عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱ تلویزیون توضیحاتی درباره تامین بودجه اولیه برای خرید واکسن خارجی کرونا ارائه کرد و از تامین بدون محدودیت ارز مورد نیاز برای واردات خط تولید واکسن ایرانی کرونا خبر داد. او همچنین گفت: دروغ می‌گویند که ایران در دارو تحریم نیست. قبلا پول‌های ایران را به بهانه‌های مختلف برداشت کرده‌اند.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ عبدالناصر همتی گفت: ابتدا قصد داشتیم با استفاده از منابع خود در کره جنوبی برای خرید واکسن اقدام کنیم و در این راستا باید 180 میلیون یورو از کره جنوبی به آمریکا منتقل می کردیم اما با توجه به سابقه آمریکا این ریسک را نکردیم و کره هم تضمین نداد. پس از منتفی شدن گزینه انتقال منابع از کره، از طریق ۳ بانک در ترکیه، اروپا و یکی از شعب فعال ایران خرید واکسن  را پیگیری کردیم که در نهایت مورد سوم به نتیجه رسید. 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بعضی نادانسته یا مغرضانه تلاش می کنند اقدامات غیرانسانی امریکا را تطهیر کنند. این در حالی است که ایران پول کافی دارد و 7 میلیارد دلار پول ما در کره جنوبی سپرده است اما اجازه برداشت نمی دهند. از ابتدای سال تا کنون 2.7 میلیارد دلار با دور زدن تحریم ها دارو وارد کشور کرده ایم.

او درباره مطالبه افکار عمومی درباره خرید واکسن گفت: افتخار می‌کنیم که پاسخگوی افکار عمومی باشیم. ما چند ماه است که در این باره اقدام کردیم و مردم مطمئن باشند که ما در این زمینه کوتاهی نمی کنیم. 

همتی همچنین گفت: اولویت اول ما تامین ارز مواد و قطعات برای تولید واکسن داخلی است. برای خرید واکسن هر چقدر لازم باشد تامین ارز می کنیم و محدودیتی نداریم. مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. 200 میلیون یورو در این مرحله برای 16.8 میلیون دوز تخصیص داده ایم و هرچه لازم باشد تامین می کنیم.

کد خبر 575270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha