اصغر عبداللهی، داستان‌نویس و فیلمنامه‌نویس و کارگردان زاده آبادان پس از چند سال مبارزه با بیماری سرطان امروز یکشنبه هفتم دی ۹۹ در ۶۵ سالگی از دنیا رفت.

اصغر عبداللهي نويسنده آباداني

به گزارش همشهری آنلاین، مرحوم عبداللهی سال ۱۳۳۴ در آبادان به دنیا آمد و با وجود ناتمام ماندن دوران تحصیل در رشته نمایشنامه‌نویسی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به یکی از چهره‌های نامدار و درخشان عرصه ادبیات داستانی و فیلمنامه‌نویسی ایران تبدیل شد.

زنده‌یاد عبداللهی داستان‌نویسی را از ۲۶ سالگی برای نوجوانان آغاز و در دهه ۱۳۶۰ دو مجموعه داستان کوتاه منتشر کرد. همزمان وارد دنیای سینما شد و سال ۶۵ برای «حریم مهرورزی» ناصر غلامرضایی فیلمنامه نوشت. «جهیزیه‌ای برای رباب»، «جستجو در جزیره»، «خانه خلوت»، «بندر مه‌آلود»، «در کمال خونسردی»، «به خاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «مرسدس»، «غریبانه»، «عینک دودی» و «خداحافظی طولانی» از جمله فیلمنامه‌های مهم کارنامه اوست.

کیومرث پوراحمد و اصغر عبداللهی

مرحوم عبداللهی با نوشتن نزدیک به ۳۰ فیلمنامه از نویسنده‌های پرکار سینمای ایران در سه دهه اخیر بود و پس از چند تجربه دستیاری کارگردان در دهه ۶۰، چهار سال پیش روی صندلی کارگردانی نشست و اولین و آخرین فیلم خود «یک قناری، یک کلاغ» را با بازی حبیب رضایی و هنگامه قاضیانی ساخت. او سال ۱۳۷۰ در دهمین جشنواره فیلم فجر برای نوشتن «خانه خلوت» (مشترک با حسن قلی‌زاده به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده) برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد.

زنده‌یاد اصغر عبداللهی با طیفی گسترده از فیلمسازان همکاری کرد و برای آنها فیلمنامه نوشت؛ از مسعود کیمیایی و سیامک شایقی تا حسن هدایت و کیومرث پوراحمد و محمدحسین لطیفی و فرزاد موتمن. فیلمنامه سریال موفق «آشپزباشی» به کارگردانی محمدرضا هنرمند هم کار اوست. مجموعه داستان کوتا «هاملت در نم‌نم باران» و ناداستان «قصه‌ها از کجا می‌آیند؛ از فیلمنامه‌نویسی و زندگی» (نشر اطراف) آخرین آثار این نویسنده جنوبی در دو سال اخیر است.

کد خبر 575843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha