سال‌ها با یکدیگر جنگیدند و حتی ۲ نفر از طرفین به قتل رسیدند اما پس از گذشت ۳۹سال از آغاز درگیری‌های‌شان تصمیم گرفتند به این کشمکش خونین پایان دهند. این تازه‌ترین تصمیم سران ۲طایفه در خرم‌آباد است که با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف شکل گرفت. اما این درگیری‌ها از چه زمانی آغاز شد؟

مصالحه دو طایفه در خرم آباد

به‌گزارش همشهری‌آنلاین، اواسط سال ۱۳۶۰ اعضای ۲ خانواده در خرم‌آباد با یکدیگر درگیر شدند. آنها از مدتی پیش با هم دچار اختلاف و کشمکش شده بودند و وقتی اختلافات بالا گرفت کار به زد و خورد کشیده شد. در جریان این درگیری خونین یک نفر به قتل رسید و مرد دیگری نیز به‌شدت مجروح شد. قتل این مرد موجب شد اختلافات این دوطایفه بیش از گذشته شود؛ چرا که از آن به بعد طایفه‌ای که یک عضوش به قتل رسیده بود به‌دنبال انتقام بود. در این شرایط بود که یک نفر به اتهام دست داشتن در این جنایت دستگیر شد. او مدعی بود با وجود اینکه در درگیری حضور داشته اما مرتکب قتل نشده است. او که تنها مظنون به قتل بود مدتی را در زندان گذراند اما بعد از محاکمه قضات دادگاه او را در این جنایت بی‌گناه تشخیص داده و به بی‌گناهی‌اش حکم دادند و او آزاد شد. با اینکه مأموران پلیس حتم داشتند مقتول توسط اعضای طایفه مقابل به قتل رسیده است اما قاتل هیچ‌وقت شناسایی نشد.

اعضای هر دوطایفه همیشه آماده زد و خورد با یکدیگر بودند و گاهی به بهانه‌های مختلف درگیری‌ها ادامه پیدا می‌کرد تا اینکه یک‌سال پس از نخستین قتل، این بار مردی از طایفه مقابل به طرز مرموزی جانش را از دست داد. اعضای خانواده او معتقد بودند او به قتل رسیده و عامل قتلش اعضای طایفه مقابل هستند. با این حال عامل جان‌باختن این مرد نیز شناسایی نشد.

هرچند در جریان درگیری‌های اعضای این دوطایفه از هر طرف یک نفر جان‌باخته بود اما درگیری‌های بین آنها پایانی نداشت و هر از گاهی به بهانه‌های مختلف با هم درگیر می‌شدند. آنها چند مرتبه به خانه‌های یکدیگر یورش برده و آتش‌سوزی به‌راه انداختند. مسئولان وقت شهر بارها تلاش کردند که اعضای این دوطایفه را به صلح و سازش دعوت کنند اما فایده‌ای نداشت و آنها به کمتر از انتقام‌گیری راضی نمی‌شدند.

کشمکش‌های خونین اعضای این دوطایفه سال‌ها ادامه داشت و در این مدت علاوه بر ۲نفری که جان‌شان را از دست دادند، دست‌کم ۱۰۰نفر در درگیری‌های مختلف مصدوم شدند و از سال۱۳۶۰ تاکنون ده‌ها خانه و خودرو متعلق به طرفین به آتش کشیده شد. در این سال‌ها بسیاری از افراد دخیل در درگیری‌ها به‌دلیل کهولت سن جان‌شان را از دست دادند اما فرزندان و بازماندگان آنها همچنان به دشمنی با طایفه مقابل ادامه دادند. درگیری این دوطایفه ۳۹سال به طول انجامید تا اینکه سرانجام مسئولان شورای حل اختلاف خرم‌آباد تصمیم گرفتند به هر قیمتی که شده به درگیری‌های این دوخانواده پایان دهند. آنها از مدت‌ها قبل رایزنی های‌شان را با بزرگان دوطرف آغاز کردند تا اینکه هردوطرف که سال‌ها از کینه‌جویی‌ها زیان دیده بودند حاضر به صلح و سازش شدند. در این شرایط بود که چند روز قبل اعضای ۲طایفه با وساطت اعضای شورای حل اختلاف در جلسه‌ای رودرروی یکدیگر قرار گرفتند و پذیرفتند که با کنار گذاشتن کدورت‌های قدیمی از این بعد در کنار یکدیگر با صلح و آرامش زندگی کنند.

یارالله کاکولوند، معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری و رئیس توسعه حل اختلاف استان لرستان در این‌باره به همشهری گفت: در جلسه‌ای که با حضور مقامات قضایی محلی، معتمدان و خانواده‌های طرفین در محوطه باز مدرسه فدک خرم‌آباد برگزار شد اعضای این دوطایفه با یکدیگر صلح کردند.

 وی ادامه داد: در درگیری‌هایی که بین این دوطایفه از سال۱۳۶۰ آغاز شده و ۲ نفر جان باخته بودند صدها پرونده دیگر با موضوع نزاع‌های دسته جمعی، تخریب وآتش‌سوزی که منجر به ضررها و خسارت‌های فراوان شده بود تشکیل شده و در سال‌های اخیر درگیری‌ها شدیدتر هم شده و حجم پرونده‌های تشکیل شده در این رابطه بیشتر شده بود و در این شرایط تنها راه صلح و سازش بود.

کاکولوند در ادامه گفت: خوشبختانه با تلاش‌های فراوان هیأت سازش توسعه حل اختلاف خرم‌آباد، وساطت ریش سفیدان و معتمدان، صلح و سازش بین خانواده‌ها برقرار شد و هر دوخانواده مقتول بدون دریافت دیه، رضایت خود را نسبت به یکدیگر اعلام و تعهد کردند از این به بعد بین آنها هیچ‌گونه خصومتی وجود نداشته باشد و درگیری‌ها پایان پیدا کند.

کد خبر 575115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha