وقوع یک انفجار بزرگ و آسیب دیدن چندین ساختمان در شهر نشویل واقع در ایالت تنسی آمریکا در نخستین ساعات روز کریسمس خسارت‌های بسیاری به بار آورد و سه نفر هم زخمی شدند.

انفجار نشویل

به گزارش همشهری آنلاین، عصر جمعه (به وقت تهران) انفجاری مهیب در شهر «نشویل» ایالت تنسی آمریکا به وقوع پیوست. به گفته مقامات محلی، انفجار یک خودرو پارک شده در مرکز یکی از شهرهای آمریکا که موجب خسارت به ساختمان‌های اطراف شد، اقدامی عامدانه بوده است و بنا به گزارش شبکه سی بی اس، اجسادی در نزدیکی محل انفجار در نشویل پیدا شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز»، پس از وقوع این انفجار که در مرکز شهر نشویل نیروهای پلیس، اورژانس و نیروهای آتش‌نشانی به محل اعزام شدند.

دفتر مدیریت اورژانس نشویل در این باره گفت، در این حادثه یک ون مسافرتی بزرگ پارک شده در کنار خیابان منفجر شد و به ساختمان‌های اطراف آسیب وارد شد. این نهاد افزود این حادثه احتمالاً مشکوک نبوده و (تا این لحظه) گزارشی درخصوص مجروح شدن شهروندان دریافت نشده است. با این حال پلیس این محله را تخلیه کرده است.

با این حال دقایقی بعد پایگاه خبری محلی «تنسین» به نقل از مقامات نشویل نوشت، این حادثه «اقدامی عامدانه» بوده و نیروهای خنثی‌سازی بمب به محل اعزام شده‌اند. همچنین پلیس و نیروهای فدرال در حال تحقیقات بیشتر درباره این حادثه هستند. بر اساس گزارش برخی منابع محلی سه نفر در این انفجار مجروح شده‌اند.

اتفاق مرموز در انفجار «نشویل»/ پخش هشدار تخلیه از خودروی بمب‌گذاری‌شده
به گزارش فارس، رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند ۱۵ دقیقه قبل از انفجار در شهر «نشویل» ایالت تنسی آمریکا از ون مسافرتی که در این حادثه منفجر شد پیامی با مضمون هشدار برای تخلیه منطقه پخش شده است.

در این پیام ضبط شده گفته شده است: «این منطقه باید همین الان تخلیه شود. اگر این پیام را می‌شنوید همین الان اینجا را تخلیه کنید.» پلیس گفته در این پیام ضبط‌شده هشدار داده شده که تا ۱۵ دقیقه دیگر بمبی منفجر خواهد شد.

همزمان پلیس گزارشی از وقوع تیراندازی در این منطقه دریافت کرده است. نیروهای پلیس عازم محل بوده‌اند که انفجار رخ داده است. این انفجار موجب تخریب چندین خودروی دیگر در اطراف محل حادثه شده و به چند ساختمان هم خسارت وارد کرده است. مقام‌های اداره آتش‌نشانی گفته‌اند سه نفر در این حادثه مجروح شده‌اند که جراحاتشان جدی نیست.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از کارشناسان گزارش داده دلایل انفجار نشویل هنوز نامعلوم است، انگیزه عاملان حادثه مشخص نیست و پیام هشدار قبل از انفجار نشان می‌دهد که تمایلی برای ایجاد تلفات وجود نداشته است.

کاخ سفید شامگاه روز جمعه (به وقت تهران) خبر داد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره انفجار در شهر نشویل مطلع شده و اطلاع رسانی به وی درباره این حادثه به صورت مرتب انجام خواهد شد.

ترامپ چند ساعتی است که به زمین بازی گلف خود در اقامتگاهش در فلوریدا رسیده و در آنجا اقامت دارد.

۳ احتمال از انگیزه عاملان انفجار «نشویل»
فعال توییتری و افشاگر اسرار خاندان سعودی معروف به «مجتهد» گفت به چند احتمال درباره انگیزه‌ها از انفجار «نشویل» در ایالت تنسی آمریکا اشاره کرد.

او در حساب توییتری خود، «اطلاعاتی از انفجار آمریکا» منتشر کرد و نوشت: «شهر نشویل شهر کوچکی است که در ایالت کوچکی واقع شده. این شهر در سطح جهانی، نه ارزش امنیتی دارد و نه ارزش سیاسی. ساکنان این شهر افراطگرایان سفیدپوست هستند. مکان انفجار خالی از سکنه بود؛ برای اینکه اولاً مردم به دلیل عید کریسمس و دوماً به دلیل موج سرمای شدید در خانه‌هایشان بودند. عاملان این انفجار، خود پلیس را خبر کرده‌اند».

او در توییتی دیگر چند سؤال را پیرامون این حادثه پرسید:

۱) آیا این حادثه می‌تواند برای مواجهه بین طرفداران ترامپ و مخالفان او باشد؟

۲) آیا می‌توان گفت که ترامپ از این حادثه خبر داشته و می‌خواهد از آن برای استقرار نیروهای گارد ملی در شهرها سوء استفاده کند؟

۳) آیا این حادثه می‌تواند بخشی از سلسله عملیات‌هایی باشد که به ترامپ برای اجرای حکومت نظامی بهانه دهد؟

مقامات محلی آمریکا در ایالت تِـنِسی بعد از ظهر امروز جمعه، انفجار یک خودرو پارک شده در مرکز یکی از شهرهای آمریکا که موجب خسارت به ساختمان‌های اطراف شد، اقدامی عامدانه بوده است

جزئیات بیشتر درباره انفجار مهیب نشویل

این انفجار نزدیک «برادوی» و زمان وقوع آن ۶:۳۰ دقیقه صبح به وقت محلی نشویل گزارش شده است. تاکنون علت قطعی وقوع این انفجار مشخص نشده است. ساکنان نشویل به ان‌بی‌سی اعلام کردند ساعت ۶:۳۰ صبح لرزش مهیبی احساس کردند و دودی آسمان این شهر را فراگرفته بود.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، آتش‌نشانی نشویل در حال حاضر در محل حادثه حاضر شده و گفتند: «سازه‌ای در مرکز شهر در حال آتش‌گرفتن است. جستجو برای قربانیان درحال انجام است و تاکنون چندین نفر از این محل خارج شده‌اند». همچنین آنها از آمادگی خود برای یافتن چندین مصدوم خبرداده‌اند. به گفته این مقامات «ساختمان ویران شده و ماشین‌های اطراف آن در حال آتش‌گرفتن هستند. بیشتر مجروحیت‌های انسانی تاکنون وخیم نبوده و خطر جانی شخصی را تهدید نکرده است».
برخی از منابع آمریکایی از احتمال تروریستی و عامدانه بودن این حمله گفته‌اند. پلیس فدرال آمریکا تحقیقات درباره این انفجار را آغاز کرده است. حداقل سه آمریکایی در پی این انفجار مجروح شده‌اند.

پلیس نشویل: به خودروی منفجر شده مشکوک شدیم، اما دیر رسیدیم
پلیس نشویل در خصوص انفجار خودرو در مرکز این شهر اعلام کرد که گزارش‌هایی مبنی بر پارک یک خودروی مشکوک دریافت کردیم، اما قبل از آنکه به آن نقطه برسیم، خودرو مفجر شد. تاکنون خرابی و آوار شدن چندین ساختمان در محل حادثه گزارش شده است.

العربیه: فرضیه «کنترل از راه دور» در انفجار خودرو مطرح است
خبرنگار العربیه از محل حادثه اعلام کرده که فرضیه «کنترل از راه دور» بودن این انفجار مطرح شده است. همچنین گفته شده که عامل قصد داشته تا پلیس را به محل حادثه بکشاند و پس از آن بمب را منفجر کند. پلیس نشویل هم این ادعا را تایید کرده و گفته انفجار همزمان با رسیدن پلیس رخ داده و یکی از این اعضاء در پی انفجار مجروح شده است.

مقامات شهر نشویل به عنوان اقدام احتیاطی خدمات اتوبوسرانی عمومی در این شهر را به حالت تعلیق درآوردند.

پلیس نشویل اعلام کرد: هنوز اطلاعای نداریم که آیا در لحظه انفجار فردی داخل خودرو بوده است یا خیر. ویدئوهای ضبط شده به وسیله تمامی دوربین‌های مداربسته محل حادثه و مناطق اطراف آن را بررسی خواهیم کرد. پلیس اقدام به بازرسی تمامی خانه‌های اطراف محل انفجار و تخلیه این منطقه کرده است.

شبکه فاکس نیوز اعلام کرد: برخلاف آنچه در فضای مجازی شایعه شده، شواهدی از وقوع تیراندازی پیش از انفجار وجود ندارد.

اف بی آی نیز گزارش داد که تا آخر روز جمعه به وقت محلی جزئیاتی از این انفجار را منتشر خواهد کرد.

«مارشا بلکبرن»، سناتور ایلات تنسی در واکنشبه این این انفجار گفت: آنچه در نشویل رخ داد فاجعه بود.

پلیس نشویل با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: از همه کسانی که اطلاعاتی دارند می‌خواهیم تا به تحقیقات مربوط به انفجار همکاری کنند. به منظور حفظ امنیت و سلامت همه، منطقه انفجار را پاکسازی کردیم. اقداماتی برای شناسایی انفجارهای احتمالی انجام شده است. برخی ساختمان‌ها به شکل گسترده بر اثر انفجار آسیب دیده‌اند.

در این بیانیه آمده است: اطلاعی از وجود جسد یا اجساد نداریم و نمی‌توانیم تایید کنیم که کسی در این انفجار جان باخته است. صداهایی ضبط شده از داخل خودرو وجود دارد که می‌گوید این خودرو تا ۱۵ دقیقه دیگر منفجر می‌شود.

در همین حال اف‌بی‌آی نیز بیانیه‌ای در این رابطه منتشر کرده و می‌گوید: تمام تلاش خود را برای شناسایی عامل انفجار امروز به کار می‌گیریم. از شهروندان می‌خواهیم اگر اطلاعات یا سرنخی از وقوع احتمالی انفجار جدید دارند، به ما اطلاع دهند. هنوز زود است که روند تحقیقات را اعلام کنیم. از همه شهروندان می‌خواهیم اگر اطلاعاتی دارند به ما کمک کنند.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از بازرسان آمریکایی گزارش داد: مقدار مواد منفجره ای که در انفجار نشویل استفاده شده، تا به حال در آمریکا بی سابقه بوده است. این بازرسان می‌گویند: هنوز مظنونی پس از انفجار وجود ندارد و انگیزه عاملان آن مشخص نیست. پیام هشدارآمیز به جا مانده از خودرو نشان می‌دهد که تمایلی به قربانی گرفتن وجود نداشته است.

در همین حال رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که بعد از حادثه انفجار نشویل، خطوط ارتباطی شامل خطوط ارتباط اضطراری در برخی بخش‌های ایالت تنسی قطع شده است.

سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا نیز در پی وقوع این انفجار به طور موقت پروازها به فرودگاه نشویل در ایالت تنسی را متوقف کرده است. دلیل توقف این پروازها، قطع شدن خطوط ارتباطی به دلیل انفجار در این شهر است.

شبکه تلویزیونی سی بی اس به نقل از دفتر بایدن نیز گزارش داده است که، جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا گزارشی درباره انفجار شهر نشویل دریافت کرد.

الجزیره اعلام کرده است که، صلیب سرخ آمریکا، مرکزی برای پذیرش آسیب دیدگان و آوارگان منطقه انفجار نشویل برپا کرده است.

خسارات جانی انفجار

شبکه سی بی اس نیز گزارش داده است که، اجسادی در نزدیکی محل انفجار در نشویل پیدا شده است.

شهردار نشویل آمریکا از انتقال ۳ مجروح از جمله یک کودک که براثر انفجار در نشویل آسیب دیده بودند به بیمارستان خبر داد.

کد خبر 575448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha