تامین آب آشامیدنی در زمانه کرونا از دغدغه‌های مردم شهرستان ماه‌نشان در استان زنجان است.

کم‌آبی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، شهرستان ماه‌نشان که بیش از ۱۰۰ روستا را در دل خود جای داده موقعیت جغرافیایی خاصی دارد و رودخانه قزل‌اوزن از شاهرگ‌های حیاتی شریان زندگی در آن است؛ رودخانه‌ای که باعث رونق پرورش ماهی و کشاورزی در منطقه شده اما مرهمی بر زخم مشکل آب آشامیدنی مردمان این دیار نیست. چند سالی است تامین آب به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم ماه‌نشان به‌ویژه در روستاها تبدیل شده و گاهی سبب می‌شود روستاییان برای فرار از مشکل بار هجرت ببندند و راهی شهرها شوند.

یکی از اهالی شهرستان ماه‌نشان با اشاره به مشکلات موجود در تامین آب آشامیدنی در منطقه گفت: مردم ماه‌نشان برای تهیه آب آشامیدنی سالم در این شرایط کرونا که همه را به ماندن در خانه دعوت می‌کنند، مشکل دارند و برای تهیه آب آشامیدنی باید هر روز با دبه مسیری را طی کنند و از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن در خیابان‌های شهر آب تهیه کنند.

شهروندان ماه‌نشانی معتقدند تامین آب ماه‌نشان و روستاهای اطراف از طریق سد مراش امکان‌پذیر است که با اینکه چند سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، به پایان نرسیده و با کمبود بودجه مواجه است. اسماعیل افشاری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان درباره آخرین وضعیت سد مراش گفت: در حال حاضر سد ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی آن همچنان ادامه دارد. خط انتقال سد یک پروژه جدید است که فاز به فاز اجرایی خواهد شد، فاز اول خط انتقال آب شامل دندی و روستاهای اطراف و خط انتقال آب به ماه‌نشان زمان‌بر و نیازمند اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد است که امیدواریم تا پایان امسال محقق شود. بعد از تکمیل سد مراش آبرسانی به ۱۲۲ روستا آغاز و بخش زیادی از مشکلات آب شرب منطقه برطرف می‌شود.

مهدی برجی، دبیر قرارگاه احمدی‌روشن ماه‌نشان هم در این باره گفت: آب ماه‌نشان شور است و برای استفاده از آب شیرین مردم منطقه باید از باجه‌های مخصوص آب‌شیرین‌کن که در خیابان‌ها تعبیه شده استفاده کنند. آب شیرین به اندازه کافی در ماه‌نشان وجود ندارد که به منازل لوله‌کشی شود، به همین دلیل جیره‌بندی شده است. گاهی باجه‌های آب‌شیرین‌کن سر ناسازگاری دارند و به‌ دلیل خراب شدن باجه‌ها، مردم برای تهیه آب آشامیدنی سالم دچار مشکل شده‌اند. آب در ماه‌نشان فروشی است، ‌نه در شکل و شمایل بطری‌های آب معدنی، بلکه آب آشامیدنی که در دبه‌های بزرگ و کوچک در خیابان‌های ماه‌نشان خودنمایی می‌کند.

مجیدی قنبری، مدیر آب و فاضلاب شهرستان ماه‌نشان هم در این رابطه گفت: ماه‌نشان ۱۲۶ روستا دارد که از این تعداد ۸۹ روستا تحت پوشش امور فاضلاب هستند و بقیه خودگردان اداره می‌شوند. روستاهای ماه‌نشان بیشتر در فصل تابستان به دلیل مصرف بی‌رویه آبیاری درختان و فضای سبز با مشکل کم‌آبی مواجه می‌شوند، عمده مشکلات روستاها فرسودگی شبکه توزیع و خطوط انتقال و تاسیسات آبرسانی است. اگر اعتبار لازم برای تعویض و اصلاح تاسیسات آبرسانی تخصیص یابد، تاسیسات اصلاح خواهد شد.

کد خبر 575894
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha