مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

بازپس‌گیری یک میلیون و ۵۸۸ هزار و ۹۴ متر مربع از اراضی بستر و حریم تالاب پریشان مربوط به سال ۹۲ بود و پس از هفت سال پیگیری سرانجام به نتیجه رسید.

تالاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: به موجب دادنامه قطعی صادره از سوی شعبه نهم دادگاه تجدید نظر استان فارس ٣٠‌ آذر ٩٩، یک میلیون و ۵۸۸ هزار و ۹۴ متر مربع از اراضی بستر و حریم تالاب پریشان از تصرف خارج شد.

حمید ظهرابی اظهار کرد: با توجه به قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع مصوب سال ۱۳۴۱ و قانون  اراضی مستحدث و ساحلی مصوب سال ۱۳۵۴، همه اراضی جنگلی، مرتعی و تالابی کشور متعلق به دولت و ملی است.

وی افزود: شروع پرونده اخیر که منجر به صدور رای به استرداد ۱۵۸ هکتار از اراضی شد به سال ۱۳۹۲ بر می‌گردد، در آن زمان محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون با مشاهده فعالیت افرادی بر روی اراضی بستر تالاب پریشان نسبت به توقف فعالیت آنها اقدام کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: پس از بررسی مشخص شد این اشخاص دارای قرارداد اجاره با یک شخص حقوقی هستند و آن شخص نیز موفق شده با طرح ادعای افزایش مستثنیات، اداره کل منابع طبیعی استان را محکوم و مساحت زیادی به اراضی مستثنیات خود اضافه کند که بعضا دارای تداخل با اراضی بستر و حریم تالاب پریشان هستند.

ظهرابی اضافه کرد: بنابراین با تهیه و جمع‌آوری مستندات با استفاده از ظرفیت ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و قانون اراضی مستحدث و ساحلی (در آن زمان هنوز قانون حفاظت و احیا تالاب‌ها به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده بود) با اعتراض ثالث، وارد پرونده شده پس از هفت سال پیگیری‌های حقوقی و ارجاع امر به کارشناسان رسمی دادگستری و استعلام از امور آب استان موفق به اخذ حکم شدیم.

وی تاکید کرد: همچنین پرونده دیگری به مساحت بیش از یک هزار هکتار در منطقه حفاظت شده ماله گاله را در دست بررسی داریم که اخیرا دادخواست آن تقدیم دادگاه حقوقی شده است و در صورت موفقیت این اراضی که دارای پوشش جنگلی هستند از مالکیت متصرف خارج خواهد شد.

کد خبر 576465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha