رخ می‌دهد. زمانی که شتاب‌نگار سیگنال را ارسال می‌کند، ما سریع آن را ارسال می‌کنیم و کمتر از یک ثانیه به سازمان‌های مربوطه اطلاع‌رسانی می‌شود. دیگر نیروهای آتش‌نشانی درگیر نمی‌شوند و می‌توانند خدمت‌رسانی کنند، همین‌طور هلال احمر، خود این موارد میزان تلفات را کاهش می‌دهد و اینکه نیروهای امدادی هم می‌توانند خدمت‌رسانی کنند. 

- یکی از مهمترین و بااهمیت‌ترین کارهایی که بعد از زلزله رخ می‌دهد، حفظ جان شهروندان، امنیت و سلامت آنهاست و باید بلافاصله بعد از زلزله افرادی که زنده می‌مانند اسکان یافته و به آنها غذارسانی صورت گیرد. ما برای ۲ میلیون فردی که نیاز به اسکان داشته باشند، فقط می‌توانیم ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر را اسکان دهیم، هنوز به ظرفیت ۲ میلیون نرسیده‌ایم. در اطراف تهران هم ساخت و سازهای زیادی صورت گرفته و تقریبا مکانی وجود ندارد، البته باید نقاطی را مشخص کنیم و در حال حاضر با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور اقداماتی صورت گرفته، اما سرعت کم است. ما حتماً باید نقاطی بعد از اسکان برای زلزله درنظر بگیریم، اما در حال حاضر ظرفیت ما کم است و با توجه به بودجه شهرداری، برای ۲ تا ۳ منطقه مکان‌هایی درنظر گرفته شده اما باز هم تأکید می‌کنیم که ما براساس بودجه‌مان حرکت می‌کنیم و با اقداماتی که انجام داده‌ایم ۵ هزار به اسکان اضطراری اضافه شده است. برای اسکان‌های اضطراری باید دستشویی، مکان‌هایی برای چادر زدن نانوایی و... درنظر گرفته شود. 

- گسل‌ها فعال هستند. شاید یک گسل چندده هزار سال پیش هم در آن زلزله رخ داده باشد، آن گسل هم فعال است. برخی از گسل‌ها هم که به تازگی زلزله‌ای در آن رخ داده باشد، آن گسل هم فعال است. در بم زلزله‌ای که رخ داد در گسلی بود که فعال نبود، اما چندده هزار سال قبل در آن گسل زلزله‌ای رخ داده بود. در تهران برخی از گسل‌ها مانند گسل مشا فعال است و در ۱۰۰ تا ۷۰۰ سال پیش گزارش زلزله در آن داشتیم، ولی بالاخره زلزله در کمین تهرانی‌هاست. 

- وقتی زلزله رخ می‌دهد شاید همه شهر از بین نرود، شاید یک بخش شهر از بین برود، یک بخشی هم اصلاً تکان هم نخورد. در یک بخش شهر هم شاید شیشه‌ای شکسته شود و اتفاقاتی از این دست رخ دهد. بسته به این است که کدام گسل فعال باشد. در بحث نوسازی بافت فرسوده اقداماتی صورت گرفته و ۴۰ درصد نوسازی انجام شده است. البته ما پیگیری‌هایی برای بهسازی‌های لرزه ای انجام داده‌ایم. دستورالعمل‌ها تهیه و آماده ابلاغ است. در صورتی که بهسازی لرزه‌ای رخ دهد، میزان تلفات در هنگام زلزله کاهش می‌یابد

کد خبر 578174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha