چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پس از پخش تنها 2 قسمت از سریال «یوسف پیامبر» موج اعتراض‌ها نسبت به این ساخته فرج الله سلحشور گسترش یافت.

در تازه‌ترین اتفاق،  آیت‌الله‌ سبحانی به بخشی از این سریال ایراد گرفت و قسمت‌هایی از آن را اسرائیلیات خواند. به گزارش واحد خبر حوزه علمیه،  آیت‌الله سبحانی گفت: بعضی از مسائل به تصویر کشیده شده در سریال «یوسف پیامبر» از اسرائیلیات است و اگر چه ازدواج یک مرد با دو خواهر در آن شرایط حرام نبوده،  ولی دلیلی نداشت این مسئله در فیلم گنجانده شود. ایشان اظهار داشت: در شرایط امروز بیننده از این تصاویر برداشت غیر صحیح دارد.

سریال ۴۵ قسمتی «یوسف پیامبر» که از 7 تیر،  جمعه شب‌ها پخش آن از شبکه یک سیما آغاز شده،  از محصولات مرکز سیما فیلم محسوب می‌شود که طی مدت ۳۲ ماه در لوکیشن‌های مختلف فیلمبرداری شد. این سریال سیر زندگی حضرت یوسف(ع) را از کودکی تا بزرگسالی به تصویر کشیده است و به گفته کارگردان،  نگارش فیلمنامه 4 سال به طول انجامیده است. طبق آنچه روابط عمومی این سریال در وبلاگ خود آورده،  در فروردین سال 83 برآورد 5/6 میلیارد تومانی سریال یوسف قطعی شده بود که البته دست اندرکاران تولید اطلاع دادند که بیشتر سریال‌های تلویزیونی پس از برآوردهای اولیه در انتهای سریال و حتی گاهی اوقات در میانه راه متمم بودجه دریافت می‌کنند.

بر اساس آنچه در تیتراژ پایانی سریال مشاهده می‌شود،  کتاب‌های زیادی به‌عنوان منبع فیلمنامه سریال معرفی می‌شوند اما با تمام این احوال،   براساس اظهار نظر آیت الله سبحانی،  تولیدکنندگان این سریال نتوانسته‌اند سره را از ناسره در این منابع تفکیک کنند.
آیت الله سبحانی که این سخنان را در دیدار با عوامل تولید فیلم سینمایی «ملک سلیمان» می‌گفت، همچنین اظهار داشت: مقام بشری انبیاء قابل تصویر است،  ولی مقام معنوی بالای آنها که وحی باشد قابل تصویر و ریختن درقالب تجربه و فیلم نیست.

« ملک سلیمان» از جمله آثار فاخر سینمای ملی است که به کارگردانی شهریار بحرانی تولید می‌شود. تولید این فیلم از روز 14 تیر سال گذشته در رستم آباد گیلان آغاز شد. در این فیلم امین زندگانی در نقش «سلیمان نبی» ظاهر شده و محمود پاک‌نیت،  حسین محجوب،  مهدی فقیه،  ارژنگ امیرفضلی،  علیرضا کمالی‌نژاد،  الهام حمیدی از دیگر بازیگران آن هستند.

حجت‌الاسلام باکری،  رئیس گروه تحقیقاتی قرآنی فیلم‌های سینمایی در دیدار عوامل ساخت فیلم سینمایی ملک سلیمان با آیت‌الله‌العظمی سبحانی با ارائه گزارشی از ساخت فیلم ملک سلیمان گفت: «تبلیغ سینمایی،  بیش از کلام یا نوشتار در نسل جوان اثرگذار است و امروز بسیاری از فیلم‌ها که توسط غرب تولید می‌شود علیه مفاهیم دینی است. موضوع ملک‌سلیمان هم از جنبه سینمایی،  قابلیت و توانایی خوبی دارد؛  بنابراین،  این موضوع را با تقویت نگاه دینی انتخاب کردیم تا زبان مفاهمه اثرگذاری در جامعه بین‌الملل باشد. در یک پروژه سینمایی،  برای اولین بار در کشور،  مبنا و اصل آیات قرآن و در ذیل آن روایات و کلام مفسرین و سپس فیلمنامه مطرح شد.»

آیت‌الله سبحانی هم گفت: باید مسائل معنوی حضرت سلیمان در فیلم با تمام ظرافت رعایت شود و مبدأ مسائل وحی به صورت مسائل عادی و ابتدایی در بیاید.

ایشان حضرت سلیمان را مظلوم‌ترین پیامبر بنی‌اسرائیل دانسته است. به گفته وی،  در حالی که حضرت سلیمان حاکم بوده و حکومت کرده،  ولی نویسندگان تورات و مسیحی به بدترین وضع آن را تشریح کرده‌اند که وارد کتاب‌های اهل سنت نیز شده است.
آیت الله سبحانی گفت: نباید در فیلم حضرت سلیمان مسائل اسرائیلیات و تهمت‌های ناروا به حضرت داوود و سلیمان به تصویر کشیده شود.

به گفته ایشان،  فیلم حضرت سلیمان باید جنبه الهی داشته باشد و بر اساس آیات قرآن کریم و از منابع تشیع ساخته شود و هرگز حالت افسانه‌ای به خود نگیرد.

کد خبر 57538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز