رهبر جوان کره شمالی اعلام کرد برنامه پنج‌ساله او برای سامان دادن به اقتصاد این کشور منزوی تقریبا در تمام جنبه‌ها شکست خورده و به اهداف خود نرسیده است.

كيم جونگ اون رهبر كره شمالي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، کیم جونگ-اون در افتتاحیه یکی از نادرترین کنگره‌های حزب حاکم کره شمالی که در پیونگ‌یانگ پایتخت برگزار شد، به ناکامی خود و حزب کارگران در رونق دادن به اقتصاد اعتراف کرد. هر چند رهبر کره شمالی پیش‌تر هم کمبودها و ناکامی‌ها را گردن گرفته بود اما این شاید نخستین بار باشد که از بی‌نتیجه ماندن یک برنامه پنج‌ساله سخن می‌گوید.

تلویزیون دولتی کره شمالی تصاویر کنگره حزب حاکم را در حالی نشان داد که هزاران نفر از اعضای آن بدون زدن ماسک بلند می‌شوند و کیم جونگ-اون را به محض ورود به سالن تشویق می‌کنند. او در سخنان خود با اشاره به برنامه اقتصادی که از سال ۲۰۱۶ آغاز شده افزود: «ما تقریبا در هیچ‌کدام از بخش‌ها به اهداف برنامه نرسیدیم و باید شجاعانه اشتباه‌ها را بپذیریم.»

کیم جونگ-اون در ادامه اعضای حزب کارگر را به داشتن اعتماد به نفس بیشتر فراخواند و آنها را برای مبارزه با تهدید کروناویروس ستود. پیونگ‌یانگ با وجود معرفی کردن هزاران مورد مظنون به ابتلا به کرونا، ادعا کرده حتی یک مورد مبتلای قطعی در خاک کره شمالی وجود نداشته است. گفته می‌شود مقام‌های این کشور از سازمان بهداشت جهانی درخواست دریافت واکسن کرونا هم کرده‌اند.

انتظار می‌رود رهبر کره شمالی در کنگره حزب حاکم که هشتمین کنگره در تاریخ این کشور آسیایی است، از یک برنامه اقتصادی پنج‌ساله رونمایی کند. سخنان او در پذیرفتن شکست در آستانه ورود جو بایدن به کاخ سفید و خداحافظی دانلد ترامپ از قدرت می‌تواند بسیار معنادار باشد.

کد خبر 577996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha