نتایج یک بررسی آزمایشگاهی بوسیله شرکت فایزر نشان می‌دهد واکسن کرونای ساخت این شرکت ظاهرا در برابر گونه جدید واگیرتر کرونا موثر است.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این برریس جدید بوسیله دانشمندان شاخه پزشکی دانشگاه تگزاس که هنوز بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است، نشان داد واکسن فایزر در خنثی کردن یک جهش کلیدی به نام N501Y در پروتئین گل‌میخی ویروس موثر است.

جهش N501Y می‌تواند مسئول واگیری بیشتر گونه‌های جدید کروناویروس یافت‌شده در انگلیس و آفریقای جنوبی باشد و این نگرانی وجود داشته که این جهش باعث گریز ویروس از  آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ایجاد شده بوسیله واکسن شود.

این تحقیق با خون گرفته شده از افراد واکسینه‌شده در آزمایشگاه انجام شد و یافته‌های آن محدود است، چرا که همه جهش‌های یافته‌شده در هر یک از گونه‌های جدید واگیرتر ویروس را بررسی نکرده است.

اما پژوهشگران شرکت فایزر این یافته‌ها را امیدبخش می‌دانند چرا که به نظر می‌رسد این واکسن بر ضد این جهش و نیز ۱۵ جهش دیگر که این شرکت قبلا بررسی کرده است، موثر باشد.

این پژوهشگران قصد دارند آزمایش‌های مشابهی را بر روی سایر جهش‌های یافته‌شده در گونه‌های جدید انگلیسی و آفریقای جنوبی انجام دهند و امیدوارند در طول چند هفته داده‌های بیشتر را ارائه دهند.

دانشمندان ابراز نگرانی کرده‌اند که واکسن‌های موجود کرونا ممکن است نتوانند در برابر گونه‌های جدید ویروس به خصوص گونه ظاهر شده در آفریقای جنوبی موثر باشند.

کد خبر 578128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha