مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران گفت: ۸۷ درصد از دارندگان سهام عدالت استان که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهامشان انتخاب کردند، تاکنون برای دریافت کد بورسی که لازمه دریافت سود است، اقدام نکرده‌اند.

سهام عدالت

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، سیداسماعیل هاشمی سه‌شنبه نهم دی افزود: واریز سود سهام عدالت سال ۹۸ برای دارندگان سهام با مدیریت غیرمستقیم منوط به ثبت‌نام در سامانه سجام و ثبت هویتی افراد در این سامانه است ولی تعداد قابل توجهی از سهامداران مازندرانی این کار را انجام نداده‌اند. دارندگان برگه سهام عدالت که شیوه مستقیم را برای مدیریت سهامشان اعمال نکردند، برای دریافت کد بورسی به سامانه http://sejam.ir مراجعه کنند تا پس از تعیین هویت، کد بورسی دریافت کنند. سهامدارانی که مدیریت سهمشان را بر عهده شرکت سهام عدالت قرار دادند تا زمانی که کد بورسی نگیرند نمی‌توانند سود سهامشان را دریافت کنند. کسانی که کد بورسی می‌گیرند علاوه بر دریافت سوم سهام می‌توانند در انتخابات اعضای هیات مدیره  شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت مازندران نیز شرکت کنند.

طبق آمار رسمی ۲ میلیون و ۳۶۲ هزار نفر در مازندران سهام عدالت دارند که از این تعداد حدود ۸۷۰ هزار نفر معادل ۳۷ درصد روش مستقیم را برای مدیریت سهامشان انتخاب کردند و مدیریت سهام بقیه جمعیت که معادل حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزار نفر می شود بر عهده شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت مازندران است. انتخاب روش مدیریت سهام عدالت نخستین گام برای آزادسازی و فروش این سهام توسط دارندگان آن بود که از ۱۵ خرداد ماه امسال آغاز شد و به مدت ۲۰ روز ادامه داشت. دارندگان سهام عدالت در این دوره زمانی باید تکلیف مدیریت سهامشان را با انتخاب یکی از ۲ روش مستقیم یا غیرمستقیم مشخص می‌کردند.

افرادی که روش آزاد سازی به شیوه مستقیم را در مهلت مقرر انتخاب کردند در واقع مدیریت سهام عدالتشان را در اختیار گرفتند. در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار است و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده از سوی شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت. همچنین مطابق قانون تجارت، این افراد سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص‌یافته ازجمله سود و ... بهره‌مند خواهند شد. افرادی که در مهلت قانونی روش مستقیم را انتخاب نکردند، مدیریت سهامشان غیرمستقیم محسوب می شود و مالکیت و مدیریت سهام‌عدالتشان از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی می شود و سهامدار حق انتقال سهام به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.

نماد سهام عدالت مازندران در بورس 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران همچنین از باز شدن نماد شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان در سازمان بورس اوراق بهادار ایران از اواخر ماه گذشته خبر داد و گفت که بزودی انتخات هیات مدیره این شرکت نیز برگزار می‌شود. سهامدارانی که قصد شرکت در انتخابات هیات مدیره را به عنوان نامزد یا رای دهنده دارند نسبت به اخذ کد بورسی از سامانه سجام اقدام کنند. تاکنون ۲۸ نفر افراد واجد شرایط برای عضویت در هیات مدیره پنج نفره شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت مازندران ثبت‌نام کرده‌اند و سایر اعضای دارای کد بورسی نیز مشکلی برای داوطلب شدن در هیات مدیره ندارند. انتخابات هیات‌مدیره شرکت سهام عدالت استان مازندران ۱۸ دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران شرکت سهامداران در انتخابات هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان را مهم توصیف کرد و توضیح داد: در حال حاضر مدیریت حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سهام عدالت استان در دست اعضای هیات شرکت است و سهامداران باید با دریافت کدبورسی از حق خودشان برای انتخاب افراد شایسته‌تر برای اداره شرکت استفاده کنند.

سهام عدالت دارای ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی است و تمامی کسانی که برگه سهام عدالت در اختیار دارند، سهامداران این شرکت‌ها محسوب می‌شوند و حق انتخاب هیات مدیریه و دریافت سود سالانه و در صورت اعمال منتفع شدن از حق افزایش سرمایه را دارند.

کد خبر 576475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha