رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا گفت: در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی میزان تولید واکسن کرونا بیشتر از مورد نیاز خواهد بود و دلیل آن هم تعداد بالای شرکت های تولید واکسن برای نجات اقتصاد جهان است.

vaccine

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ مصطفی قانعی در گفتگو با برنامه تهران ما، سلامت درباره وضعیت تولید واکسن کرونا در ایران گفت: حدود ۱۱ پرونده توسط شرکت های دانش بنیان داخلی به سازمان غذا و دارو ارائه شده و وارد مرحله تولید واکسن شده اند. از این ۱۱ پرونده ۳ سه پرونده در مرحله ای قرار دارند که امید می رود تا پایان دی ماه بتوانند مجوز ورود به مرحله اول کارآزمایی بالینی را کسب کنند. این شرکت ها مراحل حیوانی را طی کرده اند، پروپزال مراحل انسانی را نوشته و آن را با سازمان غذا و دارو چک کرده اند.

وی گفت: امیدواریم در پایان سال جاری، فاز ۱ کارآزمایی واکسن شفافارمد تمام شود و سه شرکت دیگر وارد فاز یک شده و آن را به اتمام برسانند. برای ساخت واکسن شرکت شفا از تکنولوژی ویروس کشته شده استفاده شده و به احتمال زیاد یک واکسن دیگر با این روش هم در حال دریافت مجوز است. واکسن شرکت رازی، پپتیدی است و واکسن سوم مبتنی بر MRNA است. هر یک از این شرکت ها روشی جداگانه برای تولید واکسن دارند. در دنیا هم واکسن کرونا با چهار روش تولید می شود. امیدواریم واکسن های ویروس کشته شده هرچه زودتر وارد بازار ایران شود. اما واکسن های دیگر در صورت تایید ، میزان تولید بالاتری نسبت به واکسن با روش ویروس کشته شده خواهند داشت.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا از مساعدبودن حال افراد داوطلبی که واکسن آزمایشی به آنها تزریق شده خبرداد.

وی گفت: در شهریور سال ۱۴۰۰ مشکلی برای تامین واکسن نداریم. شهریور سال آینده میزان تولید واکسن در دنیا با جمعیت کره زمین برابر می شود. در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی میزان تولید واکسن کرونا بیشتر از مورد نیاز خواهد بود و دلیل آن هم تعداد بالای شرکت های تولید واکسن برای نجات اقتصاد جهان است.

قانعی در ادامه این گفتگو گفت: وضعیت بیماری در مقایسه با دیگر نقاط جهان بر اساس نمودار مشخص می شود. کشور ما سه پیک را رد کرده است. امریکا و کشورهای اروپایی هم این سه مرحله را طی کردند. تمام کشورها به محض بازکردن مرزها این مراحل را دارند مگر اینکه واکسن در اختیارشان باشد.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه بیشترین انتقال از دورهمی های داخل منازل به ویژه در زمستان انجام می شود گفت: احتمال افزایش مبتلایان وجود دارد ولی در حد موج پیشین نخواهد بود.


عضو کمیته ملی واکسن کرونا گفت: تا شهریور ۱۴۰۰ واکسن به مقدار کافی موجود است اما برخی از کشورها هستند که پولی برای خرید واکسن ندارند همانطور که به غذا و خدمات پزشکی دسترسی ندارند.

قانعی درباره استراتژی خرید واکسن گفت: حدود ۲ میلیون دوز برای کادر درمان تهیه شود. اولویت بعدی با گروه های پر ریسک است که درصورت ابتلا فوت خواهند کرد. افراد چاق و سالمند و دیابتی عضو این گروه هستند. این گروه هم با ۱۲ میلیون دوز واکسنی که ایران خریداری کرده باید واکسینه شوند.

کد خبر 577610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha