یک روزنامه روسی ادعا کرد: به اعتقاد کارشناسان، خطر آغاز جنگ بسیار زیاد است و برای این منظور، تمامی مقدمات فراهم است.

ناو

به گزارش همشهری‌آنلاین، خبرآنلاین نوشت: روزنامه مسکوفسکی کامسومولتس روسیه در واکنش به تحرکات آمریکا و اعزام بمب افکن های بی ۵۲ و هواپیماهای سوخت رسان به این بمب افکن ها در گزارشی نوشت: آمریکا و اسرائیل آماده جنگ با ایران هستند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که طبق گفته سردار دهقان مشاور رهبر انقلاب آمریکایی‌ها از ترس ایران و انتقام در آماده‌باش هستند.

این رسانه روسی نوشت: در روز ۲۶ ماه دسامبر، کاربران سرویس FlightRadar خبر دادند که پنج فروند هواپیمای سوخت رسان نیروی هوایی امریکا بر فراز آسمان عراق به پرواز درآمده اند. براساس گزارشات رسانه های گروهی، این هواپیماها سوخت لازم را در اختیار هواپیماهای نظامی در صورت آغاز جنگ قرار خواهند داد. ظاهرا، این هواپیماهای سوخت رسان سوخت لازم را در اختیار هواپیماهای بمب افکن بی – ۵۲ قرار داده اند که از پایگاه نظامی امریکا در آلمان به سوی عراق به پرواز درآمده بودند. طی چند روز اخیر، هواپیماهای سوخت رسان پیوسته، بر فراز آسمان عراق و در نزدیکی مرز با ایران در پرواز می باشند.

 در روز ۱۲ ماه دسامبر، در پنتاگون اعلام کردند که دو فروند هواپیمای بمب افکن بی – ۵۲ پرواز تجسسی در منطقه خلیج فارس انجام داده اند. به گفته نظامیان امریکایی، هدف از این پروازها، نمایش آمادگی امریکا برای اجرای عملیات نظامی در هر لحظه لازم است. براساس گزارشات رسیده، هواپیماهای رادیو الکترونیک امریکایی بر فراز خلیج فارس نیز به پرواز درآمده اند.

فعالیت نظامی امریکا در منطقه افزایش یافته است. در روز ۲۲ ماه دسامبر، خبر رسید که زیر دریایی هسته ای جورجیا و دو رزم ناو امریکا وارد خلیج فارس شده اند. همزمان با آن، گروهک ضربت نیروی هوایی امریکا نیز وارد اقیانوس هند شده است. متحدان امریکا در منطقه نیز از نیروهای امریکایی حمایت می کنند. از جمله، می توان به اعزام زیر دریایی اسرائیلی به منطقه اشاره کرد.

این رسانه روسی نوشت: در پی ترور (شهادت) محسن فخری زاده، آمادگی نظامی در منطقه افزایش یافت. ایران، اسرائیل و امریکا را در این ترور مقصر می داند و وعده انتقام داده است. به اعتقاد کارشناسان، خطر آغاز جنگ بسیار زیاد است.

به گزارش همشهری آنلاین، در حالی این رسانه روسی چنین ادعایی را مطرح کرده است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحرکات نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس تصریح کرد که ایران به دنبال جنگ نیست ولی در دفاع از مردم، امنیت و منافع ملی خود درنگ نخواهد کرد.

ظریف در پیامی توییتری نوشت: بجای مبارزه با کرونا در آمریکا، دونالد ترامپ و همراهانش میلیاردها دلار را برای به پرواز درآوردن (بمب‌افکن‌های) بی۵۲ و اعزام ناوگروه به منطقه ما به باد می‌دهند. اطلاعات به دست آمده از عراق حاکی از توطئه‌ای برای ساخته و پرداخته کردن بهانه‌ای برای جنگ است.

سردار حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏در خبرها دیدم آمریکایی‌ها از ترس انتقام در آماده‌باش هستند و برای تبلیغات، دو بمب‌افکن B-۵۲ هم بر فراز خلیج فارس به پرواز درآورده‌اند. تمام پایگاه‌های نظامی‌شان در منطقه زیر پوشش موشک‌های ماست. به اخراجی کاخ سفید توصیه می‌کنم سال نو میلادی را برای آمریکایی‌ها به عزا تبدیل نکند.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره تحرکات آمریکا در منطقه گفت: ما به طور روشن گفته‌ و هشدار داده‌ایم مسئولیت هرگونه توطئه چینی با آمریکاست. برخی شیطنت‌ها را شنیده‌ایم به آمریکا و دوستان در منطقه پیام داده‌ایم که آمریکا در روزهای پایانی حیات خود در کاخ سفید دست به ماجراجویی‌ جدیدی نزند. به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم. درباره دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم، همه امتحان کرده‌اند و پاسخ‌های ما را دیدند. امیدواریم عقلایی که در واشنگتن هستند تنش زدایی کنند.

وی همچنین در خصوص حرکت زیردریایی اتمی آمریکا به خلیج فارس گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی مسئولیت هرگونه تنش آفرینی و ماجراجویی به عهده آمریکاست و می‌دانند جمهوری اسلامی ایران درباره امنیت و منافع ملی خود با کسی شوخی ندارد و امیدواریم عقل بر ماجراجویی نزد برخی از جنگ طلبان بچربد.

خطیب زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پیش بینی می‌کنید دولت ترامپ در روزهای باقیمانده اقدام نظامی را علیه ایران صورت دهد؟ اظهار داشت: پیش بینی نه کار سیاستمداران است، نه دیپلمات‌ها و حتی کار محققان هم نیست. ما به عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم و به همه سناریوها فکر می‌کنیم و برای هر سناریویی پاسخ لازم خود را آماده داریم. امیدواریم در این روزهای آخر خروج از کاخ سفید از هر تنش زایی دست بردارند.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز عصر روز دوشنبه هشتم دی ماه در واکنش به افزایش تحرک ارتش آمریکا در منطقه در توئیترش نوشت: افزایش تحرک ارتش آمریکا در منطقه، نمایشی پدافندی و ناشی از ترس، به دلیل شرارت‌های گذشته است. این اقدامات، آنتروپی ناامنی را بالا برده و موجب سوء تفاهم‌های زیان بار می‌شود. امنیت در منطقه تنها با خروج عوامل خارجی ضد ثبات محقق می‌شود.

 نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز طی نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان، به ویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

در این نامه آمده است آمریکا علاوه بر اعزام سلاح‌های پیشرفته و بسیار پیچیده به این منطقه در چند هفته گذشته، به انجام برخی اعمال تحریک‌آمیز نظامی نیز مبادرت کرده است که به پرواز در آوردن تعدادی از بمب‌افکن‌های راهبردی دوربرد خود در روزهای اخیر بر فراز خلیج فارس از جمله آنها است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد یادآور شده است: به موازات این تحرکات، مقامات آمریکا نیز همچنان به ارائه اطلاعات جعلی، ایراد اتهامات بی اساس و بیانات تهدیدکننده و تحریک‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داده‌اند و مجموع اینگونه اقدامات ستیزه‌جویانه این کشور، محیط امنیتی پرتنش این منطقه بسیار حساس را وخیم‌تر ساخته است.

در این نامه اضافه شده است: این اقدامات جنگ‌طلبانه اگر کنترل نشود، می‌تواند تنش را به سطح هشدار دهنده‌ای افزایش دهد و بدیهی است که مسئولیت کامل تمام عواقب آن نیز بر عهده آمریکا خواهد بود.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال درگیری نیست، تاکید کرده است:  توانایی و عزم قاطع ایران برای حفاظت از مردم خویش، دفاع از امنیت، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع حیاتی خود و همچنین پاسخ قاطع به هر گونه تهدید یا استفاده از زور علیه ایران نباید دست کم گرفته شود.

در این نامه تصریح شده است: از آنجاکه چنین ماجراجویی نظامی در تضاد آشکار با اهداف و اصول سازمان ملل و دارای آثار جدی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، از شورای امنیت انتظار می‌رود آمریکا را وادار سازد به اصول و قواعد حقوق بین الملل پایبند باشد و این اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.

کد خبر 576994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha