دانش‌آموزان مقطع ابتدایی روستای قلعه جلیله الیگودرز در نبود فضای آموزشی مناسب ۷ سال است در یک کانکس سرد و بدون امکانات تحصیل می‌کنند.

مدرسه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، نبود امکانات آموزشی مناسب مشکلی است که دانش‌آموزان اغلب مناطق محروم روستایی با آن مواجه هستند و دانش‌آموزان برای با سواد شدن باید مشقت‌های زیادی را تحمل کنند. اکنون نیز به یُمن وجود کرونا و گره خوردن درس و مشق بچه‌ها به فضای مجازی و کلاس‌های غیر حضوری، برخی از دانش‌آموزان در نبود امکانات لازم و نداشتن تبلت یا گوشی با مشکل دیگری برخورد کرده‌اند و دستان خالی برخی خانواده‌ها سبب شده تا حسرت جدیدی بر دل دانش‌آموزان باقی بماند.

تحصیل دانش‌آموزان قلعه خلیله در کانکس

بن خوش پدر یکی از دانش‌آموزان روستای قلعه خلیله در این باره گفت: دانش‌آموزان روستای ما مشکل مدرسه دارند و به خاطر فروش مدرسه در کانکس درس می‌خواندند و اکنون به خاطر فروش ساختمان مدرسه خریدار برق همان کانکس را هم قطع کرده است. برای رفع مشکل دانش‌آموزان پیگیری‌های زیادی کردیم به طوری که چندین بار به آموزش و پرورش و بخشداری مراجعه کردیم اما نتیجه‌ای نگرفتیم.

این ساکن روستای قلعه خلیله عنوان کرد: پیش از این تعدادی از دانش‌آموزان در داخل یک اتاق از مدرسه درس می‌خوانند و تعدادی دیگر نیز در کانکس اما اکنون خریدار مدرسه می‌گوید چون زمین را خریده‌ام باید کانکس جمع شود. به خاطر وضعیت پیش آمده دانش‌آموزان معطل مانده‌اند، سال قبل حدود چهار ماه در کانکس درس خواندند اما امسال از همان ابتدای مهر ماه به خاطر قطعی برق دانش‌آموزان دیگر به مدرسه نرفتند.

کانکس مدرسه برق ندارد

بن خوش گفت: مدرسه روستای قلعه خلیله مربوط به مقطع ابتدایی است و کلا هیچ امکاناتی ندارد، دو سرویس بهداشتی دارد ولی دانش‌آموزان نمی‌توانستند از آن استفاده کنند و به خاطر وضعیتی که هست مجبور بودند به خانه برگردند. خودم سواد ندارم وقتی برای کار اداری به جایی مراجعه می‌کنم باید به دیگران التماس کنم که کارم را انجام دهند حال به خاطر وضعیت این دانش‌آموزان خیلی ناراحتم و کاری هم از دستمان برنمی‌آید.

دهیار روستای قلعه خلیله نیز بیان کرد: روستای قلعه خلیله یک مدرسه دارد که وسعت آن از قدیم الایام به هزار متر می‌رسید و برای فضای آموزشی روستا در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته بود. این مدرسه دو معلم و حدود ۲۰ دانش‌آموز دارد اما با فروش خودسرانه مدرسه از سوی آموزش و پرورش دانش‌آموزان برای تحصیل با مشکل مواجه شده‌اند.

حسین ملک پور افزود: آموزش و پرورش بدون هیچ دلیل و مدرکی زمین و مدرسه را فروخته و مطرح کرده که مدرسه فرسوده بوده است. این کار آموزش و پرورش خلاف قانون است و اگر هم این مدرسه در اختیار آموزش و پرورش است باید مدرسه جایگزین احداث می‌کرد.

وی عنوان کرد: آیا سرانه آموزشی روستا نباید تعریف شود؟ آموزش و پرورش چرا خودسرانه این کار را انجام داده است. روستای قلعه خلیله ۴۰ خانوار دارد و دانش‌آموزان این روستا برای استفاده از کانکس نیز مشکل دارند. مدرسه کانکسی روستا برق ندارد. بنده از طریق  فرمانداری، بخشداری، دادستان، امام جمعه شهرستان، آموزش و پرورش پیگیری‌های زیادی کرده‌ام تا این مشکل حل شود اما شش ماه از این پیگیری‌ها می‌گذرد و هنوز اقدامی انجام نشده است.

تعطیلی دانش‌آموزان به خاطر نبود برق و گرما

ملک پور گفت: چه لزومی دارد آموزش و پرورش زمین‌ مدرسه را بفروشد، دانش‌آموزان اکنون در نبود برق و سیستم گرمایشی کانکس تعطیل‌اند و تنها حدود پنج نفر از آنها به فضای مجازی دسترسی دارند که درس بخوانند. با این شرایط اقتصادی موجود بسیاری از خانواده‌ها توان خرید تبلت یا گوشی برای دانش آموزان ندارد و از اینکه دانش‌آموزان از درس محروم مانده‌اند در عذاب هستیم.

رئیس آموزش و پرورش الیگودرز نیز در این رابطه گفت: حدود هفت سال است که دانش‌آموزان روستای قلعه خلیله به دلیل تخریبی بودن مدرسه در کانکس درس می‌خوانند. زمین این مدرسه حدود ۸۰۰ متر مربع است که ۲۹۱ متر آن همان مدرسه تخریبی است که هفت سال رها شده بود که ما زمین ساختمان مدرسه را فروختیم و اکنون باقی مانده زمین موجود است.

ذلقی عنوان کرد: به هر حال شرایط سخت تحصیل در کانکس هفت سال است که برای دانش‌آموزان وجود دارد و تحصیل در کانکس فقط مربوط به امسال نیست. بنا به نظر کارشناسان نوسازی این مدرسه تخریبی اعلام شد و ما برای اینکه ساختمان مدرسه بلاتکلیف مانده بود و وسایل آن از بین نروند زمین آن را فروختیم و بنا داریم در مابقی زمین حتما مدرسه جدید احداث کنیم. ما برای این مدرسه تجهیزات برق خریداری کرده بودیم و روز گذشته نیز چون چاه ارت وصل نشده بود بنا بود مامور برق برود و مشکل آن را رفع کند.

دانش‌آموزان ۷ سال است در کانکس درس می‌خوانند

وی تصریح کرد: مدرسه روستای قلعه خلیله حدود ۱۸ دانش‌آموز دارد. اینطور نیست که دانش‌آموزان به دلیل فروش ساختمان مدرسه در کانکس باشند چون این دانش‌آموزان سال‌هاست که در کانکس درس می‌خوانند، اکنون نیز ۵۰۰ متر از مابقی زمین موجود است و با توجه به اینکه دولت پول ندارد پیگیر هستیم تا با کمک خیران حداقل یک مدرسه یک کلاسه در این روستا احداث کنیم.

رئیس آموزش و پرورش الیگودرز خاطرنشان کرد: برای احداث مدرسه در روستای قلعه خلیله با چند خیر در خارج از شهرستان و استان صحبت کردیم که امیدواریم با همکاری آنها یک مدرسه جدید احداث کنیم. دو سال پیش کارهای فروش ساختمان این مدرسه را انجام دادیم و اکنون یک سال از فروش آن می‌گذرد، سال گذشته مشخصات ساختمان این مدرسه در سامانه تدارکات دولت وارد شد و مذایده آن قانونی است. کارشناس نوسازی و کمیته خرید و فروش آموزش و پرورش، کارشناس رسمی دادگستری از این موضوع مطلع هستند.

ذلقی افزود: حدود ۱۵ ملک تخریبی و مازاد در آموزش و پرورش داشتیم که حدود ۱۴ سال بلاتکلیف بود و تعدادی از آنها با اینکه مربوط به دولت بود در اختیار مردم بود که با کمک نوسازی مدارس دو سال پیش توانستیم با فروش آنها ۴۰۰ میلیون تومان بگیریم و در جاهای دیگری هزینه کنیم.

آنچه مسلم است این منطقه سردسیری در فصل پاییز و زمستان سرمای طاقت فرسایی دارد پس لازم است مسئولان امکانات آموزشی لازم را برای دانش‌آموزان این روستا فراهم کنند تا شاهد ترک تحصیل یا درد و رنج این دانش‌آموزان نباشیم.

کد خبر 577716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha