مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان از تهیه و تدوین اطلس سیمای طبیعی تالاب بین‌المللی زریوار مریوان خبر داد.

تالاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، فریبا رضائی اظهار کرد: با توجه به تنوع بالای فون و فلور تالاب زریوار و ثبت این تالاب در دبیرخانه کنوانسیون رامسر به عنوان بیست و پنجمین تالاب بین‌المللی در کنار سایر برنامه‌ها و اقدامات مدیریتی و پژوهشی، گزیده‌ای از گونه‌های جانوری و گیاهی شاخص این تالاب و تصاویری از زیبایی‌های آن در مجموعه‌ای با عنوان اطلس تالاب زریوار تهیه و تدوین شده و تا پایان ۹۹ به چاپ خواهد رسید.

وی ادامه داد: پناهگاه حیات وحش زریوار با مساحت ۳۲۹۲ هکتار در فاصله ۳ کیلومتری شهرستان مریوان واقع شده و علاوه بر ارزش‌های زیست‌محیطی، از مکان‌های دیدنی و گردشگری استان کردستان محسوب می‌شود.

پناهگاه حیات وحش زریوار برابر مصوبه ۳۰۴ شورای عالی محیط زیست در تاریخ ۱۳۸۸ ثبت شد و یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های آب شیرین منطقه است که حیات وحش بسیار متنوع دارد و محلی برای حضور پرندگان بومی و مهاجر است که آخرین آمارشناسایی ۲۷۸ گونه پرنده در پناهگاه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان عنوان کرد: تالاب زریوار که در ۱۳ اسفند سال ۹۷  به‌ عنوان بیست و پنجمین تالاب بین المللی کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شد با وسعت ۲۴۰۳ هکتار در داخل پناهگاه قرار گرفته که ۸۵۵ هکتار آن پهنه آبی است.

وی افزود: تالاب زریوار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود، پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

رضائی خاطرنشان کرد: طول دریاچه زریوار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

وی بیان کرد: زریوار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

کد خبر 577146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha